Poradnik Przedsiębiorcy

Mikrostrona - czy niesie korzyści dla firmy?

Mikrostrona może kojarzyć się głównie z małymi witrynami, będącymi niemal dosłownie tylko wizytówkami, zawierającymi jedynie dane kontaktowe i podstawowe informacje na temat oferty firmy. Tymczasem w praktyce pojęcie to zdecydowanie warte jest dłuższego omówienia, a korzyści z korzystania z mikrostron potrafią być naprawdę spore.

Mikrostrona – co to jest?

Zacznijmy od kwestii definicji. Jak łatwo zauważyć, mikrostrona odruchowo kojarzy się z czymś małym, złożonym z zaledwie kilku podstron – a czasem wręcz tylko z jednego dokumentu. Ale uwaga! To wcale nie musi oznaczać, że zawarty na niej przekaz będzie ubogi. Przeciwnie, może ona posłużyć bądź do bardzo wyraźnego przekazania określonego przekazu marketingowego, bądź wyjątkowo mocno eksponować konkretną część oferty danej firmy.

Czy mikrostrona zastępuje rozbudową witrynę?

Zdecydowanie nie. Mikrostrona (czy całkiem liczne mikrostorny) to raczej jej rozszerzenie. Mogą się znajdować na osobnych domenach, ale równie dobrze można je rozlokować w subodomenach, podkatalogach, czy specjalnie spreparowanych adresach, gdzie będą funkcjonować niezależnie od reszty serwisu. Mogą to być tak zwane landing page, ale równie dobrze może chodzić o tak zwane strony satelitarne.

Po co tworzyć mikrostrony typu landing page?

W przypadku landing page’y zazwyczaj chodzi przede wszystkim o maksymalizowanie współczynnika konwersji. Strony tego typu z definicji projektuje się z myślą o konkretnym celu. Często też dostosowuje się je do źródła, z którego najprawdopodobniej będą sprowadzani użytkownicy. W ramach takiego podejścia często rezygnuje się z licznych elementów, które mogłyby dekoncentrować internautę, a które na głównej stornie firmowej są standardem (na przykład rozbudowane menu). Dużo częściej dokonuje się tez drobnych zmian, których celem jest uzyskanie jeszcze lepszej skuteczności.
Landing page mogą zachęcać do pobrania plików z raportami branżowymi, zapisu na newsletter, pozostawienia zgody na kontakt w celach marketingowych, czy sprzedazy konkretnego produktu lub usługi.

Co istotne – w przypadku landing page’y ewentualne testowanie drobnych zmian jest łatwiejsze, ponieważ nie trzeba ingerować w całą zawartość witryny, a jedynie w konkretną podstronę.

Po co tworzyć strony satelitarne?

Strony satelitarne to drugi rodzaj mikrostron (choć w praktyce nie zawsze są „mikro”, to jedynie jeden z ich wariantów). W tym przypadku chodzi o stworzenie małej strony, skupiającej się na drobnym wycinku z oferty firmy, niejako niszy w jej ofercie. Takie satelity, dzięki oderwaniu ich od głównej oferty, można promować z myślą o tym, aby sprzedawać wyłącznie tę część produktów, na których zbyciu najbardziej nam zależy, a jednocześnie tworzyć wrażenie wyjątkowej specjalizacji.
Co ciekawe, strony satelitarne doskonale nadają się do eksperymentów z SEO, szczególnie jeżeli akurat zależy na uzyskaniu wyjątkowo szybkich efektów, licząc się przy tym z dużym ryzykiem ich krótkotrwałości. Ich oderwanie od głównej witryny oznacza, ze można na nich stosować dużo agresywniejsze techniki pozycjonowania, przy ewentualnych porażkach nie przenosząc konsekwencji na główną witrynę (oczywiście o ile zadba się o to, by nie linkowały one pomiędzy sobą).