Stworzenie skutecznej oferty pracy stanowi połowę sukcesu w znalezieniu idealnych kandydatów na dane stanowisko pracy. Trzeba także zastanowić się, gdzie zamieścić ogłoszenie o pracę, aby dotarło ono do osób, które kompetencjami i doświadczeniem będą odpowiadały naszym potrzebom kadrowym. Obecnie internet przejął rolę medium, za pośrednictwem którego rekrutuje się nowe osoby. Czy nie warto już korzystać z gazet i urzędów pracy, poszukując pracowników? Gdzie najlepiej opublikować ofertę pracy, aby pozyskać kandydatów charakteryzujących się umiejętnościami adekwatnymi do danego stanowiska?
Gdzie można umieszczać ogłoszenia o pracę
Zastanawiając się, gdzie należy umieścić ogłoszenie o pracę, zawsze pierwszym krokiem powinno być rozważenie, jakiego pracownika szukamy i gdzie taka osoba może „spotkać” nasze ogłoszenie. Wbrew powszechnej opinii jest wiele miejsc, gdzie można umieścić ogłoszenie o pracę. W zależności od tego, jakiego pracownika poszukujemy (młodego czy doświadczonego, bez doświadczenia czy specjalistę), powinniśmy odpowiednio dobrać kanały rekrutacji. Do najpopularniejszych należą:
- urząd pracy;
- prasa lokalna;
- „poczta pantoflowa”;
- biura karier w szkołach i uczelniach;
- strona internetowa firmy;
- media społecznościowe;
- portale z ogłoszeniami o pracę;
- agencje pracy;
- agencje headhunterskie.
Część z powyższych rozwiązań jest darmowa, a za pozostałe należy dość słono zapłacić. No więc które wybrać?
Gdzie za darmo umieścić ogłoszenie o pracę?
Jeśli pracodawca nie chce lub nie może sobie pozwolić na korzystanie z drogich rozwiązań w poszukiwaniu pracownika, warto poszukać tych darmowych propozycji. Należą do nich tablica ogłoszeń w urzędzie pracy, nawiązanie współpracy z biurami karier, własna strona internetowa i media społecznościowe. Z zasady również ogłoszenia w gazecie lokalnej to bardzo niewielki koszt. Bardzo dobrze sprawdzają się również systemy poleceń między pracownikami. Niektóre zakłady pracy premiują pracowników, którzy „przyprowadzą” do firmy nowych pracowników.
Jak zamieścić ogłoszenie o pracę na Facebooku
Na Facebooku powstają grupy, które zrzeszają osoby posiadające wspólne zainteresowania, potrzeby, interesy. Coraz częściej tworzone są fora poświęcone poszukiwaniu pracy. Jeśli uda ci się do takiej grupy dołączyć, możesz zyskać kanał komunikacji z potencjalnymi kandydatami do pracy.
Jeśli zależy ci na pozyskaniu studenta, gdyż chcesz płacić niższe składki ZUS czy może też masz zamiar zorganizować staż w swojej firmie, poszukaj grupy o nazwie „Praca dla studenta / Wrocław” czy „Praca dla studenta / praca dorywcza / Kraków”. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zamieszczając ogłoszenie o pracę na takim forum, znajdziesz osobę, która będzie odpowiadała cechom idealnego kandydata na dane stanowisko.
Grupy nieformalne mają przewagę nad portalami ogłoszeniowymi. Jeśli nawet na danym forum nie ma osoby, której potrzebujesz, ktoś inny może polecić swojego znajomego i powiadomić go o twoim ogłoszeniu. Korzystając z sieci relacji, możesz dotrzeć do prawdziwego specjalisty, dzięki któremu twoje przedsiębiorstwo się rozwinie.
Warto również na mediach społecznych udostępniać post z własnej strony internetowej, który pracownicy i znajomi mogą lubić i udostępniać, a wtedy zakres osób, które zobaczą to ogłoszenie, może być bardzo szeroki.
Ogłoszenie o pracę na profesjonalnym portalu ogłoszeniowym
Pracodawcy najczęściej korzystają z profesjonalnych portali ogłoszeniowych (np. infopraca.pl, pracuj.pl) w trakcie przeprowadzania procesu rekrutacyjnego. Zamieszczenie ogłoszenia o pracę w takim serwisie jest zazwyczaj płatne i to niemało. Przedsiębiorca może odnieść jednak dodatkowe korzyści: przeglądanie bazy CV zarejestrowanych kandydatów, korzystanie z testów predyspozycji czy osobowości, wyróżnienie oferty czy założenie własnego profilu w portalu.
Serwisy publikujące ogłoszenia o pracę, które cieszą się wypracowaną marką i dobrą reputacją, przyciągają specjalistów i kompetentnych kandydatów. Płatne zamieszczanie ogłoszeń o pracę staje się działaniem opłacalnym.
Oprócz portali specjalizujących się w publikowaniu ofert pracy w internecie funkcjonują także serwisy branżowe. Zamieść ogłoszenie o pracę na stronie zrzeszającej dziennikarzy, jeśli zależy ci na pozyskaniu redaktora. Tego typu portale mają na celu wspieranie danej społeczności zawodowej, w tym pomoc w znalezieniu nowego pracownika. Jest to popularne szczególnie w branży IT i finansach.
Wersja najdroższa – firmy rekrutacyjne
Na korzystanie z profesjonalnych firm rekrutacyjnych najczęściej mogą sobie pozwolić duże i bogate firmy. Jednak w niektórych przypadkach jest to po prostu niezbędne. Szczególnie w sytuacji kiedy potrzebujemy znaleźć wysokiej klasy specjalistę, z doświadczeniem, o określonych kompetencjach i oczywiście zależy nam na czasie. Koszt ten jest niezbędny, jeśli taki pracownik jest kluczowy dla dalszego funkcjonowania zakładu pracy lub jego rozwoju. Cena korzystania z profesjonalnych rekruterów najczęściej zależy od poziomu specjalistycznych kompetencji, które musi posiadać nowy pracownik. Na ogół jest to wielokrotność wynagrodzenia danego pracownika, przykładowo 3-krotność uposażenia danej osoby.
Za darmo, skutecznie i z dużym zasięgiem – czy to możliwe?
Okazuje się, że tak. Właśnie na rynku pojawiło się nowe miejsce, gdzie można za darmo umieszczać ogłoszenia o pracę! Mowa o systemie wFirma.pl. Program do prowadzenia samodzielnej księgowości online umożliwia swoim użytkownikom publikowanie ogłoszeń o pracę na portalu Poradnik Pracownika. Jest to miejsce, gdzie wszyscy pracownicy, bez względu na branżę, poszukują i znajdują wiedzę z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, prawa cywilnego oraz rozwoju osobistego. Dzięki dużemu zasięgowi (800 tys. czytelników co miesiąc) ogłoszenie o pracę trafi do tysięcy odbiorców. Warto korzystać z tego rodzaju rozwiązań dla biznesu. To realna szansa na oszczędności w procesie rekrutacji, ale także szansa na pozyskanie wartościowych kandydatów.
Skuteczna rekrutacja jest kluczowym procesem w każdym przedsiębiorstwie. Jednak nie wszyscy mogą sobie pozwolić na duże nakłady finansowe. Warto zatem szukać rozwiązań, które nie będą obciążały budżetu, a przynoszą wymierną korzyść.