Spotkałeś się pewnie z określeniem trendsetter i zastanawiałeś się, kim on może być? Choć trendsetter wyrywa się sztywnej definicji, należy najprościej stwierdzić, że jest on żywą reklamą. W tym tekście powiemy ci, kim jest trendsetter i na czym polega jego praca. Damy ci też odpowiedź, czym trendsetter różni się od influencera i coolhuntera.
Trendsetter - każdy może nim zostać!
Trendsetter z angielskiego to po prostu ten, który ustala trendy, prekursor. Tak też rozumiana jest rola trendsettera - jako tego, kto kreuje trendy, wpływa na decyzje zakupowe innych osób i ich zachowania klienckie. Na dobrą sprawę trendsetterem może stać się każdy, ponieważ każdy z nas rozmawia z innymi na temat określonych marek czy produktów, poleca lub odradza ich zakup, dzieli się opiniami. Jednak gdy myślimy o trendsetterze, często rysuje nam się w umyśle określony jego obraz. Często wydaje nam się, że trendsetterami są celebryci, ewentualnie blogerzy czy vlogerzy. Owszem, są, ale nie tylko oni. Kto jeszcze? Możemy się zdziwić!
Stereotyp trendsettera
Wbrew obiegowej opinii trendsetter to nie tylko młody mężczyzna, powszechnie lubiany, modnie ubrany, używający modnych i drogich gadżetów elektronicznych, posiadający szerokie grono znajomych, w którym jego opinia jest ważna. Agencja marketingu rekomendacji BzzAgent przeprowadziła badania, które jasno pokazują, że trendsetterkami są przede wszystkim kobiety. Często są to matki jednego lub dwojga dzieci. Ponadto badania BzzAgent potwierdzają to, że trendsetterem może być tak naprawdę każdy. Wśród wpływowych osób znaleźli się przedstawiciele różnych grup wiekowych i zawodowych.
Potęga marketingu rekomendacji
Wiele firm zrozumiało, że podjęcie współpracy z trendsetterami może okazać się strzałem w dziesiątkę. Gdy będą oni mieli znaczący wpływ na swoje otoczenie, na innych, zostaną skutecznym ogniwem promocji. Jest to tzw. marketing rekomendacji. Poszukiwani są trendsetterzy-ambasadorowie marki, którzy otrzymują określony produkt. Ich zadaniem jest zapoznanie się z nim, użytkowanie i stworzenie opinii na jego temat, którą podzielą się ze swoimi bliskimi. Jaka jest główna siła napędowa marketingu rekomendacji? Naturalność i szczerość. Skupia się on na tym, co tak naprawdę jest ważne dla konsumenta. Ponadto ludzie bardziej skłonni są zaufać opinii kogoś znajomego niż komunikatowi reklamowemu.
Marketing rekomendacji służy także budowaniu świadomości marki. Trendsetter wprowadza bowiem zainteresowanie marką w coraz szerszych kręgach konsumentów.
Naturalność marketingu rekomendacji
Czemu marketing rekomendacji zawdzięcza swoje główne cechy, jakimi są naturalność i szczerość opinii? Temu, że trendsetterzy nie powinni być opłacani przez firmy. Tak twierdzi Michał Żołądkowski z agencji General Trends. Kampanie marketingu rekomendacji nie powinny być opłacane, jeśli markom zależy na rzetelnej opinii o ich produktach - pojawią się bowiem wówczas zarówno te pozytywne, jak i te negatywne. Często dla konsumentów od pochwalnych peanów na temat określonego produktu ważniejszy wydaje się być jeden mały mankament, który nada mu pewnego rodzaju autentyczności. Trendsetter powinien przekazywać opinię “jaki produkt jest”, a nie “jak marka chce przedstawić ten produkt”.
Kim nie jest trendsetter?
Trendsetter na pewno nie może być osobą, która za odpowiednim wynagrodzeniem ze strony danej marki, w sposób nachalny i uderzający promuje produkt, choć niekiedy mogła nawet się z nim nie zetknąć. Tego typu praktyki uznawane są za nieetyczne. Taki naganiacz nie ma bowiem na celu wyrażenia rzeczywistej opinii o produkcie, a jedynie taką, jaką narzuca mu marka-producent.
Influencer i coolhunter
Niedługo po pojawieniu się w Polsce terminu “trendsetter”, pojawiły się dwa inne, blisko z nim związane. Influencer (od ang. to influence - mieć wpływ, wpływać) to lider opinii działający przede wszystkim w obszarze social media. Można powiedzieć, że jest to ściśle sieciowa wersja tradycyjnie rozumianego trendsettera. Influencerem może być np. wpływowy bloger lub admin znanego fanpage’a. Coolhunter to osoba, która zajmuje się pozyskiwaniem trendsetterów i influencerów dla działań marketingu rekomendacji określonej marki. Coolhunter to jednak także pewnego rodzaju szpieg, który na potrzeby firmy śledzi wśród określonych grup opinie użytkowników danego produktu i dzieli się z nią swoimi obserwacjami.