W drugiej części tekstu kontynuujemy opracowanie - ich tematem są najpopularniejsze marki IT, które mocno wpłynęły na otaczającą nas rzeczywistość. Dziś przybliżymy historie Sony, Google oraz Microsoftu.
Najpopularniejsze marki IT - Sony
To chyba najbardziej znana marka z Kraju Kwitnącej Wiśni. Powstała rok po tragicznej wojnie, w 1946 roku, a apogeum swojej chwały zanotowała w latach 80-tych. Największą zasługą marki Sony jest wprowadzenie na rynek dwóch urządzeń, które długi czas służyły miłośnikom muzyki - chodzi o przenośne odtwarzacze kaset i CD, czyli walkmany i discmany. To właśnie Sony stworzyło te gadżety i nadało im nazwy, które następnie stały się obowiązujące dla każdego sprzętu tego typu. Dzięki japońskiej firmie muzyka zaczęła towarzyszyć nam zawsze i wszędzie, bez konieczności targania ze sobą wielkich pudeł. Oprócz tego korporacja przyłożyła rękę do stworzenia pierwszej płyty kompaktowej, która zrewolucjonizowała sposób przenoszenia danych. Marka Sony odpowiada także za format MiniDisc, który co prawda nigdy nie zdobył szerszej popularności, jednak został doceniony przez profesjonalnych użytkowników. Wśród zasług Sony dla świata warto wymienić bardzo udaną serię konsol dla graczy - Playstation.
Najpopularniejsze marki IT - Microsoft
Firmy z Redmond nie trzeba chyba nikomu przedstawiać - niemal każdy przecież pracował na komputerze z którymś z Windowsów. Pod względem liczby zainstalowanych systemów operacyjnych na komputerach z całego świata, marka Microsoft jest absolutnym dominatorem. Zostawia daleko w tyle dystrybucje Linuksa i obecny na komputerach Apple OSX. Co prawda korporacja złapała nieco zadyszki po wypuszczeniu nieudanego Windowsa 8, niemniej w grze utrzymuje ją wysoka sprzedaż poprzedniej wersji systemu, popularnej “siódemki”. A czym Microsoft zasłużył sobie na ten niebywały sukces? Tu trzeba przede wszystkim przywołać kapitalne decyzje biznesowe legendarnego założyciela firmy, Billa Gatesa. Umiał on wykorzystać aktualne trendy, doskonaląc znane już rozwiązania - jak np. system DOS albo interfejs graficzny. Udało mu się pokonać wielu gigantów IT. Z Apple wygrał, ponieważ postawił na system możliwy do zainstalowania na większości komputerów - głównie na tak zwanych składakach. Firma z Cupertino zaś wolała produkować własny sprzęt z zamkniętymi OS-ami. Z kolei IBM przegrało walkę o dominację z Microsoftem, gdy ten zdecydował się na zerwanie współpracy i pracę nad Windowsami na własną rękę. Dodatkowo pomogło stworzenie własnego pakietu biurowego MS Office.
Najpopularniejsze marki IT - Google
To prawdziwy fenomen - gigantyczna korporacja, która jak żadna inna zawładnęła cyberprzestrzenią, wywołując (uzasadnione) obawy przed monopolem i kontrolą danych użytkowników. Marka Google zaczęło od świetnie zaprojektowanej przeglądarki, która zdobyła ogromną popularność, dając tym samym szansę na rozwój. Wokół niej zaczynały narastać kolejne usługi, takie jak np. Google Drive, Picasa albo Google Maps. Firma przejęła też największy na świecie serwis z filmami, czyli YouTube.com. Co ciekawe, działanie robotów indeksujących w wyszukiwarce Google przyczyniło się do powstania wielu nowych koncepcji marketingowych. Dzięki nastawieniu na promowanie wartościowej treści narodził się content marketing, rozwinął się zawód pozycjonera oraz zaczęto wdrażać nowe podejście do reklamowania, oparte na koncepcji “daj się znaleźć”. Wszystko wskazuje na to, że dotychczasowy wkład Google w nowoczesne technologie to dopiero początek - dysponująca ogromnym majątkiem korporacja intensywnie inwestuje w wynalazki, które już za kilka lat mogą okazać się przełomowe. Tak jest w przypadku balonów mających zapewniać dostęp do internetu nawet w najbardziej odległych zakątkach Ziemi.