Poradnik Przedsiębiorcy

Marketing internetowy - wprowadzenie i podstawowe informacje

Jak zaistnieć w internecie? Czym jest marketing internetowy? Na to każdy zapewne znajdzie swoją odpowiedź. My nie będziemy jednak ograniczać się do zachwalania wyłącznie jednego kanału komunikacyjnego. Przeciwnie – zwrócimy Twoją uwagę na kilka z nich.

Marketing internetowy to wiele ścieżek

Przeglądając oferty różnych agencji interaktywnych można w nich znaleźć kilka głównych kategorii usług marketingowych:

  • pozycjonowanie,
  • kampanie linków sponsorowanych Google Ads,
  • prowadzenie profili social media i reklamy Facebook Ads,
  • content marketing,

Oczywiście katalog tego rodzaju usług jest znacznie dłuższy. Co więcej, w każdej z nich można przyjąć bardzo różne strategie działania. Na którą formę działań warto więc się zdecydować? Optymalnie na kilka jednocześnie, ponieważ często uzupełniają się nawzajem, a internauci, którzy pierwszy raz trafią na stronę poprzez jeden z kanałów marketingowych, zakupu dokonują dopiero przy którejś z kolejnych wizyt. Jeżeli jednak początkowo dysponujesz niewielkim budżetem, konieczny będzie wybór. Postaramy się pomóc we wskazaniu odpowiednich rozwiązań.

Pozycjonowanie strony

Działania SEO są świetną strategią długofalową. Choć już na starcie wymagają inwestycji, które zaczynają się zwracać dopiero po jakimś czasie, obecność w wynikach organicznych jest naprawdę istotna w czasach coraz popularniejszych blokerów reklam. Warto jednak pamiętać, że przy niskim budżecie miesięcznym może się okazać, że przez pierwsze miesiące efekty SEO nie pokryją wydatków. Z drugiej strony im wcześniej zaczniesz działać, tym szybciej uzyskasz wyniki.
Pamiętaj jednak, ze SEO nie zawsze jest stabilne – dużo zależy od skuteczności pozycjonera i… od zmian w algorytmie wyszukiwarki.

Kampanie Google Ads

Linki sponsorowane to forma reklamy, która pozwala szybko dotrzeć do odbiorców, a w razie potrzeby błyskawicznie reagować na zmiany sytuacji – na przykład na modyfikację oferty lub na działania konkurencji. Doskonale uzupełnia się też z działaniami SEO, pozwalając na zweryfikowanie słów kluczowych, czy na promowanie się na najważniejszych frazach do czasu, aż uzyska się odpowiednio wysokie lokaty w wynikach organicznych.

Marketing internetowy w social media

Prowadzenie profilu społecznościowego to w większości przypadków raczej kwestia wizerunkowa niż coś, co może prowadzić do bezpośredniej sprzedaży – choć oczywiście są od tej zasady wyjątki, takie, jak chociażby lokalne restauracje. Warto jednak pamiętać, że promocja na Facebooku to nie tylko prowadzenie profilu, to także reklamy Facebook Ads. Te zaś doskonale sprawdzają się w przy;przypadkach, gdy chcesz trafić do użytkowników o ściśle określonych zainteresowaniach. Szczególnie mocno sprawdza się to w przypadku firm lokalnych, choć nie tylko.

Content marketing

Odpowiednio tworzona treść sama w sobie najczęściej pełni głównie rolę budowania wizerunku eksperckiego marki, choć wiele zależy od tego, jaką przyjmie się tutaj strategię. Warto przy tym pamiętać, że nawet jeżeli sama w sobie nie będzie sprzedawać, to pozwoli zapamiętać markę. Co więcej, doskonale współgra z SEO – przy odpowiedniej optymalizacji może sprowadzić na stronę nowych użytkowników – a nic przecież nie stoi na przeszkodzie, by samą treść przepleść wstawkami promującymi konkretne produkty lub usługi z Twojej oferty.