0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

CEO w firmie, czyli kto? Poznaj znaczenie popularnych skrótów!

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Coraz częściej można spotkać się w firmach z nazywaniem stanowisk skrótami. Niejednokrotnie może zdarzyć się tak, że nie będziemy pewni, z kim tak naprawdę będziemy przeprowadzać spotkanie, rozmawiać, do kogo powinniśmy zwrócić się w danej sprawie. Często, po raz pierwszy z tymi skrótami spotykamy się już na etapie poszukiwania pracy oraz przeglądania ofert pracy  Kim jest CEO w firmie? Co oznaczają skróty takie jak CSO, RSM, DBA czy CIO? Gdzie możemy je spotkać? Przeczytaj niniejszy artykuł, by dowiedzieć się więcej na ten temat i czuć się komfortowo podczas każdego spotkania!

CEO w firmie - nawet jednoosobowej?

W wielu polskich firmach można zauważyć tendencję do nazywania członków zarządu czy kierownictwa za pomocą skrótów. W związku z tym mamy do czynienia z CSO, CFO czy CEO w firmie. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim coraz częściej firmy współpracują również z przedsiębiorstwami z innych krajów. W związku z tym używanie nazw stanowisk po angielsku ułatwia współpracę. Niektóre firmy chcą po prostu być w pełni profesjonalne, dlatego korzystają ze wspomnianych skrótów, co nie zawsze jest konieczne, lecz w uszach klientów może brzmieć bardzo poważnie.

Choć za granicą zdarza się, że CEO jest stanowiskiem nawet w jednoosobowej działalności, w Polsce przyjmuje się, że takie nazwy przyjmowane są w firmach z zarządem. Warto też dodać,  że Rada Języka Polskiego w 2004r., zapytana  o to, czy w umowach o pracę nazwy stanowisk pracowniczych powinny występować w języku polskim, czy obcym, a szczególnie angielskim, uznała, że powinny one być zapisane w języku polskim, jeśli mają swoje dokładne odzwierciedlenie. 

Co oznaczają popularne skróty?

Zostajemy zaproszeni na rozmowę z CEO w firmie X. CSO z firmy Y chce się z nami skontaktować. Kim są ci ludzie? Jakie stanowiska zajmują? Przedstawiamy 15 skrótów, których znajomość w biznesie wydaje się niezbędna.

Kadra zarządzająca

Najistotniejsze i najczęściej przewijające się stanowiska to te, które zajmują osoby zarządzające firmą i poszczególnymi jej działami. Właściwie wszystkie z nich rozpoczynają się od litery C (oznaczającej „chief”), zakończone są natomiast literą O („officer”).

CEO - Chief Executive Officer

Dyrektor generalny/zarządzający. CEO w firmie to po prostu prezes zarządu, szef, najważniejsza osoba, ktoś na samym szczycie pracowniczej hierarchii.

CIO - Chief Information Officer

Dyrektor działu IT. Osoba na najwyższym stanowisku w dziale informatyki. Jak wiadomo, współcześnie technologia jest bardzo zaawansowana, a rozwiązania informatyczne mogą znacznie uprościć pracę każdego przedsiębiorstwa. Większość procesów została zautomatyzowana. W związku z tym stanowisko CIO jest bardzo odpowiedzialne, osoba, która je pełni, ma wpływ na wiele kluczowych decyzji.

CFO - Chief Financial Officer

Dyrektor finansowy, główny księgowy. Osoba na najwyższym stanowisku w dziale finansów firmy. Jego główne zadanie to ocena ryzyka finansowego przedsiębiorstwa. To kolejne bardzo odpowiedzialne stanowisko, które wymaga jak najlepszego przygotowania. CFO musi być specjalistą do spraw finansów, zarządzania czy rachunkowości. Często zajmuje się również przygotowaniem raportów finansowych dla CEO w firmie.

CSO - Chief Security Officer

Dyrektor bezpieczeństwa, szef ochrony bezpieczeństwa. Osoba na najwyższym stanowisku związanym z bezpieczeństwem w firmie. Zajmuje się ona oceną ryzyka w firmie, nie tylko finansowego, lecz także osobistego czy fizycznego. Kontroluje on ryzyko, ustala jak go unikać, przygotowuje strategię, która w tym pomoże. CSO zajmuje się również bezpieczeństwem danych w firmie.

COO - Chief Operating Officer

Dyrektor operacyjny. Osoba zajmująca najważniejsze stanowisku w dziale operacyjnym firmy. COO uważany jest za jedną z najważniejszych osób w firmie, ponieważ zajmuje się on czuwaniem nad wszystkimi operacjami, które mają w niej miejsce. Zajmuje się również sporządzaniem raportów, które przedstawia bezpośrednio prezesowi zarządu.

CTO - Chief Technology Officer

Dyrektor działu technologii. Osoba zajmująca najwyższe stanowisko w dziale technologii w firmie. CTO pracuje zazwyczaj w przedsiębiorstwach związanych z technologią. Jego zadaniem jest kontrolowanie możliwości technicznych i naukowych firmy.

CMO - Chief Marketing Officer

Dyrektor działu marketingu. Osoba zajmująca najważniejsze stanowisko w dziale marketingu firmy. Marketing jest niezwykle istotny. Dzięki zadaniom, jakie obejmuje, firma dociera do klienta i nie działa w pustce. CMO czuwa nad prawidłową sprzedażą i reklamą usług.

Pozostałe przydatne skróty

Oprócz zarządu przedsiębiorstwa, angielskie nazwy i skróty przyjmują również osoby na innych stanowiskach.

  • CSM - Customer Service Manager
    Kierownik ds. obsługi klienta

  • R&D Manager - Research & Development Manager
    Kierownik ds. badań i rozwoju
  • RSM  - Regional Sales Manager
    Regionalny dyrektor sprzedaży

  • KAM - Key Account Manager
    Specjalista/Kierownik ds. kluczowych klientów

  • HRM - Human Resource Manager
    Kierownik działu kadr

  • EM/IM - Export/Import Manager
    Kierownik ds. eksportu/importu

  • BUM - Business Unit Manager
    Kierownik oddziału

  • ASM - Area Sales Manager
    Kierownik obszaru sprzedaży

  • DBA - Data Base Administrator
    Administrator baz danych

Warto znać i wiedzieć jaką funkcję w firmie pełni osoba, której stanowisko pacy określone jest danym skrótem. Jest to przydatna wiedza, która niejednokrotnie można nas uchronić przed popełnieniem gafy.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów