Poradnik Przedsiębiorcy

Elektroniczne tytuły wykonawcze - kiedy nastąpią zmiany?

Już niedługo wierzyciele będą wysyłać elektroniczne tytuły wykonawcze. Jakie wiążą się z tym korzyści i kiedy to nastąpi? Sprawdź! 

Elektroniczne tytuły wykonawcze – co się zmieni?

Wierzyciele zaczną wysyłać elektroniczne tytuły wykonawcze do urzędu skarbowego. Zostanie to wprowadzone 30 kwietnia 2021 roku – miało nastąpić już wcześniej, jednak z powodu trwającej pandemii nastąpiły opóźnienia. Czynność ta powinna ułatwić dostarczanie wniosków egzekucyjnych i tytułów wykonawczych do urzędu skarbowego. Dla wierzycieli zapowiada, że szybsza będzie wysyłka dokumentów do KAS oraz skróci się czas na rozpoczęcie egzekucji.

Dostarczanie elektronicznych tytułów wykonawczych ma stać się obowiązkowe. Będą one wysyłane przy pomocy systemu teleinformatycznego lub poprzez wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej. Wyjątkiem od tej zasady – tj. kiedy będzie możliwe dostarczenie dokumentów w formie papierowej – ma być sytuacja, gdy nastąpią problemy techniczne podczas próby wysyłki drogą elektroniczną.

Obecnie zgodne z prawem jest dostarczanie tytułów wykonawczych w formie elektronicznej, jednak wielu wierzycieli przekazuje dokumenty papierowe. Wiążą się z tym zbędne koszty dla organu egzekucyjnego oraz wierzyciela. Oprócz tego zmiany przyczynią się do automatycznej rejestracji tytułu wykonawczego i likwidacji sporu dotyczącego właściwości miejscowej organów egzekucyjnych.