Poradnik Przedsiębiorcy

Płynna rozmowa wpłynie na relacje z klientem?

Prowadząc firmę opierająca swoje usługi na kontakcie telefonicznym, powinniśmy wiedzieć na co zwrócić szczególną uwagę, aby zainteresować odbiorcę naszą usługą lub produktem. Mało osób zdaje sobie sprawę, jak ważna jest płynność przeprowadzanej rozmowy. To właśnie płynna rozmowa wpływa na pozytywne relacje z klientem.

Płynna rozmowa z klientem – od czego zacząć?

Na samym początku rozmowy z powinniśmy upewnić się, że osoba z którą rozmawiamy ma czas wysłuchać naszej oferty. Jej przedstawienie mija się z celem w momencie, gdy klient jest w pracy czy na zakupach. Wiele osób odbiera telefon nawet wtedy, gdy nie może rozmawiać. Dlaczego tak się dzieje? Na takie zjawisko składa się wiele czynników. Bardzo często odbiorca czeka na ważny telefon, na przykład z urzędu, z pracy czy od lekarza i odruchowo odbiera każde połączenie przychodzące. W momencie, gdy zaprezentujemy naszą ofertę, a potencjalny klient nie ma wystarczającej ilości czasu na jej dokładne przeanalizowanie na 90% odpowie, że nie jest zainteresowany. Na co jeszcze zwrócić uwagę podczas rozmowy telefonicznej? Dobrym pomysłem wydaje się spisanie najważniejszych punktów, które chcemy przekazać w rozmowie. Trzeba również pamiętać o wykorzystywaniu języka korzyści i odpowiednich zwrotów. Oczywiście podstawą podczas rozmowy z potencjalnym klientem jest zachowanie wysokiej kultury osobistej. Nawet jeżeli odbiorca zachowuje się w stosunku do nas arogancko. Najważniejszy jest profesjonalizm. Wieści o naszej firmie rozchodzą się bardzo szybko i z czasem nikt nie będzie odbierał od nas połączeń.

Płynna rozmowa z klientem może wpłynąć na relacje biznesowe

Jeżeli dzwonimy do klienta biznesowego warto wcześniej dokładnie sprawdzić, czym zajmuje się dana firma. Możemy posiłkować się informacjami dostępnymi w internecie. Bardzo często zdarza się, że profil działalności nijak nie odnosi się do naszej oferty. Przecież firma prowadząca transport krajowy nie będzie chciała kupić od nas pieca do pizzy czy plotera. Warto również zwrócić uwagę na osiągnięcia danego przedsiębiorstwa, na przykład wygrane konkursy czy zdobyte odznaczenia. Wiedząc o nich będziemy mogli na początku rozmowy pogratulować osiągnięć i płynnie nawiązać do oferowanego produktu czy usługi. Gdy już przedstawimy naszą propozycję biznesową warto natychmiastowo podjąć próbę finalizacji sprzedaży. Badania przeprowadzone przez firmę Cal.pl pokazują, że jednym ze skuteczniejszych narzędzi ułatwiających sprzedaż jest metoda wielokrotnego tak, polegająca na zadawaniu szybkich pytań zamkniętych, na przykład „Czy nie uważa Pan, że nasze rozwiązanie hostingowe ułatwi codzienną pracę podczas tworzenia stron WWW dla Pańskich klientów?” Warto jednak pamiętać, że zadawanie pytań sugerujących może odnieść odwrotne od oczekiwanych skutki i zrazić odbiorcę.

Pamiętaj o pozytywnym nastawieniu

Podczas rozmowy z potencjalnym klientem powinniśmy pamiętać o pozytywnym nastawieniu. Odbiorca nie powinien odczuć, że dzwonimy do niego z przymusu. Musimy być weseli, płynnie przedstawiać naszą ofertę i nie wymuszać odpowiedzi. Pamiętajmy jednak, że naszym celem jest sprzedaż danej usługi lub produktu. Trzeba znaleźć złoty środek podczas zadawania pytać dążących do finalizacji sprzedaży. Zastosowanie się do powyższych porad z całą pewnością pozytywnie wpłynie na relacje z klientami, a nam pozwoli na bardziej komfortowe wykonywanie telefonów do osób, które w większości przypadków się ich nie spodziewają.