Poradnik Przedsiębiorcy

Klient stacjonarny - kim jest i jak go poznać?

Rozwój narzędzi content marketingowych, szczególnie tych z zakresu analityki i statystyki internetowej dowiódł, że dostarczenie informacji o preferencjach oraz zaangażowaniu klientów e-sklepów jest znacznie prostsze niż analiza klienta stacjonarnego. A jednak, zarówno jedno, jak i drugie badanie konsumenckie jest niezwykle ważne, dla rozwoju biznesu. Co należy wiedzieć o kliencie sklepu stacjonarnego i na jakiej podstawie wyciągać wnioski? Podpowiemy, kim jest klient stacjonarny oraz co zrobić, aby go dobrze poznać.

Klient stacjonarny - skąd czerpać informacje na jego temat?

Gdyby wziąć pod uwagę skuteczność badań marketingowych to można by śmiało stwierdzić, że badania konsumenckie w internecie mają się całkiem dobrze. Już teraz jesteśmy w stanie dokładnie sprofilować klienta względem jego potrzeb, zainteresowań, a także wieku. Takie obserwacje przeprowadza się poprzez działania remarketingowe lub analizując zachowania użytkowników w narzędziach do analityki. W sklepie stacjonarnym głównym narzędziem do zbierania danych będzie obserwacja. Jak sprofilować klienta swojej firmy, by zebrać takie dane, które umożliwią większą sprzedaż?

Zbieraj dane, które ułatwią Ci analizę klienta stacjonarnego!

Choć na pierwszy rzut oka, może wydawać się to trudne, to wiele sklepów radzi sobie w tym zakresie bardzo dobrze. Konieczne będzie tutaj zdyscyplinowanie całego zespołu oraz dobry kontakt z klientem.

Dane, które możesz pozyskać podczas dokonywania zakupu w Twoim sklepie to:

  • kod pocztowy - który poinformuje Cię, że klienci Twojego sklepu przybywają raczej z mniejszych, czy większych miast, a zatem jak sprofilować swoje działania marketingowe i gdzie umieścić informacje o swojej ofercie,

  • e-mail - który zdobędziesz np. podczas wręczania klientowi bonu zniżkowego, sprawdzi się w celu informowania klienta o nowej ofercie,

  • wiek oraz dane osobowe - przy zapisywaniu do klubu stałego klienta, będziesz mógł sprawdzić, do jakiej grupy wiekowej docierasz ze swoim towarem najczęściej.

Zastanów się, kto jest Twoim klientem i twórz persony!

Po zebraniu danych łatwiej będzie Ci określić profil klienta, który jest ważnym źródłem informacji. Dzięki zbudowanym personom wiesz, do kogo zwracasz się ze swoją ofertą, jak wyeliminować w zamówieniu towary, które prawdopodobnie się nie sprzedadzą, bo nie będzie na nie popytu. Profil klienta jest najcenniejszym filarem do ustalenia celu biznesowego oraz kierunku rozwoju, pozwala także wyeliminować kluczowe błędy dotyczące rozwoju działalności.

Przyglądaj się klientowi i zadawaj pytania!

Klient przychodzi do sklepu stacjonarnego ponieważ potrzebuje rozmowy, kontaktu ze sprzedawcą. Dlatego, stwórz w swojej siedzibie przyjazne otoczenie, w którym klient będzie czuł się odpowiednio zaopiekowany.

Obsługę powinna charakteryzować wysoka kultura osobista i zrozumienie, a każdy klient powinien być najważniejszy.

Rozmowa z klientem o jego preferencjach oraz potrzebach to najlepszy rodzaj ankiety. Właśnie przy bliskim kontakcie z drugą osobą możemy dowiedzieć się najwięcej o swojej grupie docelowej oraz wyciągnąć słuszne wnioski na przyszłość.

Sprawdzaj stany asortymentowe sklepu i wyciągaj wnioski

Bo przecież nie każdy produkt w sklepie cieszy się tak samo dużą popularnością. Sprawdzaj, które z nich sprzedają się częściej, które domawiasz. W tworzeniu takich statystyk pomogą Ci faktury oraz stany magazynowe.

Chcesz wiedzieć, kto jest klientem Twojego stacjonarnego sklepu? Twórz samodzielne statystyki oraz obserwuj klientów. Własne spostrzeżenia mogą dać nie tylko trafną ocenę sytuacji, ale przede wszystkim stworzyć dobrze sprofilowaną kampanię marketingową.