Logo i logotyp to dwa różne pojęcia, które bardzo często mylimy w mowie potocznej oraz podczas pracy nad identyfikacją wizualną. Całe szczęście, nie trzeba być grafikiem, aby mieć pojęcie na temat ich budowy. Sprawdź, czym się różnią i uniknij nieporozumień w pracy.
Czym jest logotyp?
Głównym zadaniem logotypu jest wyróżnienie marki na tle konkurencji. Logotypy często rejestruje się w urzędach jako znaki towarowe. To pozwala na ochronę prawną przeciwko ich kopiowaniu oraz wzmacnia ich unikatowość. Omawiając różnicę pomiędzy logo, a logotypem zaczniemy od przybliżenia definicji logotypu. Stanowi on przekaz tekstowy, na przykład "adidas", "nike", "zalando.pl", ujęty w spójnej kolorystyce względem całości identyfikacji wizualnej marki. Jego zadaniem jest przyciągać kompozycją tekstową i uzupełniać całość logo. Logotyp posiada: - oryginalną typografię, gdzie liternictwo odpowiada sygnałom noszonym w nazwie marki - spójną kolorystykę względem logo i ogólnej koncepcji identyfikacji wizualnej - niezmienny rozstaw liter - niezmienny font
Czym jest logo?
W skrócie, logo można przedstawić następującym równaniem: sygnet + logotyp = logo.
Logo może występować jako: - połączenie sygnetu i logotypu - pojedyncza grafika, bez tekstu (logotypu) - sam tekst, bez grafiki Wszystko zależy od koncepcji identyfikacji wizualnej dla danej marki. Istnieje także możliwość używania samego sygnetu na produktach (odzież, samochody, komputery), a prezentacja pełnego logo w materiałach reklamowych i prasie. Przy projektowaniu, zarówno logotypu jak i logo, należy mieć na uwadze to, gdzie będą one publikowane i czemu mają służyć. Logo powinno być reprezentatywne, odwoływać się do wartości marki. Można posługiwać się symbolem, kolorystyką lub dostosować do aktualnych trendów (na przykład podczas rebrandingu). Granica pomiędzy logiem, a logotypem jest bardzo niewielka, dlatego często te dwa pojęcia są mylone. Wynika to po części z tego, że logo i logotyp wielokrotnie występują jako element wspólny w identyfikacji wizualnej. Dlatego, najłatwiej uporządkować wiedzę, przypisując logotypowi kwestię tekstową, a logo traktować jako graficzną formę przedstawienia symbolu marki.
Siłę logo można zobaczyć przy zakupie komputera. PC jest tańszy, najczęściej ma lesze parametry. Jednak przy wyborze pomiędzy Apple a zwykły PC wygrywa najczęściej ten pierwszy. Katalog stron Katalog stron