0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Najpopularniejsze marki IT, które zmieniły świat (cz.3)

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Przedstawiamy trzecią i ostatnią już część cyklu, przedstawiającego czytelnikowi  najpopularniejsze marki IT, które zmieniły świat. Dziś w zestawieniu niedoceniany gigant, czyli Xerox, a także znany wszystkim Facebook i królujący w komputerach osobistych i profesjonalnych Intel.

Najpopularniejsze marki IT - Xerox, nie tylko ksero

Marka Xerox, która kojarzy się nam przede wszystkim z kserem - słusznie, gdyż właśnie ona dała światu technologię kopiowania treści na papierze. Urządzenia korporacji zagościły w dziesiątkach tysięcy biur na całym świecie, stając się ich nieodłączną częścią. Mało kto jednak wie, że w laboratoriach Xerox PARC powstało wiele przełomowych wynalazków. Tam narodził się Xerox Alto, który można uznać za jeden z pierwszych komputerów osobistych z prawdziwego zdarzenia. Urządzenie wykorzystywało myszkę, gadżet udoskonalony przez naukowców z laboratorium firmy. Ponadto Alto posiadał pierwszy na świecie interfejs graficzny - można było zarządzać nim poprzez klikanie na ikonki, a nie jak wcześniej wyłącznie poprzez wpisywanie komend tekstowych. Rewolucyjna technologia została skopiowana i udoskonalona przez zespół Apple, o czym wspominamy w pierwszej części cyklu o najznamienitszych markach IT. Kolejne innowacje opracowane w Xerox Alto to obsługa ethernetu (wewnętrznej sieci), a także obsługa drukarek laserowych. W laboratoriach powstał też prototyp mieszczącego się w dłoni komputera (palmtopa, PDA) oraz elektroniczny papier, bez którego nie istniałyby popularne dziś czytniki e-booków. Z tego wynika, że spora część rozwiązań technologicznych, które są dzisiaj standardem, to dzieło tej korporacji - wszakże kto nie korzysta z okienkowego systemu operacyjnego, obsługując go za pomocą myszki?

Najpopularniejsze marki IT - Facebook, nihil novi sub sole

Portal społecznościowy stworzony przez Marka Zuckerberga jest kolejnym przykładem sukcesu osiągniętego na bazie udoskonalania znanej już idei. Serwisy tego typu bowiem były już znane - w 2003 roku debiutował MySpace, który osiągnął szczyt popularności mniej więcej wtedy, gdy nikomu wcześniej nieznany student Harvardu pokazał światu Facebooka. Dziś, po 10 latach od startu, marka Facebook gromadzi ponad 1,1 miliarda ludzi niemal z każdego zakątka globu. Facebook zmienił podejście do marketingu internetowego - umożliwił tworzenie fanpage’ów firm, przez co niejako zmusił je do otwarcia się na dialog z konsumentami. W ten sposób powstała gigantyczna platforma reklamowa, dzięki której marki mogą efektywnie zdobywać nowych klientów i kreować pozytywny wizerunek. Dla przeciętnych użytkowników komputerów Facebook stał się podstawowym medium komunikacji z innymi - z przyjaciółmi, znajomymi, a nawet z obcymi ludźmi. Portal pozwala na dzielenie się doświadczeniami - wrażeniami, ciekawostkami, interesującymi treściami, zdjęciami, filmikami i tak dalej. To też zjawisko psychologiczne, obserwowane przez wielu poważnych analityków. Szczególną wagę przykładają oni do zjawiska kreacji wizerunku - nie tylko firm, ale także prywatnych osób. Z wpisów jednostki można wywnioskować, w jaki sposób pragnie ona być postrzegana przez otoczenie. Co ciekawe, sam Zuckerberg uważa swoje dzieło za coś więcej niż tylko jeden z kilku portali społecznościowych. Pragnie, by był on niemalże synonimem internetu. Chce, by do miejsc, gdzie obecnie dostęp do sieć jest nieosiągalny, trafiał internet w pakiecie z Facebookiem - w planach jest flota dronów wyposażonych w nadajniki Wi-Fi.

Najpopularniejsze marki IT - Intel, inteligentna firma

Nie można umieścić na liście największych innowatorów w branży technologicznej korporacji IBM, jeśli pominie się na niej markę Intel. To twórczyni procesorów z rodziny x86, która stała się żelaznym standardem wśród komputerów po dziś dzień. To właśnie jeden z pierwszych modeli z tej serii znalazł się we wspomnianym w pierwszej części cyklu komputerze IBM PC. Intel to jeden z dwóch największych producentów procesorów (obok AMD), dostarczający sprzęt dla komputerów stacjonarnych (Pentium, serie i5, i3 i i7), laptopów (Celeron M, Atom) oraz do zastosowań profesjonalnych (Xeon).

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów