Poradnik Przedsiębiorcy

Oferta pracy - jak poprawnie napisać ogłoszenie?

Pozyskanie nowego pracownika na wolne stanowisko rozpoczyna się od przygotowania oferty pracy. Jednak nie każda oferta pracy jest tak samo skuteczna i przyciąga najlepszych kandydatów. Istotną kwestię stanowi między innymi wybór mediów, za pośrednictwem których pracodawca dotrze do potencjalnych pracowników. Zdecydowanie najczęściej przedsiębiorcy korzystają z portali internetowych, które wyznaczają pewne standardy w publikowanych ofertach pracy. Jakich reguł należy przestrzegać, aby były one dobre i skuteczne?

Oferta pracy – co powinno znaleźć się w ogłoszeniu?

Oferta pracy nie podlega sztywno określonemu wzorowi, którym powinni posługiwać się pracodawcy, poszukując pracownika na wolne stanowisko. Jednak już samo korzystanie z portali, na których zamieszczane są ogłoszenia, niejako wymusza zastosowanie pewnych elementów, które należy zawrzeć w ogłoszeniu. Do najważniejszych informacji, które trzeba opisać i przyłożyć do nich największą uwagę, są te wymienione poniżej.

Opis stanowiska pracy

Opis stanowiska pracy powinien w krótki, ale rzeczowy sposób pokazać, jak wygląda praca na danym stanowisku lub co będzie należało do obowiązków przyszłego pracownika. Jest to bardzo istotne, jednak aby rekrutacja była skuteczna, należy pisać tylko prawdę. Rozmijanie się z nią spowoduje, że nawet jeśli uda nam się kogoś zatrudnić, ale praca w rzeczywistości będzie wyglądała zupełnie inaczej, pracownik najprawdopodobniej szybko złoży wypowiedzenie. Nie warto również przesadzać ze szczegółami – wystarczy opisanie najważniejszych kluczowych zadań, które będą zajmowały zdecydowaną część dnia. Jeśli są też inne drobne obowiązki, można na końcu tej sekcji dopisać na przykład: „oraz inne zadania realizowane na tym stanowisku”. O tych „innych zadaniach” warto powiedzieć na rozmowie rekrutacyjnej.

Wymagania od kandydata

Sekcja ta jest kluczowa, aby rekrutacja była skuteczna oraz aby zgłaszane kandydatury faktycznie spełniały nasze oczekiwania. Podobnie jak podczas opisu stanowiska pracy, również i tu nie należy mijać się z prawdą. Trzeba wypisać wszystkie kluczowe kompetencje, które powinien posiadać pracownik. Jeśli coś nie jest kluczowe, ale mocno wpłynie na szanse pracownika podczas rekrutacji, można napisać: „mile widziana znajomość…”. Najczęściej popełnianym błędem jest wskazywanie wymagań od kandydata, które nie są realizowane w trakcie pracy. Przykładowo jednym z kryteriów jest bardzo dobra znajomość języka obcego, podczas gdy stanowisko nie daje szans na wykorzystanie tej umiejętności podczas pracy. Pamiętaj, aby wskazać maksymalnie 10 wymagań – ich zbyt duża liczba może zniechęcić osoby przeglądające ogłoszenia do aplikowania na twoją ofertę pracy.

Co pracodawca oferuje pracownikowi

Ta część z pewnością najbardziej interesuje kandydatów na dane stanowisko. Wiele osób zaczyna czytanie treści ogłoszenia właśnie od niej. Jeśli chcemy otrzymać naprawdę atrakcyjne CV od potencjalnych pracowników, warto przyłożyć się do opisu tego fragmentu. Nie wystarczy już napisać, że pracodawca oferuje „atrakcyjne wynagrodzenie i pracę w miłej atmosferze”. Wskaż, co rzeczywiście możesz zagwarantować pracownikowi na danym stanowisku pracy. W tym punkcie podaj przedział wynagrodzenia, pozapłacowe dodatki do pensji, np. karta Multisport, dogodność lokalizacji biura, skrócone godziny pracy w piątki, możliwość częściowej pracy zdalnej.

Pozostałe informacje, które należy podać w ogłoszeniu o pracę

Poza wyżej wymienioną najważniejszą częścią ogłoszenia o pracę należy zawrzeć w nim również inne informacje, takie jak:

  • Tytuł – Oferta pracy na stanowisko... – tutaj należy wskazać nazwę stanowiska, na które poszukujesz pracownika.

  • Krótka informacja o twojej firmie – 2–3 zdania dotyczące twojej firmy. Możesz opisać, od jakiego czasu funkcjonujesz na danym rynku, czy jesteś liderem branży, co udało ci się osiągnąć. Nie przesadzaj jednak z długością tego punktu.

  • Określ, jakich dokumentów aplikacyjnych wymagasz w pierwszym procesie rekrutacji – CV i listu motywacyjnego lub samego życiorysu. Wskaż, w jaki sposób kandydat ma złożyć aplikację. Podaj termin, w którym oferta pracy jest aktualna. Zamieść informację, że skontaktujesz się tylko z wybranymi kandydatami.

  • Przypomnij, że osoba aplikująca na twoje stanowisko pracy powinna zawrzeć w CV klauzulę: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu rekrutacji zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)”.

Przykład 1.

Hotel Orion, największy obiekt noclegowy we Wrocławiu, poszukuje osób na stanowisko:


Koordynator ds. rezerwacji hotelowych


Zadania:

– sprawowanie kontroli nad sprawnym procesem rezerwacji hotelowych;

– rekrutacja i selekcja konsultantów ds. obsługi klienta, rezerwacji;

– dbałość o wizerunek hotelu.


Wymagania:

– znajomość j. angielskiego na poziomie komunikacyjnym (wymagana);

– umiejętność obsługi edytorów tekstu, programów do tworzenia prezentacji multimedialnych, baz danych;

– zapał, zaangażowanie do pracy;

– prawo jazdy kat. B będzie dodatkowym atutem.


Oferujemy:

– umowę o pracę po 3-miesięcznym okresie próbnym;

– stabilne zatrudnienie;

– możliwość rozwoju osobistego;

– system benefitów – karta Multisport.


Osoby zainteresowane prosimy o przesyłanie CV oraz listu motywacyjnego na adres: orion@wroc.pl do 18.06.2021 r. Informujemy, że skontaktujemy się tylko z wybranymi kandydatami.


W CV prosimy zawrzeć klauzulę: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu rekrutacji zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)”.

Mniej znaczy więcej...

Nie jest nowością, że w ostatnich latach rekrutacja jest jednym z największych wyzwań pracodawców. Dlatego też prześcigają się oni w pomysłach, jak zainteresować kandydata swoją ofertą. Można się natknąć na kolorowe banery, linki do strony głównej firmy, prezentację ścieżek rozwoju, awansów oraz wszystkich poziomów wynagrodzenia i wiele, wiele innych. Z pozoru ogłoszenia takie przykuwają uwagę kandydatów, ale w rzeczywistości bywa różnie. Z jednej strony kandydaci „zwabieni” na rekrutację atrakcyjnym ogłoszeniem szybko rezygnują z dalszych jej etapów lub przyjęcia oferty pracy, jeśli na rozmowie okaże się, że tylko ogłoszenie było atrakcyjne, a rzeczywistość od tego odbiega. Wynika to z faktu, że po zapoznaniu się z tak atrakcyjnym ogłoszeniem kandydat może mieć mylne, przekolorowane wyobrażenie o firmie i o pracy, i jest rozczarowany, kiedy rzeczywistość jest mniej barwna, a bywa tak naprawdę często. Z drugiej strony przekazywanie tak dużej liczby informacji może spowodować, że jakiś element nie spodoba się kandydatowi i nie złoży on swojej aplikacji, mimo że podczas rozmowy mogłoby się okazać, że firma jest naprawdę rozwojowym miejscem i oferuje inne elementy, atrakcyjne dla tej osoby. Warto zachować umiar w zamieszczaniu informacji w ogłoszeniu o pracę.

Oferta pracy – jakie sformułowania warto zawrzeć?

Pracodawcy nie wolno wskazywać, jakiego dokładnie pracownika poszukuje na dane stanowisko. Nie można napisać, że idealnym kandydatem będzie kobieta w wieku 20–30 lat, introwertyczna i skupiona wyłącznie na pracy. Osoba tworząca ogłoszenie o pracę może natomiast zawrzeć sformułowanie „mile widziane” w przypadku tych cech, które byłyby najbardziej pożądane. W ofertach pracy często można spotkać: „mile widziany status studenta” – zwykle oznacza to, że pracodawca rekrutuje na dane stanowisko pracy wyłącznie studentów. 

Kandydaci podchodzą do ofert pracy z pewną dozą swobody. Jeśli w ogłoszeniu zostało zaznaczone, że wymagana jest płynna znajomość języka angielskiego, na dane stanowisko często aplikują osoby, które znają tylko jego podstawy. Dlatego obok konkretnego wymagania warto dopisać w nawiasie: (wymagane)/(konieczne). Tym sposobem akcentuje się, że wskazana umiejętność jest wysoce pożądana na danym stanowisku pracy.

Nie zawsze po wstępnej selekcji aplikacji następuje rozmowa kwalifikacyjna. Niekiedy kandydaci muszą wykonać pewne zadania, przejść testy językowe, umiejętności czy kwalifikacji. Jeśli zamierzasz przeprowadzić wieloetapową rekrutację, poinformuj o tym osoby czytające twoją ofertę pracy.

Ogłoszenia o pracę w wFirma.pl

Program do prowadzenia księgowości, kadr i rekrutacji jednocześnie. Czy to możliwe? Okazuje się, że tak. System wFirma.pl, czyli narzędzie do samodzielnego prowadzenia księgowości online, oferuje możliwość wystawiania ogłoszeń o pracę i publikowania ich na portalu Poradnik Pracownika, czyli w miejscu, które skupia pracowników z wszystkich branż. Szybkie wystawianie ofert i wygodne przeglądanie nadesłanych CV z pewnością ułatwi proces rekrutacji. Dzięki prostemu formularzowi dodawania ogłoszenia pracodawca w szybki i łatwy sposób formułuje skuteczne ogłoszenie o pracę.

Dodawanie ogłoszeń o pracę w systemie wFirma jest możliwe dla użytkowników, którzy mają dostęp do modułu Kadr. W celu dodania ogłoszenia należy przejść do zakładki KADRY » REKRUTACJA » OGŁOSZENIA » DODAJ OGŁOSZENIE.

Oferta pracy w wFirma

 

Sformułowanie opisu oferty pracy ma kluczowe znaczenie dla efektywności prowadzonego procesu rekrutacji. Warto poświęcić czas na przygotowanie ogłoszenia, a nie korzystać z utartych szablonów, szczególnie gdy szukamy pracowników na stanowiska specjalistyczne. Dla przyszłych pracowników produkcyjnych jedną z najważniejszych informacji powinna być lokalizacja, wynagrodzenia oraz dodatki socjalne, ponieważ to jest kluczowe dla osób na takich stanowiskach. Poszukując specjalisty, skup się na możliwości rozwoju i ciekawej pracy pełnej wyzwań.