Media społecznościowe mają ogromny potencjał i mogą pomóc w budowaniu zarówno długofalowych relacji z klientem, jak i renomy marki. Możliwości jest wiele, jednak to, w jaki sposób je wykorzystamy, zależy przede wszystkim od nas, od naszego planu działania i wiedzy. Facebook nieustannie się rozwija, wzbogacając portal o coraz to nowe narzędzia. Społeczeństwo stawia przed przedsiębiorcą coraz więcej wymagań, a konkurencja nie śpi. Trzeba być czujnym i każdego dnia starać się gromadzić bieżące informacje ze świata biznesu. Firmowy profil na Facebooku to dobry pomysł. Od czego zacząć, co jest ważne, a co można pozostawić na później? Kolejność działań jest prosta!
Cel i pomysł na firmowy profil na Facebooku
Bez dobrej strategii nie będziemy w stanie skutecznie realizować postawionych sobie celów. Wyobraź sobie latającą po pokoju muchę, która obija się o wszystkie ściany i meble.Podobnie może być z Tobą, jeżeli przed założeniem konta na Facebooku nie obmyślisz dobrego planu działania. Co może być celem?
-
nawiązanie większej liczby kontaktów z klientami, ułatwienie im komunikacji z Tobą oraz pozyskiwanie nowych konsumentów,
-
wzbudzenie zainteresowania firmą, pokazanie się szerszemu gronu internautów,
-
promowanie swojej firmy na świecie, nie tylko w Polsce,
-
ułatwienie obsługi klienta,
-
reklama internetowa oraz prezentacja wartościowych treści,
-
rozpowszechnianie bonusów, kuponów rabatowych i prezentowanie informacji o nowych kolekcjach, produktach i wyprzedażach,
Cel nie musi być jeden, można postawić sobie ich więcej. Możliwa jest nawet realizacja wszystkich wyżej wymienionych, jeżeli skutecznie i dokładnie przeanalizujemy działanie naszej konkurencji oraz zaczerpniemy ciekawych inspiracji do stworzenia własnej kampanii na Facebooku.
Musimy być świadomi, że w mediach społecznościowych trudno jest być anonimowym, jest to właściwie niemożliwe. Treści, które będą udostępniane na naszym profilu, ukażą się też na tablicy naszych fanów. Muszą być one przemyślane i wpisywać się w pewną konwencję. Oferta naszej firmy skierowana jest dla określonej grupy docelowej. Jeżeli jeszcze nie uzmysłowiłeś sobie, jakie cechy mają Twoi potencjalni klienci, to najwyższy czas się nad tym zastanowić. Firmowy profil na Facebooku, a przede wszystkim posty, powinny być dopasowane do płci, wykształcenia oraz wieku grupy docelowej.
Firmowy profil na Facebooku jest odzwierciedleniem charakteru firmy, oddaje w pełni jego cechy oraz pokazuje Ciebie i Twoich pracowników od innej strony, tej bliższej klientowi. Postaraj się o to, aby wygląd profilu nawiązywał kolorystycznie do grafiki na stronie e-sklepu. Nie zapomnij o logo firmy, aby każdy mógł identyfikować z profil marką.
Firmowy profil na Facebooku - o czym pisać, jak i ile?
Mamy pomysł oraz postawiliśmy sobie cele. Nadeszła pora na to, żeby wybrać tematykę publikowanych treści, jakie powinien zawierać nasz firmowy profil na Facebooku. Należało się oczywiście nad tym zastanowić już na etapie ustalania strategii, jednak konkrety przedstawimy teraz. Przede wszystkim nie można się kierować zasadą „im więcej, tym lepiej”. Jeżeli gdzieś już to słyszałeś, zapomnij o tym czym prędzej. Od dziś Twoje motto to „liczy się jakość, a nie ilość”. Jaki sens ma zasypywanie swoich fanów kilkoma postami dziennie? Zazwyczaj nic one nie wnoszą, a mogą zostać odczytane jako natrętne domaganie się uwagi. Nie o to nam chodzi, a już na pewno nie taką rolę powinien odgrywać fanpage. Posty powinny być zgodne z zainteresowaniami internautów, nie można tworzyć metodą prób i błędów, dlatego tak ważne jest poznanie grupy docelowej. Ludzie lubią czytać coś, co odpowiada na ich pytania, dostarcza im wiedzy lub zaskakuje - tu przyda się cała Twoja kreatywność! Twój fanpage powinien wyróżniać się na tle konkurencji. Jeżeli jednak brak Ci pomysłów, możesz postawić na publikowanie recenzji wydarzeń z życia firmy, recenzji produktów, informacji o prowadzeniu do oferty nowych kolekcji lub organizować konkursy z nagrodami. Liczy się pomysł, potem już tylko trzeba cierpliwie czekać, aż będzie on się rozwijał i przynosił efekty. Nie należy się również nastawiać na dużą ilość publikacji. Jak już wyżej wspomniano, liczy się jakość. Można udostępniać posty raz dziennie lub co dwa dni, cogodzinne aktywności raczej nie mają nie są wskazane.
Komunikacja a firmowy profil na Facebooku
Fanpage to dobry sposób na ułatwienie klientom komunikacji z nami. Daj im możliwość zadawania Ci pytań, wyrażania opinii, oceniania i udzielania wskazówek, co należy poprawić, a co robisz dobrze. Klient jest doskonałym obserwatorem i obiektywnie patrzy na Twoją firmę i ofertę. Ty sam często nie dostrzegasz własnych błędów, wydaje Ci się, że wszystko dobrze zaplanowałeś i nic nie może zaburzyć tego porządku. Portal społecznościowy jest doskonałym źródłem wiedzy zarówno o klientach, jak i o samym sobie. Otwierając się na odbiorców, zyskujesz ich zaufanie i budujesz pozytywny wizerunek. Biorąc pod uwagę fakt, że Facebook ma wielu zwolenników wśród ludzi młodych, dzięki profilowi na portalu pokażesz, że nie boisz się nowości, jesteś otwarty na nowe technologie i szukasz jak największej ilości kanałów, aby zbliżyć się do klienta.
Organizacja konkursów i nagrody
Aktywni użytkownicy zasługują na drobiazg od Ciebie. Pokaż, że doceniasz ich starania oraz czas, który poświęcają na czytanie Twoich postów, a co najważniejsze dzielą się opinią z Tobą i innymi użytkownikami. Mile widziane są w takiej sytuacji kupony rabatowe, zniżki czy gadżety firmowe. To zachęci innych do większej aktywności na firmowym profilu na Facebooku.
Można również raz w miesiącu organizować konkursy, trzeba się jednak dokładnie zastanowić się nad ich treścią. Postaraj się o jasny przekaz zasad konkursu oraz dostosuj poziom trudności zadania do wieku swojej grupy docelowej. Pamiętaj, że cenne nagrody przyciągają chętnych, którzy chcą wziąć udział w zabawie. Zwycięzca powinien zostać ogłoszony na Twoim profilu. Każdy powinien zobaczyć, kto tym razem zostanie nagrodzony, a dla samego zainteresowanego będzie to powód do dumy i na pewno zmotywuje go to do udziału w kolejnych konkursach.
Nie same teksty
Treść jest bardzo istotnym elementem każdego fanpage, jednak nie można pozwolić sobie na rutynę i trzeba pomyśleć o jakimś elemencie zaskoczenia. Dobrze stworzona infografika może przekazywać więcej informacji niż tekst na kilka stron A4. Jest również dużo bardziej atrakcyjna niż kilkadziesiąt linijek tekstu. Kolorystyka, ciekawa grafika, wykresy i diagramy to coś, co przyciąga uwagę i zatrzymuje odbiorcę na dłużej - może analizować różne kwestie i wyciągać wnioski. Filmy video to doskonała forma przekazywania wartościowych treści. Firmowy profil na Facebooku zawierający krótkie filmiki instruktażowe, informacyjne, z humorem przedstawiające działalność firmy mogą zaciekawić nawet najbardziej znudzonego odbiorcę surfującego od kilku godzin po sieci. Video można również wykorzystać do prezentacji nowych kampanii oraz wydarzeń w firmie. Spot reklamowy, zawierający nowości z Twojej oferty, może być przepisem na sukces.
Czy warto założyć firmowy profil na Facebooku? Tak! Po przeczytaniu powyższego artykułu chyba nikt nie ma co to tego żadnych wątpliwości. Media społecznościowe dają wiele możliwości i sprawiają, że nawet najmniej znane firmy zdobywają szczyty. Jedyną wadą jest czas, który musimy poświęcić na publikowanie postów. To jednak po pewnym czasie staje się przyjemnym obowiązkiem i wcale nie musi pochłaniać dużo czasu. Tworzyć teksty oraz planować kolejne wpisy można w dowolnym miejscu o dowolnej porze, choćby siedząc w kawiarni przy porannej kawie. Dobry przedsiębiorca nie marnuje czasu, każda minuta w ciągu dnia jest dobrze zaplanowana. Twoje zadanie na dziś:
-
Jeżeli nie masz profilu na Facebooku, zaplanuj strategię działania i załóż firmowy profil na Facebooku.
-
Jeżeli masz już swojego fanpage'a postaraj się go wzbogacić o ciekawą infografikę lub film video.
-
Jeżeli nie organizowałeś konkursów, zmień to!