W rozumieniu wielu osób content marketer zajmuje się tym samym, co copywriter. Te pojęcia bardzo często są ze sobą mylone lub traktowane jako synonimy. W rzeczywistości jednak content marketer i copywriter to dwa różne zawody w obrębie marketingu internetowego.
Patrząc na informacje dostępne w internecie, można dojść do wniosku, że obaj działają dokładnie w takim samym zakresie, przy użyciu tych samych środków oraz wykonują taką samą pracę. Warto przyjrzeć się dokładnie, na czym polega różnica pomiędzy tymi dwoma specjalistami.
Content marketer
Content marketing to działanie, które ma na celu przyciągnięcie jak największej liczby odbiorców za pomocą atrakcyjnych i przydatnych dla nich treści. Zakłada docieranie do uprzednio wyznaczonej grupy docelowej i zbudowanie z jej przedstawicielami długotrwałej relacji przez zaangażowanie ich w różnego rodzaju akcje oraz interakcje.
Uznaje się, że content marketing stanowi jeden z najlepszych sposobów na reklamowanie się w internecie. Jest on niezwykle skuteczny, ponieważ dostarcza odpowiedzi na pytania i wątpliwości, które nurtują użytkowników internetu.
Przekładając powyższą definicję na konkretne umiejętności, można stwierdzić, że podstawą w działalności content marketera jest przede wszystkim zebranie danych o grupie docelowej oraz stworzenie i opisanie idealnego przedstawiciela takiej społeczności. Oznacza to, że taka osoba dostarcza odpowiednie informacje mające służyć prowadzeniu odpowiedniej komunikacji.
Content marketer powinien posiadać umiejętności, którymi mógłby się też poszczycić dobry copywriter - wiedzę, jakiego rodzaju tekst trafi do odbiorcy, i umiejętność takiego modyfikowania go, żeby był bardziej czytelny. Content marketer powinien także być w stanie odpowiednio ocenić efekty prowadzonej przez siebie kampanii oraz zastosować inne środki, w przypadku gdy poprzednio zastosowane nie spełniły swojej funkcji. Musi również potrafić zająć się odpowiednią dystrybucją oraz reklamowaniem przekazywanych treści.
Ze względu na to, że na content marketing składają się takie elementy, jak teksty, ikonografika lub obrazy i filmy wideo, content marketer musi posiadać wiedzę dotyczącą odpowiedniego ich zastosowania oraz zarządzania zespołem ludzi zaangażowanych w projekt.
Copywriter
Przez powyższy termin rozumie się pisanie tekstów reklamowych, które mają przekonać potencjalnego nabywcę do zakupienia danego produktu lub usługi. Jest on najbardziej bezpośrednią formą reklamy.
Celem copywritingu jest stworzenie takiego tekstu, który dotrze do odbiorcy i zachęci go do zrobienia tego, co zawarte jest w treści artykułu. Copywriting bardzo często jest wykorzystywany w sprzedaży. Teksty czasami zawierają treści, które mają wpłynąć na potencjalnego nabywcę tak, by zadziałał impulsywnie i pod wpływem emocji.
Copywriting stanowi jeden z elementów dobrej kampanii content marketingowej. Dzięki zastosowaniu tego typu działania może się okazać, że tekst, który pozornie wydaje się poprawnie napisany, nie przynosi jednak zamierzonych efektów, ponieważ nie znajdują się w nim dobrze przemyślane nawoływania do wykonania jakiejś czynności. Przy odpowiednim zastosowaniu copywritingu taki artykuł może stać się bardziej atrakcyjnym dla odbiorcy, co spowoduje interakcję i rozpoczęcie budowania długotrwałej relacji.
Powyższe oznacza, że copywriter powinien odznaczać się przede wszystkim zrozumieniem tego, co potencjalny klient będzie chciał przeczytać, i pamiętać, że tekst, który zamierza napisać, musi być dla czytelnika zrozumiały. Copywriter zatem powinien używać odpowiedniego języka, rozwiązać problem oraz nakłonić do założonego w czasie kampanii reklamowej działania.
W trakcie pisania tekstu na potrzeby reklamowe bardzo ważne jest odpowiednie operowanie słowami kluczowymi, czyli wyrażeniami, wykorzystywanymi w procesie wyszukiwania informacji za pośrednictwem każdego rodzaju wyszukiwarek internetowych. Słowa kluczowe są pomocne przy tworzeniu treści marketingowych, ponieważ dzięki nim potencjalny czytelnik w trakcie poszukiwania rozwiązania dla swojego problemu ma możliwość łatwiejszego odnalezienia artykułu. Oczywiście do zadań copywritera należy takie używanie słów kluczowych, aby ich obecność nie była dla odbiorcy zbyt rażąca.