Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie filmów na YouTube - poznaj taktykę promocji!

Platforma YouTube już dawno przestała kojarzyć się z miejscem, gdzie można znaleźć wyłącznie prześmiewcze filmiki czy teledyski ulubionych wykonawców. Liczne badania jasno wskazują, że YouTube, zaraz po Google, jest jedną z najpopularniejszych wyszukiwarek, z której chętnie korzystają internauci. W dobie zachodzących zmian, które w perspektywie ostatnich lat znacząco odmieniły funkcjonowanie serwisu, dziś jest to przede wszystkim skarbnica profesjonalnie prowadzonych kanałów, które mogą stanowić wartościowe źródło promocji. Co zatem wpływa na pozycjonowanie filmów na YouTube? Jakie czynniki należy  uwzględnić przy tworzeniu i publikowaniu filmów, aby znajdowały się wysoko w wynikach wyszukiwania?

Pozycjonowanie filmów na YouTube a wizerunek marki

Nie da się ukryć, że sposób, w jaki środowisko postrzega markę, jest jednym z głównych kryteriów, który przekłada się na wzrost sprzedaży. Strategia biznesowa oparta na właściwym oddziaływaniu na emocje jest kluczem powodzenia sprzedaży. Nie bez powodu coraz większym uznaniem cieszy się video marketing. Nic nie działa bowiem lepiej na wyobraźnię odbiorcy i nie angażuje go w interakcje niż przykuwający uwagę film. W dobie dynamicznego rozwoju mediów społecznościowych krótkometrażowe filmy zapadają lepiej w pamięć, a jednym z popularniejszych kanałów do ich dystrybucji jest właśnie YouTube.

Wśród szerokiej gamy korzyści, które wiążą się ze stosowaniem video marketingu, najważniejszymi są:

  • niższe koszty produkcji w porównaniu do tradycyjnej reklamy telewizyjnej,

  • precyzyjne sprofilowanie grupy odbiorców,

  • możliwość wzbudzenia większych emocji u odbiorców i interakcji,

  • wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Z raportu opublikowanego przez Offon Agency wynika, że ponad połowa ankietowanych, która korzystała z video marketingu, uważa, że jest to najlepsza forma komunikacji z klientem. Na uwagę zasługuje również fakt, że wykorzystanie video marketingu przez polskie przedsiębiorstwa znacząco wzrośnie na przestrzeni kolejnych lat.

YouTube a SEO - dlaczego warto prowadzić kanał firmowy?

Na przestrzeni ostatnich lat rola YouTube’a znacznie wzrosła, a to z kolei spowodowało, że portal stał się szansą dla SEO. Dobrze zoptymalizowane filmy są widoczne wysoko w wynikach wyszukiwania i mogą stać się popularne nawet w ciągu kilku tygodni. Jak się okazuje, są one także znacznie łatwiejsze w pozycjonowaniu, ponieważ oprócz prezentowania stron, Google chętnie wyświetla również filmy. Posiadanie firmowego profilu na YouTubie stanowi zatem podwójną korzyść – pojawiające się w wyszukiwarce filmy mogą być odpowiedzią do określonych pytań oraz promować markę i wpływać na pozycję witryny w Google. Jak więc zacząć pozycjonowanie filmów na YouTube?

Pozycjonowanie filmów na YouTube – 5 istotnych kroków

  • Tytuł – stanowi wizytówkę całego przedsięwzięcia, dlatego powinien być przede wszystkim krótki i chwytliwy. Ważne, aby był również zoptymalizowany pod kątem SEO. Dobór odpowiednich słów kluczowych i powiązanych z tematem determinuje w końcu pozycjonowanie filmów na YouTube. Dobrym rozwiązaniem jest użycie w tym celu dodatkowych narzędzi, typu Keyword Planner czy Semstorm, za pomocą których można zbadać potencjał i popularność zakresu słownictwa. Przy tworzeniu tytułu filmu warto pamiętać, że ma on być swego rodzaju odpowiedzią na potrzeby odbiorców.

  • Opis filmu – w tym przypadku zachodzą podobne warunki jak powyżej – opis filmu powinien być odpowiedzią na potrzeby internautów i zawierać popularne frazy. Oprócz tego istotne jest także stosowanie otagowania, które zwiększają szansę na pojawienie się filmu w pasku bocznym proponowanych materiałów do wyświetlenia. Całość opisu powinna mieścić się w przedziale 5000 znaków i zawierać liczne podlinkowania - do innych filmów zamieszczonych na kanale czy bezpośrednio do witryny. Poza tym wskazane jest, aby opis filmu zawierał frazy pod kątem SEO i frazę kluczową, na którą ma być pozycjonowany film w tytule.

  • Długość filmu – szacuje się, że internauci znacznie bardziej doceniają materiały dłuższe, które angażują. Oznacza to, że filmy które wymuszają na odbiorcy polubienie, komentarz czy udostępnienie mają dużą szansę powodzenia. Poza tym nie bez znaczenia jest również liczba wyświetleń i subskrybentów. Im większa jest ich wartość, tym film jest bardziej popularny, a tym samym lepiej oceniany.

  • Call To Action – zawarcie w treści komunikatu, który będzie zachęcał odbiorców do subskrybowania, komentowania lub udostępniania materiału, jest dobrym rozwiązaniem, który buduje relację i sprawia, że całość jest angażująca.

  • Wysoka jakość – warto pamiętać, że dostarczone materiały wideo powinny charakteryzować się przede wszystkim wysoką jakością, ponieważ ona również wpływa na pozycjonowanie filmów na YouTube. Kluczem do zajmowania wysokich not w wyszukiwarce YouTube są w pełni przemyślane, dynamiczne i angażujące filmy, których jakość obrazu i dźwięku ma wpływ na sposób, w jaki materiał jest odbierany oraz zachęcają użytkownika by został na dłużej. Wzmocnienie przekazu o newslettery, informujące o pojawieniu się nowych filmów czy wzmianka na platformach społecznościowych powoduje, że klient na bieżąco będzie informowany o nowościach, a to z kolei zapewnia właściwą promocję filmu.