Poradnik Przedsiębiorcy

Skuteczne ogłoszenie rekrutacyjne - jak przyciągnąć idealnych kandydatów?

Każdy pracodawca marzy o zespole idealnych pracowników, znakomicie funkcjonujących w strukturze firmy i dostosowanych do jej standardów oraz kultury organizacyjnej. Dodatkowym atutem będzie wysoka motywacja do pracy oraz zaangażowanie. Sposobem na stworzenie świetnego zespołu jest odpowiednio przeprowadzona rekrutacja nowych pracowników. Pierwszym krokiem stanie się jednak ogłoszenie rekrutacyjne - jak je napisać i co w nim zawrzeć, aby przyciągnąć idealnych kandydatów?

Ogłoszenie rekrutacyjne - czy to konieczność?

Wartościowi pracownicy, sprawnie i skutecznie współtworzący organizm przedsiębiorstwa, znający i rzetelnie wykonujący swoje zadania, a zarazem potrafiący wytworzyć pewną wartość dodaną - to dla firmy najcenniejszy zasób. Kadra jest często elementem, który tworzy przewagę danej firmy nad jej konkurencją i pozwala zarazem na skuteczną realizację strategii przyjętych przez twój biznes. Czy jednak wówczas, gdy coś idzie nie tak, koniecznie potrzebujesz wymiany kadr?

Zanim zdecydujesz się rekrutować nowego pracownika, spróbuj przeprowadzić niewielki audyt. Być może niektóre działy w twoim biznesie wymagają jedynie pewnej reorganizacji, innego rozdziału zadań, metod kierowania. Spróbuj przeprowadzić zmiany i zobacz efekty. Weź pod uwagę również to, na co ewentualnie uskarżają się obecni pracownicy - wiele z tych obiekcji może mieć racjonalne uzasadnienie.

Ogłoszenie rekrutacyjne - od czego zacząć?

Jeśli pomimo przeprowadzonego przez ciebie audytu dostrzegasz potrzebę rekrutacji nowego pracownika, musisz po pierwsze zastanowić się, jakie cechy i umiejętności powinien posiadać, aby przyniosły one korzyść twojej firmie. Pomyśl, czego oczekujesz od kandydata idealnego i co może w zamian oferować przedsiębiorstwo. Weź pod uwagę także możliwość przeprowadzenia rekrutacji wewnętrznej - niesie ona za sobą wiele atutów (mniejszy czas na wdrożenia pracownika na nowym stanowisku, niższe koszty rekrutacji), lecz także wiele wad (brak “świeżej krwi”, ryzyko rywalizacji między pracownikami).

Gdy wiesz już, jakie są twoje oczekiwania wobec idealnego kandydata oraz co możesz mu zaoferować, najwyższy czas, abyś przygotował ogłoszenie rekrutacyjne. W kilku punktach przedstawimy ci, jakie informacje powinieneś w nim zamieścić.

Ogłoszenie rekrutacyjne - co powinno się w nim znaleźć?

  1. Corporate Identity (CI). Musisz pamiętać na początku o tym, że ogłoszenie rekrutacyjne, jak każdy dokument, powinien być zgodny z istniejącą w firmie identyfikacją graficzną. Ponadto zamieść w ogłoszeniu logo firmy, dane teleadresowe, kontakt do osoby odpowiedzialnej za rekrutację, a także dodaj kilka słów o misji twojego biznesu, odniesionych sukcesach, pozycji w branży. Wpłynie to niewątpliwie zachęcająco na kandydata i pozwoli mu odnieść wrażenie profesjonalizmu i prestiżu firmy-pracodawcy.

  2. Dokładna nazwa stanowiska. Powinna być przede wszystkim zgodna z tym, czym będzie zajmował się w firmie przyszły pracownik, a zarazem stosowna do wymogów, jakie stawiasz kandydatom. Pamiętaj, że nazwa, którą zamieszczasz w ogłoszeniu rekrutacyjnym, nie musi być identyczna z funkcjonującą obecnie w strukturze firmy. Unikaj takich, które będą długie, przesadnie fachowe oraz obcojęzyczne - mogą one wytworzyć przed niektórymi kandydatami pewną blokadę i zniechęcić ich do aplikowania.

  3. Opis wymagań oraz obowiązków. Przedstaw, czego wymagasz od kandydata oraz jakie będą jego obowiązki w firmie. Pomiń oczywiste kwestie, takie jak np. wysoka motywacja czy dyspozycyjność i skup się na takich, które naprawdę będą potrzebne w pracy na danym stanowisku. Ich nadmiar - jeśli nie wszystkie są konieczne - może odstraszyć potencjalnych kandydatów.

  4. Przedstawienie korzyści. Wymień profity, jakie zyska kandydat po zostaniu pracownikiem twojej firmy. Podobnie jak w przypadku wymagań, zamieść w ogłoszeniu rekrutacyjnym tylko takie korzyści, które będą wymierne - unikaj truizmów, takich jak “praca w młodym i ambitnym zespole”. Dobrze jest czytelnie przedstawić wynagrodzenie, warunki zatrudnienia oraz dodatkowe korzyści, np. dostęp do określonych usług itp.

  5. Zadbaj o prosty język ogłoszenia rekrutacyjnego.

  6. Sprawdź szczegóły. Gdy umieszczasz swoje ogłoszenie rekrutacyjne na portalach z ofertami pracy, zadbaj o to, aby było ono przypisane do właściwych kategorii. Wyznacz sposób aplikowania i wymagane dokumenty, a także termin zakończenia przyjmowania aplikacji. Przed zamieszczeniem ogłoszenia na stronach internetowych sprawdź, czy znalazły się w nim wszystkie potrzebne informacje.

Ogłoszenie rekrutacyjne opublikowane - i co dalej?

Gdy opublikowałeś już swoje ogłoszenie, zaczniesz sukcesywnie otrzymywać kolejne aplikacje - czy jest jakaś liczba kandydatów, którą można uznać za mniej lub bardziej satysfakcjonującą? Nie da się ukryć, że licznie spływające aplikacje cieszą pracodawców, którzy dzięki temu będą mieli w kim wybierać. Czy jednak wybór idealnego kandydata jest uzależniony od liczby zgłoszeń? W żadnym wypadku - na dobrze sformułowane ogłoszenie rekrutacyjne może odpowiedzieć niewiele osób dobrze dopasowanych do wymaganego przez ciebie profilu pracownika. Michael Armstrong, jeden z najbardziej uznanych specjalistów w dziedzinie HR, stwierdził, że “idealne ogłoszenie o pracę to takie, na które odpowiada jeden kandydat i to jest kandydat właściwy”.