Efektywny, zgrany zespół jest filarem każdego sprawnie funkcjonującego przedsiębiorstwa. Stworzenie takiego zespołu wymaga jednak działań skierowanych na rozwijanie zdolności współpracy i efektywnej komunikacji. Zgrany zespół jest skarbem dla każdej firmy. Jak go zatem zbudować?
Narzekający pracownik – co wtedy?
Nieustannie narzekający pracownik potrafi popsuć atmosferę nawet w najbardziej zgranym zespole. W tej sytuacji lider zespołu powinien przeprowadzić z takim pracownikiem rozmowę połączoną z wyrażeniem dezaprobaty wobec takiego zachowania. Każdy ma swój styl radzenia sobie z „narzekaczami”. Najlepiej znaleźć spokojne miejsce, gdzie nikt nie będzie przeszkadzał i tam spokojnie porozmawiać.
Przede wszystkim należy się dowiedzieć, co wzbudziło u pracownika negatywne odczucia. Staraj się wczuć w jego sytuację i utożsamić z jego problemami. Przekaż mu, że rozumiesz, co czuje. Znajdź punkt, w którym możesz się z nim zgodzić. To może nie być takie proste – wystarczy jednak, że przyznasz mu choć częściowo rację. Niech pracownik czuje, że zależy Ci na rozwiązaniu problemu.
W trakcie rozmowy dowiedz się, czy pracownik jest skłonny zmienić swoją postawę. Jeśli odpowiedź jest pozytywna, to postaraj się wzmocnić te odczucia. Ważne jest, aby zainteresować pracownika wszelkimi oznakami pozytywnych odczuć – żeby się ich trzymał.
A jak stworzyć zgrany zespół?
W pierwszej kolejności należy zacząć od zgromadzenia danych dotyczących potrzeb zespołu oraz pozyskanie wsparcia osób najważniejszych z punktu widzenia zespołu. Warto stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego zaufania.
Jak zbudować zgrany zespół – 5 głównych etapów:
|
Jak skutecznie kierować zespołem?
Bez względu na rodzaj zajmowanego stanowiska umiejętność zarządzania pracą jest elementem kluczowym. Dbałość o rozwój kompetencji pracowników ewidentnie wspomoże rozwój firmy.
Należy zwrócić uwagę, że sposób kierowania zespołem jest uzależniony przede wszystkim od potencjału kierownika oraz warunków współpracy z podwładnymi. Świadome kierowanie zespołem polega w głównej mierze na rozpoznaniu mocnych i słabych stron współpracowników oraz odpowiednim ich wykorzystywaniu. Ważne jest różnorodne dobieranie potencjalnych współpracowników w taki sposób, by ich umiejętności, talenty i osobowości uzupełniały się. Dodatkowo liczy się kreatywność w samym zarządzaniu.
Oto kilka rad, jak skutecznie zarządzać współpracownikami:
- zadbaj o to, aby Twoi pracownicy wiedzieli, co jest dla ciebie istotne we współpracy – na co będziesz zwracał uwagę przy ocenie pracowniczej;
- spraw, by w Twoim zespole ludzie czuli się komfortowo - staraj się dostosować organizację pracy do możliwości pracowników;
- bądź uczciwy i sprawiedliwy – kieruj się zasadami, które głosisz;
- okazuj swoim podwładnym szacunek;
- rozwijaj swoje kompetencje i umiejętności;
- wspieraj podwładnych, którzy tego potrzebują;
- słuchaj innych.
A jakie są najczęstsze błędy menedżerów?
Co sprawia największe problemy menedżerom?
- słaba komunikacja z podwładnymi,
- nieumiejętne motywowanie pracowników,
- przekonanie o własnej nieomylności,
- nieuwzględnianie potrzeb potencjalnych klientów.
Zarządzanie ludźmi – metoda SMART
Zadania wyznaczane pracownikom powinny przede wszystkim charakteryzować się prostotą oraz przejrzystością. W związku z tym rozsądny lider powinien rozłożyć je na kilka etapów. W myśl metody SMART cele powinny być osiągalne, a co za tym idzie – mierzalne za pomocą przyjętych kryteriów.
Wyznaczanie celów jest integralnym elementem życia. Metoda ustalania celów SMART umożliwia skoncentrowanie się na konkretnych elementach, które pozwolą je osiągnąć. W pierwszej kolejności cele powinny być konkretne i szczegółowe - im bardziej, tym lepiej. Ponadto trzeba je wyznaczyć w taki sposób, aby były mierzalne za pomocą wcześniej przyjętych metod. Twoje cele powinny mieścić się też w granicy możliwości. W przeciwnym wypadku są tylko złudnymi marzeniami.
Polecamy: