Szybsze starzenie się skóry, rak płuc, choroba niedokrwienna serca to tylko niektóre z dolegliwości, jakie czyhają na palaczy. Nie mówiąc o podobnych skutkach biernego palenia papierosów. W związku z tym, coraz częściej mówi się o wprowadzaniu programów antynikotynowych dla firm, które mają pomóc pracownikom wyjść z nałogu.
Przerwa na papierosa w trakcie pracy
Wyjście “na papieroska” w trakcie pracy to nawet 40 minut dziennie i 20 dni w roku, co wiąże się z poważnymi stratami finansowymi pracodawców. Prawo pracy w żaden sposób nie odnosi się do przerw związanych z zapaleniem papierosa. Dlatego przyjmuje się ogólne zasady, z których wynika, że pracownikowi, który wykonuje stosunek pracy powyżej 6 godzin dziennie przysługuje 15 minut przerwy, a powyżej 8 godzin - kolejne 15 minut. Czas ten może wykorzystać zatem na zjedzenie obiadu lub wyjście na papierosa. Pracodawca może ustalić w regulaminie inne przerwy - np. dla pracowników palących papierosy wprowadzić 15 minut bezpłatnej przerwy, nie wliczanej do czasu pracy. Palacz będzie mógł podzielić sobie ten kwadrans na 3 przerwy po 5 minut.
Program antynikotynowy w firmie
Według badań, ponad 70% palaczy chce rzucić nałóg, dlatego też warto wprowadzić pewne zmiany w swojej firmie, które niosłyby korzyści dla obu stron. W Polsce funkcjonują dwa programy dla firm, które decydują się na przeprowadzenie w swoich przedsiębiorstwach zdrowych reform, mianowicie: “Nie rzucaj, bo wróci” oraz “Firma bez dymu”. Programy te mają na celu poprawić kondycję firmy i ograniczyć skalę nałogu tytoniowego wśród pracowników. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, aby to pracodawca sam zaproponował np. przeprowadzenie warsztatów antynikotynowych. Coraz większym zainteresowaniem w tej dziedzinie cieszą się autorskie programy przedsiębiorstw, które powstają we współpracy z klinikami leczenia uzależnień.
Jeżeli przedsiębiorstwo zainwestuje w program antynikotynowy, po roku może uzyskać aż 400% zwrotu z inwestycji (dane te podają serwisy programów antynikotynowych). Ponadto, należy mieć na uwadze zysk związany z:
nieprzebywaniem przez palacza nawet 40 minut w ciągu dnia na przerwie na papierosa,
nieprzebywaniem przez palacza na dłuższym zwolnieniu lekarskim, co spowodowane było wolniejszym powrotem do zdrowia po przebytych infekcjach,
nienarażaniem współpracowników na bierne palenie, co również miałoby wpływ na ich stan zdrowia,
polepszeniem koncentracji pracowników po rzuceniu nałogu.
Program antynikotynowy a Employer Branding
Program antynikotynowy to jeden z obszarów działań Społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i Budowania wizerunku pracodawcy (Employer Branding). Wprowadzenie takiego programu może wiązać się z budowaniem pozytywnego wizerunku nowoczesnej firmy, która dba o zdrowie pracowników i jest świadoma strat finansowych, które powoduje pracownik uzależniony od papierosów. Co więcej, firma taka może być postrzegana jako ta, która dostrzega problem i szuka skutecznych metod, które pomogą go rozwiązać.
Pracodawca zyskuje również zaufany i stabilny zespół. Rzucenie nałogu w większości przypadków skutkuje mniejszym poziomem stresu u pracowników, lepszą koncentracją i wydajniejszą pracą. Wrzucenie programu antynikotynowego na lokatę firmową, niewątpliwie procentuje lepszym wizerunkiem przedsiębiorstwa oraz zyskiem finansowym.