Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie i optymalizacja stron – dobór fraz i słów kluczowych

Chcąc poprowadzić sprawną kampanię internetowego sklepu, należy pamiętać, że ważne jest dobre pozycjonowanie i optymalizacja strony. Zwiększa to prawdopodobieństwo znalezienia naszej firmy przez potencjalnych klientów, działając jak najlepsza reklama. Odpowiednie frazy i słowa kluczowe muszą jednak być dobierane roztropnie i dostosowane do naszych indywidualnych celów. Pomaga w tym znajomość narzędzi marketingu internetowego.

Słowa kluczowe - główne rodzaje

Wyróżniamy kilka rodzajów słów kluczowych: informacyjne, brandowe, ogólne i „długi ogon”. Informacyjne rzadko są używane w pozycjonowaniu („najwyższy szczyt Australii”, „wiek Dalajlamy”); brandowe odnoszą się do konkretnych firm i marek („Drutex”,”Mateusz Morawiecki”), znajdują się zwykle już w adresie strony; ogólne, znane również jako „short tail” to proste słowa tworzące ruch na stronie jak „komputery”, czy „okna”. Ostatni typ to ten, na którym powinniśmy się skupić, czyli „long tail”, z angielskiego: długi ogon – fraza taka zawiera bardzo konkretne, szczegółowe słowa kluczowe.

Słowa kluczowe - podtypy

Istnieje dalszy podział słów kluczowych. Mamy więc frazy, które generują okresowy, lub nawet jednorazowy ruch, związane bywają z premierami, wydarzeniami, czy okresami i punktami w roku. W opozycji do nich istnieją oczywiście frazy aktualne cały rok. Trzecim podtypem są frazy kierujące na konkretny punkt geograficzny, czy np. usługowy („Barber Kraków”, Kebab Karmelicka”}. Do znalezienia słowa kluczowego, które nada się najbardziej, warto posłużyć się narzędziami takimi jak Google AdWords, Google Trends, SEMStorm, Keyword Tool czy po prostu „Dane wyszukiwarki”. Zwracaj uwagę na to, czy dane frazy są wyszukiwane często, czy rzadko – w pierwszym przypadku może to przynieść dużo miesięcznych odwiedzin strony, w drugim można być krok przed konkurencją.

Skuteczne słowa i frazy - czyli jakie?

Przyswojenie paru zasad doboru słów kluczowych jest niezbędne dla dobrego pozycjonowania witryny. Po pierwsze lepiej skupić się na frazach dwu-trzy wyrazowych niż takich złożonych z pojedynczego słowa. Wybieraj frazy poprawne językowo, ale pamiętaj, że np.: wielkość liter w pozycjonowanej frazie nie ma znaczenia. Staraj się wcielić w targetowanego odbiorcę – jakich słów używałbyś do znalezienia produktu? Kiedy natomiast stosujemy linkowanie wewnętrzne, należy używać linków z anchor tekstem odzwierciedlającym najważniejsze słowo kluczowe. Musi być też ono użyte w znaczniku title. Zwrotów w rodzaju "zobacz więcej" i "przejdź dalej" lepiej nie wstawiać.

Słowo kluczowe zgodne z optymalizacją treści i kanibalizacja słów kluczowych

Trzeba pamiętać, by słowo kluczowe pojawiało się w treści witryny przynajmniej parę razy, np. w tytule strony i znacznikach, <h1>, <h2>, <h3>. Sama treść strony powinna zawierać odpowiednia ilość słów kluczowych, najlepiej odmienionych przez przypadki, razem z synonimami. O Kanibalizacji słów kluczowych mówimy natomiast w sytuacji, kiedy optymalizując parę podstron, używamy tego samego głównego słowa kluczowego. Wtedy narażamy się na sytuację, w której robot Google sam wybiera, która strona wyświetli się pod wybrane zapytanie. Nie zawsze jednak jest to ta podstrona, którą chcemy wystawić na pierwszy plan, a zwykle nawet jak na złość jest zupełnie odwrotnie, co prowadzi do niestabilności wyników. Należy więc ograniczać używanie głównych słów kluczowych na mniej istotnych podstronach. Pamiętajmy, że dobór odpowiednich słów kluczowych to połowa sukcesu do wypozycjonowania naszej witryny WWW.