Baner reklamowy to jedna z najbardziej popularnych form reklamy w internecie. Niemal na każdej witrynie możemy zobaczyć kolorowe reklamy produktów z najróżniejszych branż. Baner internetowy święci triumfy głównie dzięki prostocie i możliwości dopasowanie reklamy do konkretnego odbiorcy. Jeśli też zdecydowałaś się reklamować w sieci dzięki banerom, w tym tekście powiemy ci, na co musisz zwrócić szczególną uwagę!
Jak baner internetowy zyskał popularność?
Pierwsze banery internetowe pojawiły się w połowie lat 90. ubiegłego stulecia i początkowo okazały się bardzo skuteczną formą reklamy. Szacowano, że wówczas ich klikalność znajdowała się na poziomie 78%! Z czasem banerów zaczęło przybywać, a współczynnik klikalności systematycznie spadał. Wciąż jednak jest to chętnie wybierana forma reklamy w internecie, chociaż opinie o niej samych jej użytkowników są diametralnie różne.
Jeśli banery wciąż cieszą się niesłabnącą popularnością, to znaczy, że muszą posiadać szereg zalet. W rzeczywistości tak właśnie jest. Zaliczyć można do nich:
- łatwość tworzenia banerów,
- atrakcyjna dla odbiorcy forma,
- możliwość dopasowania baneru do konkretnego odbiorcy,
- łatwość działania.
Jak stworzyć skuteczny baner internetowy?
Bardzo prosto. Stworzenie przejrzystego, przyciągającego uwagę baneru nie wymaga od ciebie wielkiego doświadczenia w reklamie - wystarczy, że będziesz przestrzegał kilku podstawowych zasad. Pozwolą one zainteresować internautów twoim banerem i sprawić, że nie potraktują go jako “przeszkadzacza”.
Baner internetowy powinien być spójny graficznie ze stroną, do której odsyła. Stwórz baner, który jest zgodny z ustaloną przez ciebie wizualną oprawą marki - kolory, hasła i czcionki nie mogą być obojętne. Jeśli chodzi o sam projekt graficzny, to nie powinien on szczególnie mocno przypominać klasycznych reklam. Czasem sukces polega na tym, że nie wygląda on typowo.
Stawiaj na prostotę. Feeria barw i bardzo dynamiczne animacje często drażnią użytkowników internetu i już od samego początku mają oni negatywne nastawienie do twojej reklamy. Spraw, by była ona graficznie stonowana, zawierała wyraźne i czytelne hasła oraz wezwanie do działania. Wyeksponuj też reklamowy nagłówek baneru.
Postaw na call-to-action. Skuteczność baneru określana jest współczynnikiem klikalności, dlatego ważne jest, żebyś zachęcił nim użytkowników internetu do konkretnego działania. Umieść hasło w jego treści, które zachęci internautę do podjęcia określonej czynności lub kontrastujący z jego kolorystyką przycisk c-t-a.
Uwagę internautów na pewno przykuje interaktywność twojego baneru. Zdecyduj się na oryginalną animację lub spróbuj zabawić odwiedzających stronę ciekawą grą. Pamiętaj, że nie musi zamykać się jedynie w okienku baneru - może zainspiruje cię do tego reklama prezerwatyw Fromms.
Zwracaj uwagę na treść, nie tylko na formę. Pozytywna oferta powinna łączyć się z pozytywnymi emocjami. Jeśli chcesz się skutecznie promować, odwołuj się do pozytywnych emocji w treści baneru. Rób to jednak w sposób jasny i zrozumiały.
Ustalaj rozważnie miejsce publikacji baneru internetowego. Sprawdź, kim są odwiedzający stronę, na której chcesz go umieścić i stwórz reklamę dopasowaną do ich zainteresowań i wymagań. Przeanalizuj także wyniki badań eyetrackingowych oraz clicktrackingowych na stronach i sprawdź, co najbardziej przyciąga uwagę internautów. Pamiętaj też o tym, że baner internetowy o większych rozmiarach klika się znacznie częściej niż mniejszy i jest łatwiej zapamiętywany przez użytkowników sieci.
Dopasuj baner internetowy do konkretnego odbiorcy
Kiedy chcemy zamieścić baner internetowy na stronie, warto zastanowić się, kto będzie jego odbiorcą. Najlepiej stworzyć określony profil, bazujący na jego zachowaniach sieciowych, zainteresowaniach. Dzięki targetowaniu behawioralnemu, wykorzystującemu historię przeglądanych przez odbiorców stron w internecie, możesz dopasować swoją reklamę konkretnie pod określoną grupę. Nakierowanie baneru na konkretną grupę docelową zwiększy jego skuteczność.
Baner internetowy - na czym polega jego prostota?
Przede wszystkim na tym, że stosunkowo łatwo jest go umieścić na stronie internetowej. Choć nie powinno być to problemem nawet dla gorzej znających CSS, HTML lub Flash, to jednak mimo wszystko warto zdać się na pomoc fachowców. Szczególnie gdy wynikną nieoczekiwane błędy.
Ponadto, format banerów akceptują wszystkie serwery reklamowe i nie ma przy tym problemu z ich dokładną wyceną. Banery skutecznie mogą również wesprzeć inne działania w sieci, np. z wykorzystaniem Google AdWords.
Czy baner internetowy ma wady?
Wymieniliśmy szereg zalet banerów internetowych, ale czy posiadają one jakieś wady? Tak, jeśli weźmiemy pod uwagę zjawisko tzw. ślepoty banerowej.
Ślepota banerowa (ang. banner blindness) - zjawisko ignorowania takich elementów witryny internetowych, które przypominają wyglądem reklamy. Istnienie banner blindness potwierdzają między innymi wyniki badań eyetrackingowych. |
Ślepota banerowa została zauważona przy pogarszających się współczynnikach klikalności banerów. Przyczyną tego zjawiska są błędy popełniane przez twórców banerów - odpowiada za to ich niewłaściwe umieszczenie na stronie, często uniemożliwiające użytkownikom swobodne poruszanie się po niej; zbytnia jaskrawość banerów, drażniąca oko; niewłaściwe dopasowanie treści baneru względem preferencji odbiorców.
Co powinieneś zrobić, aby twój baner nie padł ofiarą ślepoty banerowej? Przede wszystkim staraj się go nieco wkomponować w ogólny wygląd strony, na której się znajduje. Wspominaliśmy o tym nieco wcześniej, lecz teraz przypominamy - zrezygnuj z krzykliwych kolorów, jednak zaakcentuj m.in. przycisk c-t-a. Ponadto staraj się, by banery reklamowe były dopasowane do konkretnych odbiorców.
Wiesz już, jakie plusy niesie ze sobą wykorzystanie baneru w kampanii reklamowej i jak radzić sobie z ujemnymi stronami tej formy reklamy. Pamiętaj o tym, że bardzo ważna jest również kreatywność. Nie pozwól, aby twój baner był jednym z wielu - niech wyróżnia go świeży pomysł i ciekawa realizacja.