Nadszedł w końcu taki czas, gdy propozycje biur podróży zaczęły mijać się z potrzebami potencjalnych turystów. Nie chcemy już chodzić wytartymi szlakami, cieszyć się na widok oklepanych zabytków, przeciskać się przez tłum zwiedzających czy skakać nad nim, by zobaczyć choć skrawek minionego świata. Pragniemy przecierać własne ścieżki, które doprowadzą nas do dziewiczych krain niezbrukanych wszech-otaczającą cywilizacją. Ile razy chcieliśmy udać się w podróż życia, ale ograniczony zasób finansowy zablokował nam możliwość spełnienia tego marzenia? Jak często pragnęliśmy skorzystać z bajecznych ofert biur podróży, jednak w efekcie okazywało się, że proponowane przez nich ceny są zbyt wygórowane? Ile razy pożeraliśmy wzrokiem firmowy kalendarz wiszący na ścianie, z którego spoglądali na nas bezzębni staruszkowie w sombrerach, afrykańskie żyrafy, zachwyceni turyści spod Wieży Eiffla czy wielkie oczy monumentalnego Sfinksa otoczonego piaskami pustyni? Odpowiedź jest dość prozaiczna. Pragnienia te zespoliły się z naszą codziennością, stając się jej jałową mantrą. Często zdarzało się tak, że w zderzeniu z finansową rzeczywistością, musieliśmy rezygnować z marzeń. Na szczęście w dobie nowoczesnych technologii, Internetu i globalnej komunikacji pojawiło się w tej kwestii intratne rozwiązanie – infobroker turystyczny.
Infobroker turystyczny - czyli kto?
Infobroker (czy też broker informacji, information broker, professionals, knowledge broker, cyberian, freelance librarian, independent researcher, data dealer) to wykwalifikowana osoba, której profesja polega na odpłatnym wyszukiwaniu i udostępnianiu najwyższej jakości, sygnowanych własnym nazwiskiem lub nazwą firmy informacji. Narzędzie pracy infobrokera najczęściej stanowi Internet, to w nim, mając na uwadze kryteria określone w zleceniu, poszukuje niezbędnych informacji i te wzbogacone o analizę i opracowanie przekazuje klientom. Profesjonalny infobroker wie, gdzie szukać informacji oraz stosuje pewne strategie wyszukiwania, które polegają na trafności doboru źródeł wiadomości i umiejętności ich oceny oraz opracowania.
Czym wyróżnia się infobroker turystyczny?
Infobroker turystyczny również zajmuje się fachowym poszukiwaniem i opracowywaniem informacji, jednak pole swego działania zawęża jedynie do turystyki. Na wyraźne zlecenie klienta organizuje podróż z uwzględnieniem przejazdu, noclegów, miejscowych atrakcji, wynajmu środków transportu i taki kompleksowy plan opatruje pełnym wykazem cenowym.
Jaką rolę spełnia infobroker turystyczny przy planowaniu urlopu?
Infobroker turystyczny jest najczęściej wybierany przez klientów:
- Posiadających ograniczony budżet – zmęczone mozolną pracą osoby pragną wybrać się na urlop, jednak zbyt mała ilość środków finansowych nie pozwala im nawet na zakupienie last minut, oferowanego przez biura podróży istniejące na rynku turystycznym. I wówczas pomocną dłoń w ich kierunku wyciągają infobrokerzy turystyczni, którzy za symboliczną opłatą „uszyją” podróż marzeń na miarę możliwości finansowych potencjalnego klienta. Infobrokerzy za priorytetowy wyznacznik stawiają sobie budżet zleceniodawcy przeznaczony na podróż oraz miejsce docelowe owej wyprawy, uwzględniając przy tym pośrednie życzenia klienta dotyczące rodzaju hotelu, wypożyczenia środków transportu czy szlaku zwiedzania.
- Ze specjalnymi wymaganiami dotyczącymi wyjazdu – osoby znużone sztampowymi wyprawami organizowanymi przez biura podróży, posiadające własną wizję wyjazdu, sięgają po pomoc infobrokerów, którzy planują według ich sprecyzowanych życzeń kompleksową podróż. Tutaj głównym wyznacznikiem dla infobrokera staje wizja zleceniodawcy wraz ze szlakiem zwiedzania, wszelkimi atrakcjami oraz rodzajem noclegów. Infobrokerzy mają szersze pole manewru niż biura podróży. Często w ofercie touroperatorów brak jest wyjazdów do niestandardowych miejsc i mniej popularnych krajów i tutaj otwiera się pole popisu dla infobrokerów turystycznych, którzy mogą zaproponować atrakcje niedostępne dla klientów biur podróży.
Infobroker turystyczny - czy warto skorzystać z jego usług?
Infobrokering stosunkowo niedawno zagościł w branży turystycznej, jednak już cieszy się znaczną popularnością, gdyż stanowi ciekawą alternatywę wobec standardowych ofert biur podróży. Wyszkoleni infobrokerzy skupiają się na wprowadzeniu w życie nawet najbardziej skomplikowanej wizji klienta, dostosowując się przy tym do ich indywidualnych potrzeb i ograniczeń finansowych. Korzystając z usług infobrokerów turystycznych oszczędzamy nie tylko czas i pieniądze, ale także własne nerwy, które często towarzyszą nam przy organizacji wyjazdu. W tym przypadku również bariera językowa przestaje być przeszkodą, gdyż infobrokerzy znają języki obce i korzystają z zagranicznych serwisów internetowych i baz danych. A następnie poprzez odpowiednią selekcję zgromadzonych informacji tworzą szczegółowy plan podróży odpowiadający potrzebom klienta.