Artykuł zewnętrzny
Autorka: Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl
Brzmi to paradoksalnie, ale w zdominowanym przez ekstrawertyków świecie osoby mające skłonność do nieśmiałości i zamykania się w sobie również mogą zostać ludźmi sukcesu. Przedstawiamy sposoby, jak tego dokonać i jak wykorzystać takie predyspozycje jako atut.
Słuchaj
Wielu, zbyt wielu ludzi nie słucha wystarczająco uważnie tego, co mówią inni. Zatem łatwo zdobędziesz przewagę na tym polu. Nie chodzi tylko o słowa - obserwuj także mowę ciała rozmówcy, a gdy zabierasz głos, odnoś się do tego, co zakomunikował. Gdy rozmówca zamyka się w sobie lub zaczyna odpisywać na esemesy, powiedz, że z chęcią zjawisz się w innym terminie, gdy będzie mniej zajęty – radzi ekspert monsterpolska.pl, Małgorzata Majewska. Dobra komunikacja - nie tylko werbalna - to podstawa sukcesu w relacjach międzyludzkich, również zawodowych. Dobra nie znaczy jednak ekspansywna, a merytoryczna i wnosząca jakość oraz szacunek do partnerów w biznesie. Rzeczowe odniesienie się do wypowiedz
i interlokutora to zdecydowanie lepsza droga do wygrania negocjacji biznesowych niż ekstrawertyczny popis oratorski.
Przerywaj
Mogłoby się wydawać, że uważne słuchanie wyklucza przerywanie wypowiedzi drugiej osoby. Ale to tylko pozory. Takie zachowanie, że masz coś wartościowego do powiedzenia i nie wahasz się przejąć kontroli nad przebiegiem rozmowy. A więc sygnalizuje również siłę twojej osobowości – dodaje Małgorzata Majewska.
Po drugie, przerywając we właściwym momencie - gdy rozmówca zbyt długo rozwodzi się na dany temat lub ledwie prześlizguje się po problemie, który wymaga gruntownej dyskusji - jedynie utwierdzisz go lub ją w przekonaniu, że uważnie słuchasz tego, co mówi. Pokażesz także, że jesteś nastawiony na konstruktywne podejście do tematu, które ma prowadzić do wypracowania rozwiązania, a nie tracenia czasu obu stron.
Nie daj się zagadać
Ekstrawertycy lubią mówić. I mogą zaczynać osobny wywód, gdy tylko zrobisz krótką pauzę. W takiej sytuacji mamy dwie możliwości: pozwolić im na to lub dać się zauważyć. Nie daj się zagadać, zachowując pogodę ducha i poczucie humoru. Uśmiechnij się i powiedz: "Nie sądzicie, że teraz moja kolej?" lub "Bardzo cenna uwaga. Wróćmy do niej, gdy tylko skończę myśl" – radzi Małgorzata Majewska.
Dziel się swoimi myślami
Wewnętrzne bogactwo myśli i pomysłów, którego nikt nie docenia - to główny problem introwertyka. Trudno zbudować wizerunek eksperta, jeśli nie dzielimy się z innymi swoimi przemyśleniami. Brak komunikacji skutkuje także tym, że nie jesteśmy brani pod uwagę, gdy zapadają kluczowe decyzje dotyczące rozwoju projektu, podziału obowiązków czy terminu realizacji. Pamiętaj, że dopóki twoje myśli pozostają w twojej głowie, rozmówca ich nie pozna. Zatem dziel się nimi. Może pomocna będzie dla ciebie wiedza o tym, że głównym problemem, jaki ekstrawertycy widzą w relacjach z introwertykami, jest ich milczenie – radzi Małgorzata Majewska.
Dawaj sygnały zewnętrzne
Jedną z najbardziej pożądanych rzeczy podczas rozmowy jest poczucie, że rozmówca nas rozumie. Nie należy zapominać o tym, że rozmówca nie będzie tego pewien bez zewnętrznych sygnałów: przytakiwania, kiwania głową itp. czy wyrażenia swojej opinii w stosownym momencie.
Pokaż się
Bycie najgłośniejszym mówcą czy najlepszym opowiadaczem dowcipów to nie jest i nigdy nie będzie wymarzona rola dla introwertyków. Skup się więc na tych rozmowach, które mają znaczenie strategiczne i budują twoją pozycję w danej społeczności – radzi Małgorzata Majewska.
Bądź osobą, która zawsze ma ważne informacje i kontakty.
Daj się poznać jako ekspert
Znajdź sposób, jak sprawić, by twoja wiedza stała się znana innym. Poszukaj instytucji, dla których mógłbyś napisać ekspertyzę lub wygłosić referat.
Napisz artykuł do prasy branżowej - da ci to znacznie więcej niż założenie własnej strony internetowej. Powód? Wyszukiwarka internetowa prędzej znajdzie twoje nazwisko przy artykułach związanych z twoją specjalnością niż na stronie, gdzie po prostu figurujesz jako znawca danego tematu.
Rozpoznaj potrzeby innych
Pierwszą drogą do sukcesu jest robienie czegoś dla siebie w nadziei, że komuś się to spodoba. Drugą, znacznie skuteczniejszą, jest rozpoznanie potrzeb rynku i branży oraz tworzenie projektów, które na nie odpowiadają. Jako introwertyk odczuwasz zapewne pokusę, aby iść pierwszą drogą. Pamiętaj jednak, że druga, choć trudniejsza, może cię doprowadzić do sukcesu.