Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Jak kształtować wizerunek firmy w internecie?

Prowadząc działalność gospodarczą, szczególnie związaną ze sprzedażą towarów lub usług, przedsiębiorcy chcą, żeby wiedziało o niej jak najwięcej ludzi. W tym celu wynajmują billboardy, rozdają ulotki czy wykupują reklamy w prasie. Jednak patrząc na to, jak silną pozycję posiada obecnie internet, to właśnie za pomocą oferowanych w nim różnorodnych narzędzi warto budować wizerunek firmy. Jak się do tego zabrać i o czym należy pamiętać? Tłumaczymy poniżej.

E-wizerunek

Wizerunek firmy jest sposobem, w jaki jest ona przedstawiana i postrzegana w otoczeniu zewnętrznym - przez klientów. To od niego zależy, jakie opinie wyrobią sobie ludzie na temat danych towarów lub usług oferowanych przez przedsiębiorstwo. Jeśli będą one pozytywne, przełoży się to na popularność produktów i wzrost zaufania dla działalności firmy.

Dodanie litery “e” do słowa wizerunek oznacza tylko, że powyższa definicja odnosi się do obrazu firmy, który jest konstruowany przy pomocy mediów elektronicznych - telewizji, radia i internetu. Najczęściej jednak omawia się e-wizerunek w oparciu na tym ostatnim źródle. Na nim też skupimy się w tym artykule.

Strona internetowa - wizytówka firmy

Podstawową formą przedstawiania działalności przedsiębiorstwa w internecie jest strona WWW. Stanowi ona wirtualną siedzibę firmy, dlatego, tak jak powinno mieć to miejsce w rzeczywistości, należy ją prowadzić w schludny i przejrzysty sposób. Natomiast szablon oraz zawartość takiego miejsca w sieci musi być spójna z ogólną polityką wizerunkową firmy. Dlatego przed założeniem strony należy między innymi:

  • określić, do jakiej grupy docelowej będzie skierowana,

  • zastanowić się, jakie są potrzeby powyższej grupy,

  • przygotować jej zawartość i szatę graficzną, w oparciu na oczekiwaniach odbiorców,

  • zadbać o to, by działała sprawnie we wszystkich najważniejszych przeglądarkach internetowych,

  • przyjrzeć się stronom konkurencyjnych firm pod kątem zalet i wad

Ponadto firmowa strona powinna być łatwo dostępna dzięki zastosowaniu prostego, szybko zapadającego w pamięć adresu WWW lub dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. Poza tym już po trafieniu na nią klient powinien zetknąć się z estetycznym, przyjaznym dla oka wyglądem i łatwą nawigacją. Ta ostatnia odnosi się do rozmieszczenia poszczególnych informacji i zakładek. Należy to zrobić w taki sposób, by nie było żadnych kłopotów ze znalezieniem pożądanych treści

Zajmując się stroną internetową firmy, trzeba również dbać o jej regularne aktualizowanie. Sprawia ono, że więcej osób interesuje się stroną, a także, że pojawia się ona wyżej w wyszukiwarkach (np. Google wyżej umieszcza strony, które są często aktualizowane).

SEO (Search Engine Optimalization) czyli wspomniane wyżej pozycjonowanie, jest również kluczowe w pracy nad dobrym prosperowaniem strony internetowej firmy. Polega ono na optymalizacji strony pod wymagania wyszukiwarki internetowej i jest podstawową metodą na uzyskanie dużej liczby wejść. Działając w tym zakresie, trzeba przyjrzeć się budowie strony. Chodzi przede wszystkim o to, żeby jej nazwa i opis zawierały odpowiednie słowa kluczowe. W tym celu warto korzystać z tzw. zasady długiego ogona - choć najwięcej ruchu na stronach przysparzają najpopularniejsze frazy, nie warto jednak, ze względu na zbyt dużą konkurencyjność, stawiać na nie, tylko używać mniej powszechnych, ale za to bardziej złożonych i sprecyzowanych fraz. Mogą one zawierać nazwy miejscowości, rejonu miasta lub produktu, za pomocą którego dana firma chce się promować. Oprócz opisu i nazwy strony trzeba zadbać także o nagłówki i podstrony. Tam również należy umieszczać słowa kluczowe.

Wizerunek firmy w sieci - monitorowanie

Aby skutecznie dbać o wizerunek firmy w internecie ważne jest również kontrolowanie jej reputacji w sieci. Oprócz dbania o nią przy pomocy oficjalnej strony należy także skupiać się na portalach społecznościowych. To one mogą być dla potencjalnych pracowników lub klientów pierwszym miejscem, w którym zetkną się oni z działalnością przedsiębiorstwa. Warto zatem założyć profile firmy na tego typu stronach, dbać o ich regularne i atrakcyjne prowadzenie, a także zapobiegać rozpowszechnianiu niepowołanych informacji.

O odpowiednim zarządzaniu profilem na portalu społecznościowym powinni pamiętać także pracownicy sprawujący ważniejsze stanowiska w firmie. Kandydat, poszukując informacji o danej firmie, może chcieć sprawdzić jej kadrę kierowniczą.