Artykuł zewnętrzny
Autor: Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl
Stos papierów na biurku nie zmniejsza się. Nagle zjawia się szef z prośbą o wykonanie „małego dodatkowego zadanka”. Nie potrafisz mu odmówić, co skutkuje tym, że bierzesz na siebie więcej niż potrafisz udźwignąć. Zapewne znasz taką sytuację. Czas najwyższy to zmienić! Eksperci monsterpolska.pl radzą, jak zrzucić z barków nadmiar obowiązków poprzez pracę nad swoją asertywnością.
Chęć sprostania wszystkim oczekiwaniom przełożonych to naturalny odruch dobrego pracownika. Jednak musisz nauczyć się czasem odmawiać. Zachowując się w pracy jak maszyna, możesz także zaszkodzić swojej karierze. Jeśli cały czas będziesz zgadzał się na pracę po godzinach, czy też wykonywanie dodatkowych zadań, możesz nie być w stanie uporać się ze wszystkim obowiązkami, a poza tym będziesz przemęczony – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
Jak zatem możesz odmówić, nie ryzykując jednocześnie straty swojej posady i dobrych kontaktów z szefostwem? Kluczem jest asertywność.
Jeśli zawsze bezdyskusyjnie spełniałeś żądania przełożonego, nagła zmiana zachowania może okazać się dosyć trudna. W końcu zawsze byłeś posłusznym pracownikiem i pierwsza odmowa wywoła na pewno zdziwienie. Jeśli jednak stres zamiast Cię motywować, sprawia, że całkowicie tracisz kontrolę nad swoim życiem zawodowym i nie wiesz, co to przerwa na lunch, czy dzień bez nadgodzin, powinieneś podjąć jakieś kroki, by poprawić swoją sytuację.
Kiedy zdobędziesz się na odmowę wykonania dodatkowej pracy, bądź świadomy tego, że osoba, która prosi cię o to, nie zdaje sobie sprawy z nawału zajęć, jakim jesteś obarczony, bądź też nie jest świadoma tego, ile czasu zajmie ci spełnienie jej prośby.
Nie żal się na swoje przepracowanie. Zamiast tego podejmij dyskusję na temat konkretnego zadania lub projektu, który zajmuje ci zbyt dużo czasu. Źle wyglądać będzie nieuzasadniona odmowa, przedstaw zatem swoje zobowiązania zawodowe i zaproponuj inny termin lub sposób, w jaki możesz pomóc – tłumaczy Małgorzata Majewska.
W rozmowie zwróć uwagę na to, żeby twój ton nie brzmiał zbyt przepraszająco. Powiedz w zwięzły sposób to, co potrzebujesz, aby nie zabrzmieć tak, jakbyś próbował usprawiedliwiać niechęć do podjęcia dodatkowych zobowiązań.
Porady online
Prowadzisz firmę i masz pytania?
Skorzystaj z porad ekspertów Poradnika Przedsiębiorcy
Potrzeba akceptacji i bycia lubianym przez innych leży w ludzkiej naturze. Jednak to ktoś, kto jest asertywny, w pełni świadomy swoich możliwości i jasno komunikujący to swoim współpracownikom czy przełożonym, ma największe szanse na zyskanie ich sympatii – podsumowuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.