Poradnik Przedsiębiorcy

Rich media - co decyduje o ich popularności?

Chciałbyś przeprowadzić kampanię reklamową w internecie i zastanawiasz się, czy klasyczny display to dobre rozwiązanie? O wiele skuteczniejsze okaże się postawienie w swojej kampanii na rich media, czyli rodzaj reklamy angażujący użytkownika. Badania stwierdzają, że jest to znacznie skuteczniejszy niż klasyczny baner, a wyniki te potwierdzają wybory polskich reklamodawców. Dowiedz się, dlaczego rich media stały się tak popularne i co odpowiada za ich sukces!

Rich media - lekarstwo na ślepotę banerową

Rich media to rodzaj reklamy, którego głównym zadaniem jest zaangażowanie odbiorcy i skłonienie go do interakcji. Granice tego, czym może być ta angażująca kreacja, wyznaczają granice wyobraźni twórcy reklamy - najczęściej jest to jednak wideo, galerie zdjęć, interaktywna zabawa lub niewielka gra, animacja. Rich media znakomicie nadają się zarówno do kampanii na urządzenia desktopowe, jak i mobilne. Często i z powodzeniem wykorzystywane są również w social media. Ten rodzaj reklamy jest popularny również z uwagi na możliwość wykorzystania różnych technologii - m.in. flash, java czy html5.

Rich media stały się znakomitym lekarstwem na chorobę, na którą zapadła pewien czas temu reklama displayowa. Chodzi tutaj o tzw. ślepotę banerową, czyli ignorowanie przez użytkowników statycznych reklam displayowych wyświetlanych na stronach, w szczególności banerów. Powodów pojawienia się tego zjawiska należy szukać w niedostosowaniu treści reklam do zainteresowań i potrzeb użytkownika, wykorzystywaniu zbyt nachalnych i irytujących formatów reklamowych, co wpłynęło na negatywną konotację reklamy internetowej, a także zamieszczaniu banerów i innych reklam displayowych w niewłaściwych miejscach strony. Przez zjawisko ślepoty banerowej nad reklamą graficzną w sieci zawisły czarne chmury - na całe szczęście, od kilku lat rosnącą popularnością cieszy się reklama rich media, która okazała się skutecznym lekarstwem na bolączki reklamodawców.

Rich media - trochę liczb

W Polsce wykorzystywanie rich media w reklamie internetowej rośnie z roku na rok. W gronie krajów byłego bloku komunistycznego Polacy najchętniej wykorzystują ten rodzaj reklamy - według danych zebranych przez Gemius, rich media pojawia się w 84% wszystkich polskich kampanii reklamowych w sieci. Dla porównania - w pozostałych badanych krajach odsetek ten waha się od 10% do 42%. Ze wzrostem popularności reklamy angażującej w Polsce zmalało wykorzystanie statycznych banerów w kampaniach - w 2014 r. korzystało z nich tylko 41% reklamodawców, podczas gdy rok wcześniej stanowili oni odsetek rzędu 66%.

Popularności rich media trudno się dziwić. Według badań przeprowadzonych przez AdForm, średni współczynnik klikalności tego typu reklam jest trzy razy wyższy niż w przypadku klasycznej reklamy banerowej, choć w przypadku niektórych formatów rich media może być on nawet 10-krotnie wyższy od CTR banerów. Szczególnie efektywne wydaje się być wykorzystanie wideo w reklamach angażujących - według badania Internet Retailer film reklamowy zwiększa o 85% szanse zakupu reklamowanego produktu przez odbiorcę.

Co sprawia, że rich media osiągają dobre wyniki?

Jaki jest powód tego, że reklamy angażujące notują znacznie wyższy współczynnik kliknięć od klasycznego banera? Przede wszystkim ma na to wpływ interakcja, do jakiej rich media skłaniają odbiorcę. Przekształca bowiem ona sam odbiór reklamy w interesujące doświadczenie użytkownika. Angażujące reklamy są bardziej efektywne, ponieważ potrafią wyrwać użytkownika z jego maniery pobieżnego przeglądania stron w internecie, czego - niestety - nie będzie w stanie zrobić display. Odbiorca takiej reklamy zostanie wprowadzony w świat marki, stanie się jego czynnym członkiem, a wtedy już niedaleko do uzyskania oczekiwanej konwersji. Interesujące i dobrze zaprojektowane kreacje mogą same w sobie pełnić np. funkcje sprzedażowe, pod warunkiem połączenia ich z prostym systemem płatności.

Rich media to również korzyści dla reklamodawców, szczególnie gdy przy ich zamieszczaniu stosowany jest model RTB (Real Time Bidding), który pozwala po pierwsze na bardzo dobre targetowanie, dzięki któremu reklama dotrze do naprawdę zainteresowanych nią użytkowników, wielokanałowość oraz formę płatności CPE (Cost Per Engagement - płatność za zaangażowanie, czyli np. kliknięcie w reklamę, najechanie na nią kursorem, odtworzenie wideo itp.). Ciekawa forma reklamy angażującej może również skutecznie budować wizerunek twojej marki, przedstawiając ją jako nowoczesną i kreatywną.

Formaty rich media

Reklama angażująca może korzystać ze znanych ci z reklamy displayowej formatów, jednak w znacznym stopniu je odmienia i ożywia. Może to być np. reklama rozwijana (po najechaniu kursorem), reklama pełnoekranowa, baner wideo. Jest to jednak tylko pewne wskazanie możliwości, jakie może wykorzystywać reklama rich media - tak naprawdę to, w jaki sposób zostanie ona przedstawiona, zależy tylko od kreatywności twórcy. Może nie tylko być pośrednikiem w przejściu odbiorcy na landing page, ale też sama ma możliwość taką stronę docelową stanowić, gdy tylko umożliwisz dokonanie konwersji bezpośrednio przez nią. 

Jeśli miałeś jeszcze do niedawna wątpliwości, czy rich media to odpowiedni model reklamy do wykorzystania w twojej kampanii reklamowej, to mamy nadzieję, że skutecznie je rozwialiśmy. Brak jakichkolwiek ograniczeń w formie reklamy angażującej pozwala kreatorom na użycie fantazji i stworzenie znakomitej wizytówki twojej marki, która zarazem okaże się świetnym narzędziem promocyjnym. Interesująca, dobrze targetowana reklama nie będzie irytująca dla twojego odbiorcy i ze znacznie większą skutecznością może wpłynąć na dokonanie przez niego konwersji. Pamiętaj jednak o tym, że rich media, tak jak każdy przekaz tego typu, wymaga również dobrze skonstruowanej strony docelowej, która pozwoli wykorzystać w pełni płynące z komunikatu reklamowego atuty.