Powodów do założenia strony internetowej (i rozwijania jej na przykład za pomocą takich narzędzi jak programy afiliacyjne) można znaleźć wiele. Nuda, chęć podzielenia się ze światem swoją pasją, czy po prostu informowanie o najnowszych wydarzeniach z dowolnej, interesującej nas branży. Rosnąca każdego dnia liczba nowych witryn wiąże się również z prostotą ich założenia. W internecie nie brakuje bezpłatnych stron, które umożliwiają na wyciągnięcie ręki gotowe narzędzia, pozwalające w kilku prostych krokach stworzyć własne miejsce w sieci. W przypadku bardziej ambitnych projektów, czas na ich stworzenie, a następnie wdrożenie, znacząco się skrócił.
W dobie silnej konkurencji w dół poleciały także ceny, dzięki czemu przy odrobinie chęci i niewielkim wkładzie finansowym możemy stać się właścicielami rozbudowanej strony internetowej. O ile jednak budowa serwisu jest procesem nie sprawiającym większych trudności, tak już rozbudowanie go o wartościowe materiały, czy stworzenie bazy przydatnych oraz interesujących pozostałych czytelników treści, to już nie lada wyzwanie. Wymaga to poświęcenia dużej ilości czasu i pieniędzy. A skoro już zaczynamy inwestować w stronę, to przychodzi taki moment, kiedy zaczynamy zastanawiać się w jaki sposób na niej zarobić.
Najczęściej stosowaną metodą jest umieszczanie w określonych miejscach na stronie reklam internetowych, w postaci bannerów, boxów, skyscraperów i innych form wizualnych, wyświetlanych na ekranach monitorów lub urządzeń mobilnych. Problem w tym, że znalezienie wielu reklamodawców, których produkty lub usługi mogłyby pasować do tematyki serwisu, wymaga ogromnych nakładów czasu. Ponadto nie wszystkie próby negocjacji mogą zakończyć się powodzeniem, jeśli zdecydujemy się na zawarcie umów na własną rękę. Z pomocą mogą natomiast przyjść agencje reklamowe, zajmujące się programami afiliacyjnymi, które już od kilku lat cieszą się niesłabnącą popularnością – również w Polsce. Czym są i jak działają programy afiliacyjne? Warto zainteresować się tą formą reklamy? Poniżej postaramy się odpowiedzieć na najbardziej nurtujące pytania w tej sprawie.
Programy afiliacyjne - definicja
Programy afiliacyjne, określane także jako programy partnerskie, to specjalne umowy, w których sprzedawca (reklamodawca) płaci właścicielowi strony internetowej (afiliantowi) prowizję z tytułu wygenerowania ruchu. Właściciel witryny na swojej stronie umieszcza linki do strony sprzedawcy (najczęściej kryjące się pod formą obrazkową), a następnie otrzymuje (z reguły w rozliczeniu miesięcznym) wynagrodzenie zgodnie z umową zawartą ze sprzedawcą. Sposób rozliczenia może być określona na podstawie liczby wejść na reklamowaną stronę z możliwością otrzymania dodatkowej prowizji w przypadku zakupu produktu przez klienta. Rzadziej zdarzają się takie umowy, kiedy to rozliczenie opiera się na ilości wyświetleń reklamy – spowodowane jest to faktem, że zainteresowani niekoniecznie muszą zakupić reklamowany produkt.
Jak działają programy afiliacyjne?
Programy afiliacyjne działają pomiędzy przynajmniej trzema stronami: właścicielem strony umieszczającym reklamy, afiliantem czyli sklepem oferującym produkty/usługi, a także klientem, który może zainteresować się produktem po kliknięciu w interesujący produkt. W ostatnich latach w Polsce, programy afiliacyjne zyskały tak dużą popularność, że do grona wymienionych dołączyły sieci afiliacyjne, zajmujące się zbieraniem dużej liczby reklam. Dla właściciela witryny, który może pochwalić się sporą ilością wejść, skorzystanie z usług sieci może przynieść dodatkowe korzyści. Wprawdzie należy liczyć się z koniecznością odprowadzania prowizji, jednak po podpisaniu umowy nie trzeba martwić się o pozyskiwanie kolejnych reklamodawców.
Przed rozpoczęciem programu partnerskiego warto przede wszystkim ustalić grupę docelową – tak odwiedzających nasza witrynę, jak i potencjalnych zainteresowanych wyświetlanymi reklamami. Przykładowo prowadząc stronę o tematyce sportowej lub zdrowego odżywiania, warto podpisać umowę z afiliantem, proponującym wyświetlanie reklam tego rodzaju produktów. Dzięki temu skorzystamy zarówno na zwiększonej oglądalności, jak i wyższej prowizji z tytułu wyświetleń reklamowych.
Tym sposobem mogą skorzystać sklepy internetowe, które dopiero rozpoczynają działalność na rynku. Jest to również skuteczny kanał dla firm, które chcą zareklamować swoje produkty lub usługi, które niekoniecznie muszą mieć związek z transakcją w sieci – np. firma zajmująca się naprawą samochodów.
Jak powstały programy afiliacyjne?
Pierwszy program afiliacyjny stworzony został przez największą księgarnię na świecie – Amazon. Jeff Bezos, założyciel i prezes firmy, stworzył ten pomysł jako część strategii marketingowej swojego przedsiębiorstwa. W jaki sposób udało mu się rozwinąć tę ideę? Początki nie były proste i wiązały się z koniecznością poświęcenia sporych nakładów pracy. Wszystko zaczęło się od namawiania afiliantów do zamieszczania przez nich linków do książek sprzedawanych za pośrednictwem sklepu Amazon. Za każdą sprzedaną tym sposobem książkę wypłacał prowizję, która motywowała do dalszego udostępniania treści przez kolejnych afiliantów. Było to o tyle skuteczne rozwiązanie, że firmy współpracujące z Amazon praktycznie nie musiały robić nic więcej , poza udostępnieniem na swoich stronach odnośników do sklepu. Obecnie jest już ponad milion afiliantów zainteresowanych współpracą i liczba ta stale rośnie. Nic dziwnego, że konkurencja postanowiła podłapać ten pomysł, tworząc własne sieci afiliacyjne.
Programy afiliacyjne - rodzaje płatności
Rodzaj sporządzonej umowy zależy od wielu czynników – oglądalność strony, grupa docelowa czy zainteresowanie określonym produktem/usługą. Generalnie istnieją trzy modele rozliczania się z programów afiliacyjnych oraz jeden mieszany:
- Cost per click – reklamodawca płaci właścicielowi witryny za każde kliknięcie i przejście unikalnego użytkownika na stronę internetową z reklamowanym produktem. W modelu tym nie jest brane pod uwagę kupno produktu przez klienta.
- Cost per lead – reklamodawca płaci właścicielowi witryny na podstawie liczby osób zainteresowanych produktem/usługą. Wystarczy, że po przejściu na witrynę sprzedawcy, wypełnią oni stosowny formularz, zostawiając do siebie dane kontaktowe. W przypadku braku aktywności po przejściu na stronę, właściciel witryny nie otrzymuje wynagrodzenia.
- Cost per sale – właściciel witryny otrzymuje prowizję od każdego kupionego produkty/usługi przez klienta. Samo przejście bez dokonania transakcji nie jest wliczana do prowizji.
- Mieszane – tutaj wlicza się stałe miesięczne wynagrodzenie dla afilianta oraz premia za generowany ruch oraz jednoczesne zdobycie bazy leadów. Ponadto istnieją bardziej rozbudowane połączenia, które stosuje choćby Google na przykładzie usługi AdSense – prowizja z tytułu sprzedaży oraz pozyskania kolejnego afilianta.
Warto jeszcze wspomnieć o programach długoterminowych. Z modelu tego korzystają przede wszystkim reklamodawcy, prowadzący sprzedaż abonamentową (z którą wiążą się miesięczne opłaty). Z kolei Cost per impressio polega na opłacie za oglądanie reklam, poprzez rozliczenie się z afiliantami na podstawie liczby osób, którym zostały wyświetlone bannery reklamowe – ten przykład jednak zaliczany jest do klasycznej reklamy internetowej, a nie programów afiliacyjnych. Skoro już o tym mowa, to warto zwrócić uwagę na różnice pomiędzy tymi pojęciami.
Programy afiliacyjne a reklamy internetowe
Programy afiliacyjne mają nad standardową reklamą internetową znaczącą przewagę, którą warto wykorzystać przy promocji witryny oraz proponowanych produktów/usług. Reklamodawca płaci bowiem wyłącznie za uzyskanie efektu ustalonego w umowie, czego nie można powiedzieć w przypadku reklamy – tutaj istnieje duże ryzyko poniesionych kosztów, które niekoniecznie mogą znaleźć przełożenie na zysk. To właśnie dzięki zmniejszonemu prawdopodobieństwu niepowodzenia, programy partnerskie cieszą się tak dużym zainteresowaniem. Nie trzeba bowiem wydawać pieniędzy na dodatkowe badania grup docelowych, które przekonają się do produktu. Dzięki temu skorzystać mogą niszowe witryny, które w innym przypadku nie miałyby szansę zostać zauważonym.
Programy afiliacyjne oferują spore korzyści reklamodawcom i afiliantom. Pierwsza grupa może w ten sposób zwiększyć ilość potencjalnych klientów, zaś właściciele witryn, mogą w ten sposób zarobić, co jest szczególnie istotne w początkach działalności serwisu – nawet mała liczba odsłon umożliwi zarobienie np. na opłaty z tytułu utrzymywania serwera. Warto pamiętać, że pomijając branżę pornograficzną, a więc zawierającą treści przeznaczone wyłącznie dla dorosłych, działając praktycznie w każdej branży możemy dołączyć do programów partnerskich.