Poradnik Przedsiębiorcy

Coworking. I want it that way, czyli II edycja raportu o polskich przestrzeniach coworkingowych.

Coworking, co-working czy kołorking to zjawisko, które na przestrzeni ostatnich lat stało się powszechne i obecnie rozumiane jest znacznie szerzej niż słownikowa przestrzeń do pracy czy realizacja wspólnych projektów. Na świecie jest obecnie około 19 tysięcy coworkingów, prawie 1.7 miliona ludzi z całego globu wybrało właśnie ten styl pracy. A jak to wygląda w Polsce?

Coworking. I want it that way – II edycja raportu o polskich przestrzeniach coworkingowych

W odpowiedzi na to pytanie został stworzony II raport dotyczący coworkingów, który powstał we współpracy pomiędzy instytutem badawczo-rozwojowym infuture hatalska foresight instutute oraz jednym z największych coworkingów w Polsce – O4 Coworking. Znajdziecie w nim najważniejsze trendy dotyczące przestrzeni coworkingowych, informacje o branżach najczęściej w nich pracujących oraz przykłady najciekawszych przestrzeni z całego świata, uzupełnione wypowiedziami ekspertów i rezydentów.

Coworkingi dynamicznie się rozwijają. W ramach przeprowadzonego badania ankietowego 70% coworkingów wskazało, że w 2017 powiększyła się liczba ich członków, a 50% respondentów wskazało, że zwiększyło liczbę posiadanych stanowisk.

– „Moim zdaniem jednak, Polacy wcale jeszcze nie pokochali coworkingu – oni wciąż za mało o nim wiedzą! Według realizowanego przez nas badania zaledwie 6% polskich freelancerów korzysta z takich przestrzeni. 6%! To pokazuje, że do przekonania mamy jeszcze 94 % z nich. To praca dla całego środowiska. Nie może tego robić jeden podmiot. Tym bardziej, że z tego samego badania wynika, że konkurencją dla coworkingu nie jest inny coworking, a dom”. – mówi Marta Moksa, CEO w O4 Coworking.

Tworzenie przestrzeni coworkingowej to już nie tylko inwestycja w infrastrukturę czy piękny design. Już dziś powstają przestrzenie architektonicznie, podzielone ruchomymi ścianami czy mobilnymi meblami. Ma to na celu stworzenie przestrzeni dynamicznej, wciąż ewoluującej, adaptacyjnej i elastycznej.

– „Podczas wizyty w jednym w coworkingów w Amsterdamie, byłyśmy świadkami sytuacji, w której jedna z osób opowiadała w kuchni o problemie ze swoją platformą. Do rozmowy włączył się zaś chłopak, który zarządzał tego typu usługami – sprawa została załatwiona w kilka minut i to, w naszej opinii, jest jedną z potęg coworkingu: moc sieci oraz relacji”. – piszą we wstępie do raportu Ola Trapp i Monika Jaskulska, badaczki z infuture hatalska foresight institiute.

Coworkingi to niewątpliwie, co wynika też z przeprowadzonych badań, przestrzenie oparte na relacjach. Wymiana energii, wiedzy, emocji wymaga specyficznych warunków, które coworking stara się stworzyć. Z naszych badań wynika, że prawie 40% coworkerów jest zdania, że dla nich coworking to „społeczność, w której dobrze się czują”.

Duże firmy świadome korzyści wynikających z pracy w coworkingach, przenoszą do nich swoje kreatywne działy. Coraz wyraźniej z tych rozwiązań czerpią korporacje m.in: Microsoft, Apple, Samsung, Electronics, Facebook czy IBM. Więcej o nowych trendach oraz zmianach znajdziecie w naszym pełnym raporcie.

Pełen raport do darmowego pobrania: www.bit.ly/DrugiRaportOCoworkingach

Więcej o nas:
– infuture hatalska foresight institute: http://infuture.institute/
– O4 Coworking: https://o4.network/pl/nasza-misja/