Poradnik Przedsiębiorcy

Fanpage na Facebooku - ile kosztuje firmę?

Już od dawna wiadomo, że prowadzenie działań promocyjnych w mediach społecznościowych to konieczność dla firm, które chcą budować swój wizerunek w sieci. Aby być widocznym na rynku, marki prześcigają się w coraz to nowych pomysłach na kampanie w social mediach. Niemal każda branża znajdzie tam miejsce dla siebie. Najpopularniejszym serwisem społecznościowym wśród marketerów, do promowania marki nadal pozostaje Facebook. Jednak fanpage na Facebooku często pociąga za sobą niemałe koszty, z czego początkowo firmy nie zdają sobie do końca sprawy. Jaki budżet przeznaczyć na takie działania, aby przynosiły pożądane efekty? Jak nie dać się oszukać przez nierzetelne agencje?

Fanpage na Facebooku - kto jest potrzebny do jego prowadzenia?

Do prowadzenia fanpage’a firma może zatrudnić własnego community menagera lub skorzystać z oferty agencji profesjonalnie zajmującej się działaniami w mediach społecznościowych. Koszty takiej usługi to zazwyczaj stawka godzinowa kilku osób, składających się na zespół specjalistów od social media. Wśród nich powinni się znaleźć:

  • community manager - jest to osoba odpowiedzialna za zamieszczanie wpisów, odpowiadanie na komentarze oraz moderowanie bieżących dyskusji. Obserwuje fanpage na Facebooku niemal przez cały czas, aby szybko reagować na jakąkolwiek aktywność na stronie,

  • content designer - tworzy wpisy na fanpage - zarówno te tekstowe, jak i graficzne, czyli zdjęcia lub infografiki, które są ciekawym uzupełnieniem działań na Facebooku

  • grafik - bardzo często potrzebny jest do obróbki zdjęć profilowych lub tych wrzucanych na stronę

  • analityk - osoba ta odpowiada za raportowanie działań i mierzenie założonych KPI. Zazwyczaj używa do tego programów, które monitorują aktywność na fanpage’u i na koniec miesiąca generują zestawienia wyników.

  • specjalista ds. Facebook Ads - zajmuje panelem reklamowym oraz optymalizacją reklam tak, aby jej koszty były możliwie najniższe.

  • social media manager - dba o jakość postów oraz pilnuje spójności całych działań ze strategią marki.

W całej transakcji ważne jest też ustalenie z agencją zasad rozliczania. Najczęstszą praktyką jest umowa na dwa posty dziennie. Należy jednak pamiętać, że często stworzenie takich postów zajmuje dużo więcej czasu niż samo ich zamieszczenie. Poza tym fanpage musi by monitorowany praktycznie 24 godziny na dobę, co też wlicza się w stawkę godzinową zespołu.

Koszty prowadzenia fanpage’a na Facebooku

Ceny prowadzenia fanpage’a na Facebooku wahają się od 100 do nawet 10 000 złotych. Na te koszty składa praca mniejszej lub większej liczby członków zespołu. Aby obliczyć miesięczny koszt prowadzenia strony, należy wziąć pod uwagę stawkę godzinową danego specjalisty. Przyjmijmy, że jest to 100 złotych za godzinę pracy jednej osoby od strony agencji. Jeśli zsumuje się dzienną liczbę godzin pracy np. community managera, można dowiedzieć się, że przeznacza on na sprawdzanie aktywności ok. 2 godzin w ciągu dnia - dotyczy to jednego fanpage’a. Co za tym idzie, miesięczna praca jednego specjalisty kosztuje 6000 złotych.

Jeśli reklamodawca chce prowadzić promocję w niestandardowy sposób i bardziej angażować swoich klientów, powinien liczyć się z dodatkowymi kosztami. Konkurs na fanpage’u może przyciągnąć uwagę odbiorców, ale pamiętaj, że oprócz kosztu nagród są to również dodatkowe godziny pracy agencji. Ciekawym pomysłem regularne publikowanie content video jednak nad jego stworzeniem również musi popracować kilku specjalistów.

Oczywiście, na rynku pojawia się mnóstwo ofert nieprofesjonalnych agencji świadczących swoje usługi w bardzo niskich cenach. Zazwyczaj jednak niskie ceny idą w parze z niezbyt wysoką jakością działań. Dlatego przy wyborze agencji należy sprawdzać opinie, porównywać oferty i przede wszystkim nie kierować się wyłącznie kryterium finansowym.

Ważna jest też liczba fanów i wielkość fanpage’a. Inaczej prowadzi się stronę, którą obserwuje kilka tysięcy osób, a inaczej taką z kilkuset tysiącami fanów. Jeśli fanpage na Facebooku jest większy, trzeba zaglądać tam częściej, częściej odpowiadać na komentarze i wiadomości, a nawet dodawać więcej wpisów.

Nie ma więc jednoznacznej odpowiedzi ile kosztuje fanpage na Facebooku. Na rynku istnieją różne stawki oraz cenniki. Warto jednak pamiętać, aby przy wyborze odpowiedniej agencji wziąć pod uwagę wszystkie aspekty, które składają się na efektywne prowadzenie fanpage’a. Jeśli będziemy kierować się jedynie niskimi kosztami, możemy odnieść skutek odwrotny do zamierzonego i bardziej zaszkodzić niż pomóc marce.