Podatnik zakładający jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną nie ma obowiązku korzystania z osobnego biura. Jako że takie rodzaje firm nie posiadają osobowości prawnej, mogą zostać zarejestrowane np. w miejscu zamieszkania przedsiębiorcy. Tymczasem formalności to jedno, ale codzienna praca - już całkiem co innego. Co zrobić w sytuacji, kiedy właściciel młodej firmy nie ma funduszy na własne biuro? Z pomocą przychodzi coworking!
Pracujmy razem, czyli czym jest coworking
Ideę coworkingu można właściwie odczytać już z samej jego nazwy - work w języku angielskim oznacza pracę, natomiast przedrostek “co-” można przełożyć jako “współ-”. Zatem coworking = współpraca.
Biura coworkingowe powstały z myślą o przedsiębiorcach, freelancerach i niewielkich zespołach, które nie mają środków lub też nie czują potrzeby posiadania stałego biura. Zorganizowana przestrzeń biurowa jest oferowana do wynajęcia, przy czym możliwości wybrania z oferty czegoś dla siebie są tu praktycznie nieograniczone. Przedsiębiorca może zdecydować, czy chce wynająć tylko jedno biurko, kilka biurek położonych obok siebie, czy też może cały pokój, w którym zmieści się cały jego zespół. Do potrzeb odbiorcy dopasowany jest także czas wynajmu - można zdecydować się na wynajęcie przestrzeni na godziny, dni, tygodnie etc. W praktyce z coworku skorzysta freelancer, który przejazdem znalazł się w mieście i potrzebuje cichego miejsca na kilka godzin pracy, jak i zespół pracowniczy, który szuka pomieszczenia na kilka miesięcy.
Cowork to nie tylko biurko
Przedstawiona powyżej wizja coworku może wywołać mylne wrażenie, że jest to biznes polegający na wynajmowaniu ludziom roboczych blatów. Nic bardziej mylnego!
Mówiąc “biurko” w coworku można mieć rzeczywiście na myśli puste biurko i biurowe krzesło - jeśli wynajmujący posiada własny sprzęt i materiały do pracy. Jeśli jednak zaistnieje taka potrzeba, w ofertach biur coworokingowych znajdują się także biurka wyposażone w komputery. Standardem jest nielimitowany dostęp do bezpłatnego Internetu i pełnego wyposażenia biurowego. A dla tych, którzy lubią pracę przy kubku herbaty lub kawy znajdzie się także kompleksowe zaplecze kuchenne i sanitarne.
Niektóre biura coworkingowe w swojej ofercie posuwają się jeszcze dalej, dają swoim klientom możliwość zarejestrowania na adres coworku firmy lub tylko adresu do korespondencji. W związku z faktem, że coworki najczęściej znajdują się w centrach miast lub ścisłych centrach biznesowych, taki adres może dużo lepiej prezentować się na witrynie internetowej i wizytówkach firmy niż ten z obrzeży miasta. Tym samym współpraca z coworkiem może pomóc podnieść renomę firmy i całkowicie oddzielić życie firmowe od prywatnego.
Dla kogo cowork?
Z powyższej charakterystyki jasno wynika, że oferta biur coworkingowych skierowana jest do bardzo szerokiego grona przedsiębiorców. Ograniczenia mogą wynikać ewentualnie z charakteru pracy firmy - trudno bowiem wyobrazić sobie na wspólnej przestrzeni kompozytora muzyki czy rzeźbiarza.
Plusem pracy w coworku jest ciągły kontakt z ludźmi z różnych branż. Im dłuższy czas pracy na wspólnej przestrzeni, tym większe prawdopodobieństwo stworzenia szerokiej, kompleksowej sieci networkingowej - a jak wiadomo, kontakty w biznesie znacznie ułatwiają osiągnięcie sukcesu!