0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Jak pracodawca powinien przestrzegać podstawowych zasad work life balance?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Zapewnienie równowagi pomiędzy obowiązkami służbowymi a życiem prywatnym pracownika jest tematem, który jest poruszany coraz częściej zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Czym dokładnie jest work life balance? Co daje nam wypracowanie równowagi pomiędzy pracą a życiem? Co pracodawca może zrobić, by pomóc pracownikom w utrzymaniu work life balance?

Co to jest work life balance? 

Work life balance, czyli filozofia utrzymywania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a obowiązkami służbowymi jest często mylona z podejściem coraz większej ilości pracowników, zgodnie z którym po 8 godzinach pracy laptop jest zamykany a bez względu na to, czy firma jest w kryzysie, czy nie my przestajemy przejmować się kwestiami zawodowymi i rozpoczynamy czas odpoczynku. 

Takie podejście dla wielu może być idealnym przejawem zachowania balansu pomiędzy życiem prywatnym a pracą, jednak nie o to chodzi. U podstaw założenia work life balance jest zachowanie równowagi pomiędzy dwoma strefami naszego życia w taki sposób, by stanowiły one dwie idealnie spójne części naszego życia. W takiej metodyce żaden z obszarów nie może dominować, z drugiej jednak strony powinniśmy założyć pewną elastyczność, która da nam pole do nagięcia sztywnych zasad "praca od 8 do 16 i koniec". W wielu branżach i firmach potrzeba pozostania kilku chwil dłużej jest naturalna i nie ma w tym nic złego, o ile nie stanowi to sytuacji standardowej. Jeśli jesteśmy w stanie spełnić pokładane w nas oczekiwania w pracy i nie pozostawia niczego przypadkowi, w płynny sposób powinniśmy przejść do życia prywatnego, nie myśląc o tym, co zdarzyło się w pracy. 

Dlaczego zachowanie work life balance powinno być kluczowym celem pracodawcy i pracownika?

Czym grozi zachwianie cienkiej granicy pomiędzy czasem spędzonym na pracy a czasem na prywatne zainteresowania, rodzinę i odpoczynek? Na początku problem z utrzymaniem równowagi może być niezauważalny - pracownik jest zestresowany, nawał obowiązków nie daje mu spokoju nawet po godzinach pracy. 

W dalszym stadium pracownik może poczuć wypalenie zawodowe a problemy zdrowotne oraz psychiczne mogą prowadzić do nieodwracalnych szkód. Brak work life balance w Stanach Zjednoczonych prowadzi do tego, że na leczenie skutków długotrwałego stresu wydaje się nawet do 190 miliardów dolarów. I mowa jedynie o tych osobach, które postanowiły podzielić się swoim problemem.

Jeszcze kilkanaście lat temu wychodzono z błędnego założenia, że im więcej pracownik pracuje, tym więcej będzie w stanie zrobić, a co za tym idzie, więcej zarobić. Czy to jednak prawda? Niekoniecznie. Większy nakład obowiązków w pewnym momencie zmniejszy efektywność pracownika - obniży jego zaangażowanie, koncentracje a w skrajnych przypadkach spowoduje wykorzystanie zwolnienia lekarskiego, co będzie stanowiło dla pracodawcy jeszcze większy problem. 

Work life balance w Polsce - fakty

Jak sytuacja pracownika realizującego zasady work life balance wygląda na naszym, rodzimym rynku pracy? Niezbyt optymistycznie, czego dowodem jest raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Według raportów Polacy stanowią 7 w kolejności najbardziej zapracowany naród wśród wszystkich państw wspólnoty, przepracowując około 1928 godzin rocznie. 

W Polsce idea work life balance niestety w wielu organizacjach jest tylko stosowana w teorii, co nie sprzyja produktywności oraz zaangażowaniu pracowników. 

Jak wprowadzić work life balance w swojej firmie? 

Wprowadzenie zasad work life balance nie musi być wielką inwestycją dla firmy. To zaledwie zbiór małych usprawnień, które w długim terminie pozwolą utrzymać balans pracowników oraz spokój ducha pracodawcy. Od czego zacząć wprowadzanie zasad work life balance w swojej organizacji? 

Przede wszystkim od minimalizowania sytuacji, w których pracownik ma zajmować się służbowymi czynnościami po godzinach pracy. Brak wiadomości e-mail i telefonów do pracowników po zakończeniu ich dnia pracy to początek wprowadzania odpowiedniej kultury organizacyjnej zorientowanej na pracownika, nie na wyniki przedsiębiorstwa. 

Równie istotne jest dawanie przykładu i zachęcanie pracowników do zdrowego trybu życia i rozwijania swoich pasji. Choć wydaje się to w naszych warunkach niemożliwe, najwięksi giganci technologiczni już teraz wprowadzili dla swoich pracowników jeden dzień w tygodniu, w którym spędzają oni czas pracy właśnie na rozwijaniu swoich umiejętności, kompetencji i zainteresowań.  Pamiętajmy o cyklicznych spotkaniach integracyjnych, które z pewnością zbliżą zespół do siebie oraz pozwolą poznać się od strony innej niż tej służbowej. 

Warto jednak zastosować jeszcze jeden dodatkowy zabieg, który z pewnością wpłynie pozytywnie na morale naszych pracowników. Mowa o możliwości pracy zdalnej lub elastycznym czasie pracy. Jeśli specyfika pracy nie umożliwia wprowadzenia hybrydowego trybu pracy, przełożony powinien chociaż raz na jakiś czas pozwolić pracownikowi pracować z domu lub zaproponować inne, bardziej dopasowane do jego rzeczywistych potrzeb godziny pracy. 

Work life balance - promowanie lenistwa czy dbałość o swoich pracowników? Korzyści

Jakie korzyści zagwarantuje pracownikom wprowadzenie chociażby niektórych założeń work life balance? Przede wszystkim zwiększenie ich produktywności w pracy. Dawno już obalono mit, że im więcej godzin człowiek przepracuje, tym więcej zrobi. Wypoczęty i zdeterminowany pracownik z powodzeniem wykona wszystkie powierzone mu zadania, jeśli nie będzie on zmuszony do pracy po godzinach. Sami pracownicy, którzy deklarują stosowanie zasad work-life balance, czują się znacznie lepiej, a także odczuwają większą radość z pracy. 

To jednak nie wszystko. Pracodawcy również zyskują dużo na wprowadzeniu metodyki work life balance do swojej organizacji. Przede wszystkim redukcja kosztów rekrutacji, która w skrajnych przypadkach musi być cały czas otwarta ze względu na ogromną rotację pracowników niezadowolonych z warunków pracy. To po pierwsze. W obecnych czasach równie istotna jest reputacja firmy. Jeśli pracodawca stosuje work life balance, jego wizerunek z pewnością w oczach postronnych podmiotów będzie znacznie lepszy, a sama firma może z tego tytułu czerpać wiele korzyści.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów