Konsekwentne rozwijanie strony internetowej składa się z wielu istotnych elementów. Należy regularnie dodawać unikalne teksty. Muszą być niepowtarzalne i napisane z myślą o danej witrynie. Liczy się również wartość, jaką artykuł sobą prezentuje. Im ciekawszy, tym więcej użytkowników przyciągnie. Nie należy również zapominać o takich składowych, jak dbanie o content marketing, pozycjonowanie strony zgodnie z przyjętymi standardami – zwłaszcza z naciskiem na algorytmy ustalone przez Google – czy komunikacja obustronna z klientem. Na pewnym etapie rozwoju przychodzi kolejny istotny element – chęć zarobku z tytułu prowadzenia strony internetowej. W jaki sposób zarobić pieniądze w sieci, posiadając własny serwis? Najprościej zrobić to poprzez emisję reklam internetowych. Nie jest to proste zadanie, gdyż przez lata internauci skutecznie nauczyli się walczyć z reklamami. Nie brakuje rozmaitych wtyczek, wyłączających natrętne bannery. Ponadto występuje zjawisko zwyczajnej znieczulicy – użytkownicy znudzeni próbą "wciśnięcia" produktu, konsekwentnie zamykają reklamy, ani myśląc o przejściu na nową podstronę. Jak zatem właściciele stron mogą sobie z tym poradzić? Z pomocą przychodzą programy afiliacyjne. Czym są i jaki mają wpływ na skuteczne zarabianie na stronie internetowej? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.
Co to jest afiliacja i programy afiliacyjne?
Afiliacja to inaczej optymalizacja reklam pod kątem profilu strony i zainteresowań użytkownika. Jeśli prowadzimy serwis poświęcony piłce nożnej, a na naszej stronie wyświetlane są reklamy produktów spożywczych lub ubrań zimowych, to mamy raczej niewielkie szanse na zarobek. Użytkownik odwiedza nas, gdyż jest zainteresowany konkretną dziedziną i raczej nie będzie miał ochoty na zmianę tematyki, patrząc na reklamę. Dzięki programom afiliacyjnym możemy tak dostosować wyświetlane reklamy, aby zwiększyć prawdopodobieństwo przejścia na reklamowany produkt – dobrym pomysłem będzie zatem emisja reklamy butów sportowych lub sprzętu sportowego.
Programy afiliacyjne - jak z nich korzystać?
Przede wszystkim to wydawca, a nie sieci reklamowe mogą decydować o treści wyświetlanych reklam. Dzięki temu możemy skutecznie dopasować konkretne reklamy pod naszego klienta. Jeśli zoptymalizujemy ten element, to nawet przy niższej liczbie odwiedzin niż konkurencja jesteśmy w stanie osiągnąć wyższe dochody – wszystko dlatego, że dostosujemy reklamy pod konkretne zainteresowania użytkowników. Jest to tym bardziej istotne, że w reklamę banerową, która zresztą jest najczęściej spotykana, klika zaledwie jedna na tysiąc osób.
Programy afiliacyjne - jak przekonać do kliknięcia w reklamę?
Korzystając z dobrodziejstw programu afiliacyjnego, należy mieć na uwadze kilka elementów, które skutecznie zwiększą szanse na regularne kliknięcia w reklamy przez użytkowników. Po pierwsze, liczy się wspomniane już dopasowanie reklamy pod kątem określonej grupy docelowej. Nie zagwarantuje to jednak pełnego sukcesu. Należy bardziej szczegółowo zbadać rynek oraz konkretne grupy osób. Powróćmy do przykładu strony poświęconej piłce nożnej. Jeśli zobaczymy, że często odwiedzają ją dorośli, to możemy pomyśleć o reklamach sprzętu sportowego. Z kolei w przypadku zainteresowania ze strony dzieci można dodatkowo wziąć pod uwagę reklamy napojów dla najmłodszych, sportowych ubranek czy piłek. Możliwości jest sporo, bo i ludzi odwiedzających poszczególne serwisy nie da się zaklasyfikować do jednej kategorii. Ważne, aby zbadać, kim jest nasz odbiorca, gdyż nie jest również wskazane, aby ograniczać się wyłącznie na jedną, określoną grupą osób.
Warto również pamiętać, że podczas trwania kampanii możliwa jest modyfikacja treści reklam, aby z jednej strony nie dopuścić do monotonii, zaś z drugiej stale angażować odbiorcę w życie strony – jeśli internauta widzi, że reklama określonego produktu się zmienia, to bardziej zainteresuje się przejściem do sklepu. Tutaj już wydawca strony może zarobić na kilka sposobów: poprzez samo kliknięcie, po wypełnieniu formularza lub zakupie produktu przez klienta.
Programy afiliacyjne gwarancją sukcesu?
Jeśli jesteśmy na etapie rozwoju strony internetowej i mamy już stałych użytkowników, to skorzystanie z programów afiliacyjnych będzie dobrym rozwiązaniem, które w krótkim czasie może zwiększyć nasze zyski z tytułu wyświetlanych reklam. Nie warto jednak polegać wyłącznie na tej formie promocji. Dużo tak naprawdę zależy od popularności, tematyki i wyświetleń naszej strony. Prowadząc rozbudowany serwis wielotematyczny, nie warto koncentrować się na reklamach do wybranych grup odbiorców, gdyż po pierwsze zbadanie konkretnych zainteresowań internautów zajmie znacznie więcej czasu, a po drugie faworyzowanie wybranych produktów lub usług może zniechęcić pozostałych odwiedzających – np. tych, którzy przy okazji odwiedzin szukają określonych towarów.
Najlepiej zatem skorzystać z zasady złotego środka, łącząc tradycyjną formę reklamy internetowej z programem afiliacyjnym. W tym drugim przypadku reklamy można kierować do użytkowników na określonych podstronach, skupionych wokół wąskiej tematyki. Warto również pamiętać o formach reklamy – nie musi być to od razu źle kojarzący się internautom banner. Boxy i widżety reklamowe mogą być dobrym pomysłem - pod warunkiem, że znajdą się wyłącznie na określonych podstronach. Z kolei najmniej inwazyjną formą są reklamy tekstowe, zawierające linki trackingowe. Warto również pomyśleć nad mailingiem, pod warunkiem jednak określenia jasnych zasad co do możliwości dołączenia lub rezygnacji.
Powyższe formy reklamy z pewnością mogą zrobić wiele dobrego - zwłaszcza dla dopiero rozwijających się serwisów, które chcą trafić do klienta z odpowiednim produktem, nie odstraszając go jednocześnie natrętną formą reklamy. Te ostatnie są najczęściej domeną dużych portali, liczących przynajmniej kilkaset tysięcy unikalnych odwiedzin dziennie. I choć takie podejście jest masowo krytykowane, to jednak w przypadku wielkich firm najbardziej opłacalne – mimo wszystko zawsze warto wziąć pod uwagę programy afiliacyjne, gdyż mniejsza, lecz żywo zainteresowana produktem liczba użytkowników bez wątpienia szybciej kliknie w link niż przypadkowe osoby, których oferowany towar nie interesuje.