Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Jak zbudować zgrany zespół?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Efektywny, zgrany zespół jest filarem każdego sprawnie funkcjonującego przedsiębiorstwa. Stworzenie takiego zespołu wymaga jednak działań skierowanych na rozwijanie zdolności współpracy i efektywnej komunikacji. Zgrany zespół jest skarbem dla każdej firmy. Jak go zatem zbudować?

Narzekający pracownik  co wtedy?

Nieustannie narzekający pracownik potrafi popsuć atmosferę nawet w najbardziej zgranym zespole. W tej sytuacji lider zespołu powinien przeprowadzić z takim pracownikiem rozmowę połączoną z wyrażeniem dezaprobaty wobec takiego zachowania. Każdy ma swój styl radzenia sobie z narzekaczami”. Najlepiej znaleźć spokojne miejsce, gdzie nikt nie będzie przeszkadzał i tam spokojnie porozmawiać.

Przede wszystkim należy się dowiedzieć, co wzbudziło u pracownika negatywne odczucia. Staraj się wczuć w jego sytuację i utożsamić z jego problemami. Przekaż mu, że rozumiesz, co czuje. Znajdź punkt, w którym możesz się z nim zgodzić. To może nie być takie proste  wystarczy jednak, że przyznasz mu choć częściowo rację. Niech pracownik czuje, że zależy Ci na rozwiązaniu problemu.

W trakcie rozmowy dowiedz się, czy pracownik jest skłonny zmienić swoją postawę. Jeśli odpowiedź jest pozytywna, to postaraj się wzmocnić te odczucia. Ważne jest, aby zainteresować pracownika wszelkimi oznakami pozytywnych odczuć  żeby się ich trzymał.

A jak stworzyć zgrany zespół?

W pierwszej kolejności należy zacząć od zgromadzenia danych dotyczących potrzeb zespołu oraz pozyskanie wsparcia osób najważniejszych z punktu widzenia zespołu. Warto stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego zaufania.

Jak zbudować zgrany zespół  5 głównych etapów:

  1. Formowanie  polega na wywołaniu pozytywnego wrażenia na jej członkach, skracając przy tym dystans;

  2. Konfrontacje czyli ustalanie relacji poprzez sprawdzanie swojej pozycji wśród współpracowników;

  3. Stabilizacja  organizacja pracy, ustalanie metod komunikowania się;

  4. Współdziałanie angażowanie się w proces formowania celów oraz misji przedsięwzięcia;

  5. Rozwiązanie  podsumowanie oraz ocena działań zespołu.

Jak skutecznie kierować zespołem?

Bez względu na rodzaj zajmowanego stanowiska umiejętność zarządzania pracą jest elementem kluczowym. Dbałość o rozwój kompetencji pracowników ewidentnie wspomoże rozwój firmy.

Należy zwrócić uwagę, że sposób kierowania zespołem jest uzależniony przede wszystkim od potencjału kierownika oraz warunków współpracy z podwładnymi. Świadome kierowanie zespołem polega w głównej mierze na rozpoznaniu mocnych i słabych stron współpracowników oraz odpowiednim ich wykorzystywaniu. Ważne jest różnorodne dobieranie potencjalnych współpracowników w taki sposób, by ich umiejętności, talenty i osobowości uzupełniały się. Dodatkowo liczy się kreatywność w samym zarządzaniu.

Oto kilka rad, jak skutecznie zarządzać współpracownikami:

  • zadbaj o to, aby Twoi pracownicy wiedzieli, co jest dla ciebie istotne we współpracy  na co będziesz zwracał uwagę przy ocenie pracowniczej;
  • spraw, by w Twoim zespole ludzie czuli się komfortowo - staraj się dostosować organizację pracy do możliwości pracowników;
  • bądź uczciwy i sprawiedliwy – kieruj się zasadami, które głosisz;
  • okazuj swoim podwładnym szacunek;
  • rozwijaj swoje kompetencje i umiejętności;
  • wspieraj podwładnych, którzy tego potrzebują;
  • słuchaj innych.

A jakie są najczęstsze błędy menedżerów?

Co sprawia największe problemy menedżerom?

  • słaba komunikacja z podwładnymi,
  • nieumiejętne motywowanie pracowników,
  • przekonanie o własnej nieomylności,
  • nieuwzględnianie potrzeb potencjalnych klientów.

Zarządzanie ludźmi  metoda SMART

Zadania wyznaczane pracownikom powinny przede wszystkim charakteryzować się prostotą oraz przejrzystością. W związku z tym rozsądny lider powinien rozłożyć je na kilka etapów. W myśl metody SMART cele powinny być osiągalne, a co za tym idzie  mierzalne za pomocą przyjętych kryteriów.

Wyznaczanie celów jest integralnym elementem życia. Metoda ustalania celów SMART umożliwia skoncentrowanie się na konkretnych elementach, które pozwolą je osiągnąć. W pierwszej kolejności cele powinny być konkretne i szczegółowe - im bardziej, tym lepiej. Ponadto trzeba je wyznaczyć w taki sposób, aby były mierzalne za pomocą wcześniej przyjętych metod. Twoje cele powinny mieścić się też w granicy możliwości. W przeciwnym wypadku są tylko złudnymi marzeniami.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów