Poradnik Przedsiębiorcy

Dobry zespół pracowników - co go cechuje?

Sukces działań niemal każdej firmy tworzą ludzie, którzy w niej pracują. Trudno wyobrazić sobie dobrze działające przedsiębiorstwo bez stojących za tym pracowników. Duży nacisk kładzie się również na pracę zespołową, która przynosi znakomite efekty, jeżeli tylko stworzy się dobry zespół pracowników. Zadaniem kierownictwa jest skompletowanie go w taki sposób, aby jak najlepiej działał, co często okazuje się zadaniem trudnym, jednak bardzo ważnym, dlatego warto przyłożyć do niego odpowiednią wagę.

Jak stworzyć dobry zespół pracowników?

Dobry zespół pracowników nie może być zbiorem przypadkowych osób. Tworzący go pracownicy muszą dobrze przyjrzeć się osobom, które chcą włączyć do teamu. Chodzi tutaj zarówno o ich umiejętności, jak i cechy charakteru. Nic nie powinno być przypadkowe, ponieważ dobrze współpracujący zespół to zespół idealnie do siebie dobrany.

Po pierwsze, aby stworzyć dobry zespół pracowników, trzeba wybrać do niego takie osoby, które posiadają odpowiednie kompetencje do przeznaczonych dla niego zadań. Poza tym im bardziej różnorodna będzie to grupa, tym lepiej. Zespół powinien się uzupełniać, a postawienie na takie same osobowości może prowadzić do spięć. Oczywiście nie jest to sytuacja pewna i podobni do siebie członkowie mogą się świetnie dogadywać, ale różnorodność zwiększa kreatywność i efektywność zespołu.

Dobry zespół pracowników - jakie cechy powinien posiadać?

Jakie cechy sprawiają, że grupa osób staje się dobrym zespołem?

  • Dobry przepływ informacji i odpowiednia komunikacja - dobry zespół, to zespół, który dzieli się pozyskanymi informacjami w jasny i zrozumiały sposób. Komunikacja między jego członkami jest niezbędnym elementem. Jeżeli tego zabraknie, zabraknie również porozumienia, a co za tym idzie, wyniknąć może wiele niejasności i konfliktów. Dobry zespół pracowników musi się po prostu ze sobą dogadywać i rozumieć niemal w pół słowa.
  • Pasja i talent - trudno wyobrazić sobie naprawdę dobrą i owocną pracę bez zaangażowania w nią. Im większa pasja w członkach zespołu, tym większa mobilizacja i poczucie, że tak naprawdę nie pracuje się, a spełnia zawodowo. Do zespołu powinny dołączyć osoby, które posiadają talenty ułatwiające pracę przy danym projekcie. Dzięki temu pojawiające się problemy i przeszkody będą szybciej i efektywniej rozwiązywane.
  • Aktywność i ambicja członków - ludzie z ambicjami mierzą wyżej, są bardziej aktywni, wychodzą z pomysłami, nie czekają biernie na polecenia. To właśnie takie osoby sprawiają, że praca w zespole jest kreatywniejsza, pełniejsza, przebiega sprawniej. Wdrażanie własnych pomysłów i rozwiązań może przyśpieszyć pracę i sprawić, że będzie ona znacznie przyjemniejsza.
  • Zaangażowanie w powierzone zadania - dobry zespół pracowników musi dokładnie znać cel, do jakiego dąży, trzymać się go i skupiać na nim. Dzięki temu zwiększa się jego efektywność. Członkowie grupy powinni przedyskutowywać cele, angażować się w ich spełnienie i krok po kroku się do nich zbliżać. Nieznajomość ostatecznego punktu może wprowadzić chaos w działaniach i opóźniać pracę.
  • Współpraca - choć w zespole współpraca wydaje się największą oczywistością, może być z nią naprawdę różnie. Dobry zespół pracowników wspólnie szuka rozwiązań problemów, które opóźniają pracę, bez względu na to, w którym miejscu i która osoba zatrzymuje zadanie. Chodzi o to, aby sobie pomagać i móc na sobie polegać. Dzięki temu nie zbuduje się zupełnie niepotrzebne napięcie. Właśnie dlatego praca grupowa przynosi dobre efekty - co dwie głowy, to nie jedna, w związku z czym o wiele łatwiej wypracować rozwiązanie problemu, kiedy zastanawia się nad tym kilka osób. Jeżeli ktoś wychodzi przed szereg, woli robić wszystko sam, będzie psuł wydajność teamu.
  • Zadania wyznaczone dla każdego - co jest jedną z największych wad pracy grupowej? Fakt, że w zespole może znaleźć się osoba, która liczy, że uda jej się nie zrobić nic, a w razie sukcesu będzie przyjmować profity wraz z całą grupą. W dobrym zespole pracowników ważny jest jasny podział obowiązków i wyznaczenie dla każdego zadań o podobnej wadze. Każdy powinien wykonywać swoje obowiązki i nie liczyć na to, że ktoś inny go wyręczy.

  • Wsparcie i zaufanie - dobry zespół pracowników nie będzie kopał pod sobą dołków. Warto zdać sobie sprawę, że grupa stanowi całość, dlatego należy się wzajemnie wspierać i ufać sobie. Atmosfera jest bardzo ważna, jeżeli wszyscy członkowie będą czuć, że w razie problemów, mogą liczyć na pozostałe osoby, z pewnością będą efektywniejsi i bardziej zmotywowani do pracy.

  • Dobra atmosfera - zespół pracuje lepiej, kiedy pracowników łączy coś więcej niż tylko wspólne wykonywanie projektów. Im większa integracja, tym większe zaangażowanie w pracę i wyznaczone cele. Dlatego dobry zespół pracowników potrzebuje luźniejszych spotkań - przerwy na lunch spędzanej wspólnie, popołudniowego wyjścia na kawę czy innych rozrywek, które będą scalać ze sobą pracowników. Im bardziej są zżyci, tym mniej stresu towarzyszy codziennej pracy, co sprzyja kreatywności.

  • Równowaga między życiem prywatnym i zawodowym - przyjmuje się również, że im ludzie lepiej potrafią oddzielić życie prywatne od zawodowego i im bardziej są spełnieni w każdym z nich, tym lepiej współpracują i tym większe zaangażowanie w pracę grupową wykazują. Nierzadko trudno ustalić, jak wygląda życie prywatne pracowników, jeżeli jednak nie jest ono owiane tajemnicą, można wziąć to pod uwagę w tworzeniu zespołu.

  • Dyskusja i kreatywność - dobry zespół pracowników nie boi się ze sobą rozmawiać, przedstawiać swoich argumentów, prowadzić rzeczowych dyskusji. W ich trakcie mogą zrodzić się pomysły i rozwiązania, o których nikt wcześniej nie pomyślał. Dzięki temu zwiększa się kreatywność, która z pewnością ułatwia wykonanie powierzonych grupie projektów.

Dobry zespół pracowników to przede wszystkim grupa ludzi, którzy doskonale się rozumieją i wiedzą, w jakim celu wykonują dane zadania. Odpowiednie dopasowanie do siebie grupy ludzi może być przepisem na sukces przedsiębiorstwa.