Słowa kluczowe są bardzo istotne w pozycjonowaniu strony przez algorytmy Google. Poza tym wyróżnienie najważniejszych fraz pokazuje internaucie, że w Twoim sklepie znajdzie to, czego szuka. Spróbujmy zatem znaleźć odpowiedź na pytanie – jak dobrać słowa kluczowe dla karty produktu w e-commerce?
Rodzaje słów kluczowych – poznaj wszystkie
Frazy kluczowe to wyrazy, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, kiedy chce znaleźć jakiś produkt w e-commerce, szuka informacji, usług czy jakichkolwiek danych w Internecie. Motywacje, które kierują osobą wpisującą w pole wyszukiwania konkretną frazę, są zatem różne, tak samo jak wiele jest rodzajów słów kluczowych:
- Frazy brandowe – związane z marką, takie jak adidas, CCC, Facebook, a nawet fejsbuk.
- Frazy ogólne – wskazują na rodzaj produktu, np. łóżko niemowlęce, zielona herbata. Musisz mieć na uwadze, że takie frazy mają dwa stopnie uogólnienia: łóżko i łóżko niemowlęce to nie samo, podobnie jak herbata i zielona herbata.
- Frazy lokalne – zawężają wyszukiwanie Google do słów kluczowych z określoną lokalizacją, np. łóżeczko niemowlęce poznań.
- Frazy informacyjne – wskazują, że internauta poszukuje informacji i wskazówek, a nie samego produktu. Są często wykorzystywane na blogach i w artykułach sponsorowanych. Przykładowe frazy to: dlaczego warto pić zieloną herbatę, jak wybrać łóżeczko niemowlęce.
- Frazy komercyjne – mogą pokazywać, że internauta zastanawia się nad zakupami. Frazy komercyjne to m.in. łóżeczka niemowlęce ranking.
- Frazy sprzedażowe – wpisanie ich to zazwyczaj dowód, że internauta zdecydował się już na konkretny produkt i szuka sklepu, w którym go kupi. To np. sundvik łóżeczko niemowlęce ikea. Frazy sprzedażowe tworzone są na podstawie 3 schematów: 1) marka + produkt lub model, 2) produkt lub model + marka, 3) marka + produkt lub model + cecha. Zgodnie z takim systemem wspomniana fraza może zostać przeredagowana do: 1) ikea sundvik łóżeczko, 2) sundvik łóżeczko ikea, 3) ikea sundvik łóżeczko białe drewniane.
Intencje internautów a dobór słów kluczowych
Pisząc do Internetu, nie tylko opis produktu, pomyśl, jakimi intencjami kieruje się e-konsument. W tekście zawsze musisz odpowiedzieć na jego potrzeby, a nie prezentować po prostu cechy produktu.
Marketerzy działający w świecie digital dzielą motywacje internautów na trzy grupy:
- Intencja nawigacyjna, która wyróżnia klientów szukających konkretnego e-commerce, profilu w mediach społecznościowych czy witryny. Wpisana fraza to np. sklep ikea online, ccc instagram czy allegro. Taka fraza to znak, że masz do czynienia z lojalnym klientem.
- Intencja informacyjna, czyli wszelkie frazy, które brzmią jak pytanie albo wskazują na zawężenie obszaru poszukiwań o konkretną cechę. Taka motywacja towarzyszu wpisywaniu w wyszukiwarkę słów kluczowych typu: jak zmienić żarówkę, dlaczego warto kupić wózek 3w1, przewijak dla niemowlaka do 200 zł.
- Intencja zakupowa (nazywana również transakcyjną) towarzyszy osobom, które znajdują się już na samym końcu lejka sprzedażowego. Lada moment towary opisane na kartach produktu Twojego e-sklepu umieszczą w wirtualnym koszyku i sfinalizują transakcję. Wpisywane frazy są bardzo konkretne, najczęściej to dokładna nazwa poszukiwanego produktu, np.: nacomi naturalny arganowy krem pod oczy 15ml, Rowerem przez II RP Bernard Newman, przewód warsztatowy h05vv-f 3 × 1,5 mm. Z kolei nazwa produktu w połączeniu z nazwą marki, np. łóżeczko niemowlęce białe ikea, może wskazywać, że konsument trafił do Ciebie z polecenia dawnego klienta.
Znajomość klienta + obserwowanie konkurencji = dobry opis produktu
Doskonale przygotowana karta produktu nie będzie konwertowała, jeżeli klient nie znajdzie na niej odpowiedzi na swoje potrzeby. Podstawą we wszelkich udanych działaniach marketingowych jest dobra znajomość odbiorcy. Upewnij się, że wiesz, kim jest Twój klient i jakie potrzeby miałby zaspokoić oferowany przez Ciebie produkt. Stwórz archetyp klienta, nazywany buyer personą. Każda marka może mieć kilka person, w zależności od tego, jak duży i zróżnicowany jest jej target. Pamiętaj jednak, że persona to nie opis konkretnej osoby, ale najczęściej występujących cech demograficznych, zachować, stylu życia i motywacji do zakupów.
Obserwuj także działania konkurencyjnych e-commerce. Sposób opisywania produktów, wykorzystywane frazy kluczowe, promocję marki, prezentację towaru… To wszystko przyda Ci się do tworzenia własnej strategii dla e-commerce. Szukaj jednak nie podobnych rozwiązań, ale potraktuj cudzy sklep internetowy jak skarbnicę inspiracji. Postaraj się inaczej opisać produkt i wykorzystać inne multimedia.
Jak przygotować konwertującą kartę produktu? 9 zasad
Przede wszystkim pozwól internautom znaleźć Twoją ofertę. Zanim zaczniesz przygotowywać opis produktu, zadbaj o dokładny research słów kluczowych. To dzięki nim algorytmy Google określają miejsce karty produktu na liście wyszukiwania, które zobaczy e-konsument po wpisaniu frazy w Google. Jak wpleść słowa kluczowe w kartę produktu?
- Zacznij od meta title i meta description – umieść w nich główną frazę sprzedażową (nazwę produktu najczęściej wpisywaną w pole wyszukiwania Google), w description możesz także wykorzystać kolejne pod względem popularności słowa kluczowe.
- Tekst podziel na nagłówki (do dyspozycji masz nagłówki od H1 do H6, ale najczęściej używa się H1-H3). W każdym z nich umieść frazę, przy czym w nagłówku H1 zapisz nazwę produktu.
- Frazy kluczowe umieść również w opisach alternatywnych zdjęć i grafik.
- Pisz językiem korzyści, tak aby klient od razu wiedział, nie tyle jakie cechy charakteryzują produkt, ile jakie jego potrzeby ten produkt zaspokoi. Nie zapominaj przy tym o słowach kluczowych i odpowiednim nasyceniu tekstu frazami.
- Dbaj o poprawność językową. Jeżeli narzędzia analityczne podpowiadają frazę: lozeczko niemowlece, zapisz je w tekście jako: łóżeczko niemowlęce. Algorytmy Google nie widzą różnicy, ale Twoim klienci tak.
- Zadbaj o to, aby najważniejsze kwestie, które chcesz pokazać e-konsumentowi, były widoczne od razu po przejściu na stronę, bez konieczności scrollowania ekranu. Umieść najważniejsze frazy kluczowe u góry strony (ATF – above the fold, czyli powyżej linii zanurzenia).
- Styluj tekst, który warto wyróżnić, zwłaszcza zdania ze słowami kluczowymi.
- Linkuj wewnętrznie – frazy dotyczące produktu potraktuj jak linkujące anchory, które poprowadzą do niego ze stron z produktami komplementarnymi. Dla przykładu możesz napisać, że: rozmiar pościeli niemowlęcej 135 × 100 jest odpowiedni np. dla łóżeczka niemowlęcego 90 × 120 białego drewnianego.
- Wybieraj dokładniejsze frazy pasujące do Twojej oferty, a nie te najogólniejsze, bo Twój sklep będzie musiał walczyć o wyniki wyszukiwania z gigantami e-commerce. Twój wysiłek może w ten sposób szybko pójść na marne. Dla lepszych efektów pozycjonuj na precyzyjniejsze frazy, zwane long tail.
4 bezpłatne narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych dla karty produktu
- Semstorm oferuje ciekawe narzędzie do keyword researchu, którego część wyników udostępniana jest za darmowo. Po wpisaniu frazy ‘łóżeczko niemowlęce’ oraz podaniu państwa i miasta (można wybrać maksymalnie 5 miejscowości z listy) w wersji ogólnodostępnej pojawiają się wyniki dotyczące: 1) prostych odpowiedzi, 2) słów z przyimkami i 3) pytań. Pozostała część raportu dostępna jest dla właścicieli płatnego konta.
- AnswerThePublic, dzięki któremu dowiesz się, jakie trendy w wyszukiwaniu wiążą się z podaną przez Ciebie frazą. Wyszukiwanie możesz zawęzić do konkretu kraju i języka. Bezpłatna wersja ma ograniczoną liczbę zapytań dziennie. Możesz wybrać sposób prezentacji danych – Data (uporządkowane) lub Visualisation (w formie podobnej do mapy myśli).
- Wyszukiwarka Google, z której podpowiedzi dowiesz się, czego szukają internauci.
- Google Trends, w których m.in. łatwo porównasz popularność fraz i sprawdzisz, jakim cieszą się zainteresowaniem (w ujęciu czasowym i według regionu).
Na koniec pamiętaj, że warto postawić także na marketing treści. Wartościowe posty na blogu pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie całego e-commerce. Ciekawe wpisy czy artykuły sponsorowane w zewnętrznych mediach mogą być optymalizowane przy użyciu nazw sprzedawanych towarów. Wykorzystaj takie frazy jako anchor linkujący na kartę produktu.