0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Big data - czy to rewolucja w e-commerce?

Wielkość tekstu:

Chaos w dokumentacji może utrudnić funkcjonowanie każdej firmy, zwłaszcza, gdy jej treścią są istotne informacje o klientach. Samo przechowywanie danych nie pozwoli osiągnąć zamierzonego sukcesu, trzeba skupić się także na ich prawidłowym wykorzystaniu i przetworzeniu. Jeszcze do niedawna było to dla przedsiębiorców wielkim wyzwaniem, dzisiaj nie przysparza już tak wielkich problemów. Każdy, kto zajmuje się sprzedażą internetową, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne są wszelkie wiadomości, dotyczące klientów. To one są kluczem do sukcesu i zaistnienia na rynku. Dowiedz się, jak może Ci w tym pomóc Big data! 

Big data - jak to działa?

Big data od pewnego czasu zajmuje bardzo ważną pozycję w e-commerce. Ma swoich zwolenników, ale znaleźć można też przeciwników, którzy nie widzą w nim tak dużego potencjału. Co właściwie oznacza ten termin i dlaczego odgrywa tak istotną rolę w marketingu internetowym?

Na początku warto wyjaśnić, co to jest Big data. W sieci znajdziemy wiele definicji, które często są niezrozumiałe dla przeciętnego użytkownika internetu. Pojęcie to można jednak wyjaśnić w kilku prostych słowach. Big data oznacza system, w którym  zgromadzono i uporządkowano dużą ilość danych, pochodzących z różnych źródeł w celu pozyskania nowej wiedzy, która ma pomóc poznać pewne trendy. W przypadku e-commerce chodzi o zebranie informacji na temat klientów, którzy odwiedzają konkretny sklep internetowy. Big data można określić jako system zbiorów informacji o dużej zmienności i różnorodności, takich, które po przetworzeniu dostarczają wiedzy niezbędnej do zwiększenia sprzedaży.   Jest to niezwykle ważne, ponieważ dzięki takim działaniom jesteśmy w stanie stworzyć ofertę, która będzie trafiała do większej grupy internautów oraz spersonalizować ją pod kątem danego klienta. Ze względu na jej efektywność, każdy przedsiębiorca powinien przemyśleć zastosowanie tej formy analizy w swojej firmie.

Big data źródłem cennej informacji

Sklepy internetowe cieszą się obecnie bardzo dużą popularnością, co zmusza przedsiębiorców do doskonalenia swojej oferty oraz nieustannego rozwoju. Konkurencja na rynku jest coraz większa i nie pozwala to firmom zwalniać tempa. Jeszcze kilka lat temu e-sklepy nie miały tak dużych możliwości jak dziś. Nawet teraz jednak wiele przedsiębiorstw nie potrafi w pełni wykorzystać potencjału, jaki drzemie w możliwościach i narzędziach, tworzonych na potrzeby e-commerce. Wielu wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele informacji jest w stanie pozyskać i wykorzystać w taki sposób, aby sprzedaż oferowanego produktu lub usługi wzrosła.

Informacji możemy szukać w:

  • social media - nie trzeba nikogo przekonywać, że portale społecznościowe, jak Twitter, Facebook czy YouTube są źródłem bardzo wielu informacji. Dlaczego więc nie skorzystać z nich w celu wzbogacenia swojej wiedzy na temat potencjalnych klientów? Poszukiwanie osób, które mogłyby zainteresować się naszą ofertą wcale nie musi być trudne i wiązać się z mozolną pracą. Możemy dowiedzieć się, kto, co, kiedy polubił.

  • CRM - to system, który daje nam możliwość zarządzania kontaktami z klientami. Dzięki niemu otrzymamy informacje miedzy innymi o tym, kim jest nasz klient, ile razy próbował się z nami skontaktować, kiedy i co kupował, a nawet kiedy ma urodziny. Ta ostatnia informacja, wbrew pozorom mało istotna może nam zobrazować średni wiek naszej grupy docelowej.

  • mailing - coraz więcej firm korzysta z tej możliwości i kontaktuje się ze swoimi klientami właśnie za pomocą poczty elektronicznej. Wykorzystajmy ją nie tylko po to, by dotrzeć do klienta, ale również po to, by bliżej go poznać. Możemy dowiedzieć się, które z wiadomości były przez naszych odbiorców otwierane, w co klikał i z jakiego programu korzystał.

  • Analytics - to systemy, które pozwalają nam otrzymać informację na temat naszych klientów.  Dane, zdobyte za ich pomocą, mają formę statystyk.

  • AdWords- nie można poprzestać na samym tworzeniu i rozpowszechnianiu reklam. Liczy się ich skuteczność i w jaki sposób oddziałują one na odbiorców. Dzięki temu jesteśmy w stanie bardzo dokładnie ustalić czas transmisji, aby reklama efektywnie trafiała do grupy docelowej.

Możliwości jest wiele, jednak nie jesteśmy w stanie kontrolować klientów na wszystkich płaszczyznach. Dlatego właśnie na początku trzeba sobie wyznaczyć cel i szukać dobrego źródła, dzięki któremu jesteśmy w stanie go osiągnąć. Jeżeli zależy nam na rozpowszechnianiu się marki, warto skoncentrować się na analizie, którą dostarcza nam program AdWords; jeżeli jednak chcemy zwiększyć sprzedaż, postawmy na Analytics. Dobre narzędzie w ręku mistrza to podstawa.

Spersonalizowana oferta - jak wykorzystać Big data? 

Sprzedaż internetowa może stanowić specyficzną formę marketingu. Klient nie ma bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą i nie ma możliwości dotknięcia produktu, który chce kupić. Cała procedura sprzedaży odbywa się za pomocą internetu. To jednak daje wiele możliwości manipulacji. Nie brzmi to profesjonalnie, ale manipulacja wcale nie musi kojarzyć się z negatywnym działaniem. Można spojrzeć na to od innej strony - zaspokajania potrzeb klienta. Big data pozwala na stworzenie spersonalizowanej oferty dla każdego klienta. Nie ma w tym nic złego, bo przecież żadna ze stron nie dokonuje oszustwa. Dzięki analizie danych jesteśmy w stanie zorientować się w potrzebach kupującego. Z łatwością dowiemy się, jak często odwiedza nasz sklep, jakich produktów szukał, co go interesuje, a co nie przykuwa jego uwagi. Mając takie informacje możemy dać mu lub zasugerować to, czego szuka. Wyświetlając na stronie głównej oferty towarów, którymi był wcześniej zainteresowany, w postaci produktu dnia lub przedmiotów w promocji, pokażemy klientowi, że w naszym sklepie znajdzie to, czego potrzebuje. Wysyłamy w jego kierunku bezpośredni komunikat i zyskujemy tym samym jeszcze większe zainteresowanie.

Big data na Facebooku

Błędem byłoby niewykorzystanie tego źródła cennych informacji w celu tworzenia reklamy i powiększania grona swoich klientów. Firma, która posiada swój fanpage, należy do grupy szczęściarzy, mogących bliżej poznać grupę docelową, do której kierują swoją ofertę. Obserwując lajki swoich gości, możemy zorientować się, jak duże jest zainteresowanie naszą marką i wyjść naprzeciw takim internautom. Dzięki temu zyskujemy jeszcze więcej klientów, a nasza sprzedaż ma duże szanse na to, żeby w krótkim czasie szybko wzrosnąć.

Big data a reklama doskonała

Tworzenie kampanii reklamowej nie należy do najłatwiejszych działań. Można by nawet rzec, że jest to najtrudniejszy etap w budowaniu wizerunku marki. Od skutecznej reklamy często zależy sukces firmy. Jest wiele przedsiębiorstw, których oferta tak naprawdę nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale w rankingach popularności bije pozostałe na głowę. Dlaczego tak się dzieje? Jest to zasługa reklamy. Odpowiednie narzędzia, slogany, obraz, muzyka i sposoby przekazywania informacji są niezwykle ważnym aspektem tworzenia kampanii firmy. Sukces zawdzięczamy jednak klientom. To na podstawie wiedzy o ich zainteresowaniach i preferencjach, możemy stworzyć reklamę, która zwróci ich uwagę i przekona do zakupu. Dzięki Big Data możemy dojść do wniosku, że  reklama poprzez mailing jest niekoniecznie dobrym pomysłem, ponieważ większą popularność zyskała ta, wyświetlana na Twitterze czy Facebooku. Dostosowanie odpowiedniego obrazu, jaki pojawi się na obrazku reklamowym lub spocie też nie musi zaprzątać nam głowy. Mogą to za nas zrobić internauci. Prezentując im kilka zdjęć, sprawdzimy, które z nich przykuło większą uwagę i tym samym będziemy mogli wykorzystać ją do prezentowania produktu lub całej oferty. Dobra analiza statystyk i danych jest w stanie stworzyć skuteczniejszą reklamę niż najlepsza agencja reklamowa.

Big data - big success

Wykorzystując odpowiednie narzędzia do analizy danych i tworzenia statystyk jesteśmy w stanie zyskać pewną kontrolę nad klientami. Nie chodzi o osaczenie ich i śledzenie każdego kroku - przede wszystkim należy się skupić na lepszym ich poznaniu. Można porównać to do sytuacji ze sklepu stacjonarnego - o wiele przyjemniej robi się zakupy, gdy sprzedawca wie, co zaproponować i na jakie towary zwrócić uwagę. Nie mógłby jednak tego dokonać bez wiedzy o potrzebach i upodobaniach klienta, zdobytej w trakcie poprzednich jego wizyt. W e-commerce jest dokładnie tak samo, z tą tylko różnicą, że sprzedający nie ma możliwości przeprowadzenia rozmowy z osobami, które odwiedzają nasza witrynę. Można stwierdzić, że sytuacja jest trudniejsza, niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Jak jednak widać, branża internetowa doskonale poradziła sobie z tym problemem. Big data bardzo ułatwia tworzenie oferty, reklamy oraz poznanie swojej grupy docelowej. Dlaczego przedsiębiorcy mieliby rezygnować z takiej szansy? Analiza informacji, jakie mogą nam dostarczyć obserwacje oraz wszelkie programy analityczne, wykorzystać można, aby:

  • poznać swoich klientów i wzbudzić w nich zaufanie

  • dopasować ofertę indywidualnie do potrzeb każdego klienta, czyli spersonalizować ją

  • zwiększyć popularność swojej marki i dotrzeć do szerszego grona internautów

  • obniżyć koszty reklamy

  • poznać konkurencję i jej słabe i mocne strony

Analiza dostępnych informacji, ich przetworzenie oraz uporządkowanie może mieć bardzo duży wpływ na przyszłość naszej firmy. Dzięki temu jesteśmy w stanie przewidzieć, co wydarzy się w najbliższej przyszłości i ewentualnie zapobiec niepotrzebnym problemom. Każda firma ma swoje wzloty i upadki, sztuką jest umieć zapobiegać trudniejszym momentom i skutecznie z nimi walczyć. Big data pozwala przedsiębiorcy poczuć się bezpieczniej, ponieważ zapewnia mu świadomość, że jest on w stanie kontrolować rozwój swojego biznesu. Sprzedawca nie tylko powinien umieć sprzedać produkt, ale również myśleć strategicznie.

Chcesz wiedzieć więcej o badaniu zachowań klientów? Przeczytaj artykuł: Google Analytics narzędziem e-commerce.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów