Poradnik Przedsiębiorcy

Zarządzanie ludźmi w start-upie

Zespół to siła start-upu. Bez dobrze zbudowanej grupy ludzi trudno o sukces. Dlatego też tak ważny jest proces rekrutacji, zarządzanie ludźmi i odpowiednia motywacja pracowników, która na pewno wpłynie na ich rozwój. Oczywiście, można podejść do tego etapu z nastawieniem: nie ta osoba, to inna, jednak warto mieć świadomość, że przy takim podejściu stracimy wiele cennego czasu, który moglibyśmy poświęcić na rozwój zespołu. Jeżeli będą tworzyć go osoby kreatywne i zdolne, z pewnością przełoży się to na nasz sukces, nie będziemy więc żałować czasu poświęconego na motywowanie i rozwój każdej osoby pracującej przy naszym start-upie. Pamiętajmy również, że warto podchodzić do każdego pracownika w sposób indywidualny, ponieważ różnimy się od siebie i potrzebujemy odmiennych bodźców. Zespół to całość, jednak złożona z wielu osobowości. Zarządzanie nim może być trudne, lecz analiza zachowań i efektywności pracy sprawi, że będziemy wiedzieć, jak postępować z każdą z nich.

Rekrutacja w start-upie

Zanim rozpocznie się rekrutacja do start-upu, lider powinien dokładnie zastanowić się, jaki jest cel projektu i jacy ludzie są potrzebni, aby go osiągnąć. Każda osoba może wnosić coś zupełnie innego, dzięki czemu grupa będzie się uzupełniać i lepiej radzić sobie z postawionymi zadaniami. Czasami warto postawić na zupełną różnorodność, jednak należy pamiętać, że każdej osobie powinien przyświecać wspólny cel.

Trudno określić osobowość po krótkiej rozmowie kwalifikacyjnej i spojrzeniu w CV, dlatego też warto pomyśleć o rekrutacji wieloetapowej, która co prawda zajmie nam więcej czasu, ale pozwoli zebrać dużo informacji o osobach będących potencjalnymi członkami naszego zespołu.

Podczas rozmowy warto zadać konkretne pytania, które nakreślą, jak wyglądało doświadczenie zawodowe kandydata. Zapytajmy o największe problemy i wyzwania oraz sposoby radzenia sobie z nimi, a także o osiągnięcia i sukcesy. Dzięki temu będziemy mogli wstępnie nakreślić sylwetkę danej osoby. W następnych etapach można przygotować konkretne zadania i sprawdzić, czy kandydaci są kreatywni.

Pamiętajmy również o tym, że warto wspomnieć, jak wygląda praca w start-upie. Osoby, które się o nią ubiegają, nie mogą bać się szybkiego tempa pracy, zmian czy dynamiczności. Jeżeli potencjalni pracownicy dowiedzą się o tym już podczas trwania rekrutacji, pozwoli to na oszczędzenie czasu, który poświęcić będziemy musieli na dodatkowe rozmowy kwalifikacyjne, jeśli ludzie zaczną się zwalniać. Osoby ceniące sobie stabilizację, najprawdopodobniej nie odnajdą się w start-upie.

Warto dodać, że nie tylko pracownicy muszą być gotowi na odpowiednie tempo pracy. Także kierownictwo start-upu powinno lubić dynamiczność, znaczące zmiany, szybkie wykonywanie zadań. Muszą to być osoby wielozadaniowe i elastyczne - czasami projekt może się zmienić o 180 stopni, a oni nie powinni odpuścić nawet w takim momencie.

Metoda dr Belbina - osoby w zespole

Od tego, w jaki sposób zbudowany zostanie zespół, zależy sukces start-upu. Istotne jest stworzenie go z odmiennych osobowości, aby każdy mógł wnieść coś od siebie. Warto obserwować grupę i przydzielać odpowiednie osoby do odpowiednich zadań. Dzięki temu praca będzie sprawniejsza. Dr Meredith Belbin zajął się zbadaniem poszczególnych zachowań w grupach współpracowników i wyróżnił 9 ról, które można w nich wyróżnić. Kogo więc możemy zatrudnić w swoim zespole?

  1. Roślina/Kreator/Filar - jest to introwertyk, który woli pracować w samotności i trudno znosi słowa krytyki, jednak potrafi zupełnie odmiennie spoglądać na problemy i odnajdować kreatywne i skuteczne rozwiązania.

  2. Pracownik zespołowy - jest to człowiek miły i uczynny, który bardzo dobrze współpracuje w zespole i jednocześnie dba o to, by grupa była zgrana, łagodzi konflikty, jest lojalny wobec innych. Z drugiej strony jednak może się zdarzyć, że w momencie podjęcia ważnej decyzji nie będzie potrafił tego zrobić.

  3. Obserwator - jest zazwyczaj osobą poważną, która wnikliwie obserwuje sytuację, doskonale ją ocenia, często zupełnie bezstronnie. Tacy pracownicy są zazwyczaj postrzegani jako chłodni i mało empatyczni, przez co nie potrafią motywować zespołu do pracy.

  4. Poszukiwacz źródeł - to osoba, która szybko i bez trudu nawiązuje nowe kontakty, ekstrawertyk z dużą dozą entuzjazmu, szukający wciąż nowych rozwiązań. Często jednak zapał poszukiwacza jest słomiany, a optymizm zbyt duży.

  5. Lokomotywa/Animator - są to osoby bardzo ambitne, którym najlepiej pracuje się pod presją, są odważne i dążą do postawionego sobie celu. Ich wadą bywa jednak niecierpliwość oraz sprawianie, że inne osoby w zespole mogą poczuć się urażone.

  6. Koordynator - wyznacza zadania dla zespołu, cele, a przy okazji słucha innych i jest komunikatywny. Może być jednak postrzegany jako manipulator.

  7. Realizator - pomysły przekształca w zadania, solidnie podchodzi do ich realizacji, jest systematyczny. Nowe rozwiązania i zmiany mogą wzbudzać jego sprzeciw.

  8. Finalizator - osoba ta włącza się do działań przede wszystkim podczas zadań końcowych, wyszukuje błędy, jest bardzo ostrożna. Jego wadą może być nadmierne dążenie do perfekcji.

  9. Specjalista - są to profesjonaliści z dużą wiedzą na temat zadania, którym się zajmują, poświęcają się pracy. Okazać się mogą jednak skupieni przede wszystkim na sobie i swojej części projektu oraz na specjalistycznych kwestiach, które nie zawsze grają kluczową rolę w projekcie.

Obecność takich osób w naszym zespole sprawi, że będzie on kompletny i doskonale poradzi sobie z wieloma zadaniami.

Zarządzanie ludźmi: cele i korzyści

W dużej mierze prawidłowe funkcjonowanie start-upu i osiągnięcie sukcesu jest związane z tym, z jakich osób składa się zespół. Warto postarać się, aby tworzyły go osoby kreatywne, z pasją, które chcą się stale rozwijać i są ambitne. Jeżeli już mamy je w swoich szeregach, postarajmy się zrobić wszystko, aby zostały w nich jak najdłużej.

Biorąc pod uwagę to, jak ważny jest zespół tworzący start-up, odpowiednie zarządzanie ludźmi jest jednym z kluczowych elementów składających się na sukces. Pracownicy często nie wierzą w siebie, a zadaniem kierownictwa jest dostrzeżenie potencjału i rozwinięcie go. Jednak aby tak się stało, potrzebna jest stała analiza sytuacji w firmie i trzymania ręki na pulsie.

Kierownictwo start-upu powinno więc dokładnie zaplanować zadania i cele działalności, następnie przydzielić obowiązki odpowiednim osobom i monitorować ich działania, wyciągając odpowiednie wnioski. Musimy wiedzieć, jakie efekty przynosi praca każdego z pracowników.

Odpowiednie zarządzanie ludźmi ma na celu:

  • stworzenie odpowiedniej atmosfery pracy, która oparta będzie na zaufaniu oraz wzajemnym szacunku i kulturze;

  • odpowiednia organizacja pracy, przydzielanie zadań i ich profesjonalne wykonywanie oraz dobra motywacja, które składają się na dobre wyniki i efektywność pracowników;

  • dostrzeganie korzyści nie tylko dla całego start-upu, lecz także dla jednostek;

  • wykonywanie zadań firmowych, które dążą do określonego celu i jednocześnie spełniają potrzeby osób zatrudnionych;

  • gromadzenie w zespole osób niezwykle uzdolnionych, których obecność może znacznie przyczynić się do sukcesu start-upu.

Rozwój zespołu: jak motywować pracowników?

Kiedy mowa o motywowaniu pracowników, często na myśl nasuwają się premie i inne motywacje pieniężne. Warto jednak mieć na uwadze, że tak naprawdę tego typu nagrody są motywacją krótkotrwałą. Poza tym może ona powodować niezdrową sytuację w zespole, pobieżne wykonywanie zadań, tylko po to, aby włączyć się do “wyścigu szczurów”. Można również usłyszeć stwierdzenia, że już sama wysoka pensja powinna być najlepszą motywacją, jednak nie zawsze tak jest, a nawet najlepszy pracownik potrzebuje bodźców, które sprawią, że praca będzie efektywniejsza. Kiedy w grę wchodzi zarządzanie ludźmi w start-upie, nie warto pomijać tego kroku. Jak poradzić sobie z nim bez nakładów finansowych?

Ludzi motywują do pracy nie tylko pieniądze i warto o tym pamiętać. Jest jeszcze szereg innych czynników, na które warto zwrócić uwagę. Składa się na nie między innymi dobra atmosfera pracy i jej odpowiednie warunki. O wiele lepiej, przyjemniej i efektywniej pracuje się w miejscu, które kojarzy nam się pozytywnie, w którym ludzie szanują się i są dla siebie po prostu mili. Nie podchodzimy wówczas do pracy, jak do czegoś, co zostało nam narzucone na karę. Do tego zapewnienie chociażby takich drobiazgów, jak wszystkie niezbędne artykuły biurowe, sprawi, że wykonywanie obowiązków będzie znacznie ułatwione. Ludzie cenią sobie również możliwość rozwoju umiejętności. Dostęp do różnego rodzaju źródeł, które mogą to ułatwić, jest z pewnością silnym czynnikiem motywacyjnym. Pomaga również pochwała, kiedy zadanie zostało zrobione dobrze i konstruktywna krytyka w razie popełnienia błędu, a możliwość popełniania błędów jest kolejną motywacją do lepszego działania. Oczywiście, nie chodzi o to, aby ciągle się potykać i zamiast uwag otrzymywać tylko głaskanie po głowie, ponieważ nic to nie da, ale jesteśmy tylko ludźmi, którym czasami może się coś pomylić. Zrozumienie w takich przypadkach również staje się niezwykle ważne dla pracowników. Motywujący może być również brak monotonii w działaniach i ciekawe, kreatywne zadania.