Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Analiza konkurencji – nie daj się zaskoczyć

Nic tak firmy nie rozkręca, jak rosnąca konkurencja – ale najpierw trzeba ją poznać. Sama świadomość, że jest, już nie wystarczy. Trzeba wiedzieć, że może być silniejsza i lepiej przygotowana, szczególnie w momencie, kiedy my dopiero wchodzimy na rynek. Już na samym początku należy mieć na uwadze dwa istotne aspekty: grupę docelową i wspomnianych konkurentów, którzy tylko czekają na każde nasze potknięcie. Trzeba być zatem czujnym, odpowiednio przygotowanym, posiąść maksymalnie dużą wiedzę o rynku i nauczyć się dostrzegać każdą, nawet najmniejszą zmianę, która mogłaby stać się naszą drogą do sukcesu. Analiza konkurencji to lepsze poznanie rynku, jak również, co zdarza się bardzo często, wykorzystanie słabości i niedoskonałości naszych konkurentów. Nie jest to jednak czynność konieczna tylko na samym początku działalności. Powinna zostać wpisana w codzienny harmonogram naszych obowiązków.

Audyt SEO i analiza konkurencji

Na audyt SEO składa się wiele czynników, m.in. analiza konkurencji. To dzięki niemu jesteśmy w stanie uzyskać wiele cennych informacji, które następnie możemy wykorzystać w celu udoskonalenia swojej kampanii i usprawnienia funkcjonowania naszej firmy. Konkurenci nie wyróżniają się jedynie mocnymi stronami – każdy ma również swoje wady, które lepiej lub gorzej stara się ukryć. Internet to arena walki o klienta i każdy stara się stosować jak najlepsze techniki oraz wykorzystywać nowoczesne technologie, aby być tym numerem jeden. Na pewno każdy zdaje sobie sprawę, że dużą przewagę daje wysoka pozycja w wyszukiwarkach. Jesteśmy wtedy bardziej zauważalni i mamy szansę na zwiększoną konwersję. Im większa liczba osób zobaczy naszą ofertę, tym większa liczba klientów z niej skorzysta. Orientacja w tym, co mają do zaoferowania użytkownikom nasi konkurenci, jest ważna, ale równie istotne okazuje się poznanie działań związanych z pozycjonowaniem ich stron. Jest to możliwe dzięki dobrze i skutecznie przeprowadzonemu audytowi SEO.

Jakie informacje niesie analiza konkurencji?

Jakie informacje możemy uzyskać, gdy przeprowadzona zostanie analiza konkurencji?

  • Jaki jest poziom optymalizacji ich stron oraz jaka jest liczba linków, które do nich prowadzą.
  • Jakie słowa kluczowe wykorzystują i czy rzeczywiście przynoszą one pożądane efekty.
  • Czy konkurencja stosuje nieetyczne formy działania, które często są bezpośrednio skierowane na obszar innych firm z branży, np. dodawanie witryny konkurenta do Zakazanego Systemy Wymiany Linków.

Analiza konkurencji - dane

Wszystkie te dane, jakie daje nam analiza konkurencji, to cenne źródło informacji, które pomagają nam w zaplanowaniu i opracowaniu odpowiedniej, lepszej i skuteczniejszej kampanii marketingowej. Warto również wiedzieć, co należy analizować, badać i następnie wykorzystać:

  • nazwę i wiek domeny – bez wątpienia największą wartość mają te domeny, które zawierają słowa kluczowe oraz te, które są najstarsze;
  • stopień optymalizacji stron konkurencji – w tym przypadku na pewno należy wziąć pod uwagę stosowane słowa kluczowe, budowę całej witryny czy sposób linkowania;
  • pozycję w wyszukiwarkach – im wyższą pozycję zajmuje dana strona, tym większą konkurencją jest dla nas;
  • najwyżej oceniane elementy strony WWW – najczęściej obecność darmowych materiałów reklamowych, blog firmowy lub też ciekawa grafika i multimedia;
  • social media – obecność w mediach społecznościowych daje konkurentowi bardzo dużą przewagę, szczególnie że dziś jest to jeden z najlepszych kanałów komunikacji z klientem.