Poradnik Przedsiębiorcy

Dobry szef - jakie cechy powinien posiadać?

Większość przedsiębiorców prowadzących własną działalność gospodarczą z czasem decyduje się na zatrudnienie pracowników, którzy przyczynią się do rozwoju firmy oraz wzrostu jej wydajności. Każdemu dobremu pracodawcy powinno zależeć na stworzeniu długofalowych relacji pracowniczych. Jednak same chęci i dobre wynagrodzenie mogą okazać się niewystarczające do zatrzymania pracownika w firmie. Tutaj potrzeba czegoś więcej - unikania błędów w zarządzaniu, które potęgują ryzyko odejścia dobrego i wykwalifikowanego personelu. Jakich błędów powinien unikać dobry szef? Dowiedz się więcej czytając artykuł!

Odejście pracownika - najczęstsze przyczyny

Powodów przyczyniających się do odejścia pracowników jest wiele. Wśród najczęściej wskazywanych jest brak możliwości rozwoju i awansu. Kolejny powód to zbyt niskie wynagrodzenie, które motywuje kadrę pracowniczą do poszukiwania nowego etatu z wyższą pensją. Następna na liście jest rutyna, która nie daje zatrudnionym poczucia spełnienia zawodowego. Jest to główny bodziec dla osób ambitnych i kreatywnych, które chcą od życia czegoś więcej niż tylko monotonii. Czwartą i chyba najczęstszą przyczyną jest zły kontakt z szefem/przełożonym oraz pozostałymi pracownikami.

Ostatniemu z tych motywów zostanie poświęcony kolejny akapit.

Dobry szef - jaka powinna być jego postawa

Jak już uprzednio podkreślano, stosunek przełożonego względem pracowników jest niezwykle istotny. Brak wypracowania pracowniczych więzi i konflikt interesów z reguły są siłą napędową do poszukiwania nowego miejsca pracy. Jakich błędów unikać, by pracownik chciał pozostać w firmie na dłużej?

Po pierwsze - zła organizacja i brak komunikacji

Kierownik, który nie potrafi zorganizować pracy zespołu oraz jest niekomunikatywny, to największa zmora zespołu. Taka postawa jest przyczyną frustracji pracowników, którzy nie mają jasno określonych zadań, przez co ich praca - w ich odczuciu - jest nieefektywna i bezcelowa. Nie bez znaczenia pozostaje również dobra atmosfera na linii przełożony-podwładny.

Po drugie - brak kompetencji

Jak wiadomo, nie każdy nadaje się na lidera. Dobry szef powinien posiadać zarówno kompetencje twarde jak i miękkie, które przyczynią się do sprawowania pieczy i mobilizowania do efektywnej pracy zespołu.

Kompetencje twarde - to takie, które można potwierdzić świadectwami, dyplomami oraz certyfikatami, np. ukończone uczelnie, kursy, szkolenia.

Kompetencje miękkie - to ogólnie pojęte umiejętności psychospołeczne, np. odporność na stres, zarządzanie czasem, asertywność.

Menedżer bez odpowiedniego wykształcenia oraz umiejętności psychospołecznych ma marne szanse na utrzymanie przy sobie pracowników.

Po trzecie - nieodpowiedni charakter kierownika

Wbrew pozorom cechy, jakimi powinien odznaczać się dobry szef są niezwykle ważne. Może okazać się bowiem, że na niektórych pracowników sposób podejścia kierownika działa jak płachta na byka, przy czym pozostała część zespołu może być zadowolona z kontaktów z przełożonym.

A więc menedżer musi niekiedy panować nad swoim temperamentem, by nie odstraszyć naprawdę wartościowych pracowników.

Po czwarte - negatywne nastawienie do pracy

Menedżer, który traktuje swoją pracę jak przykry obowiązek automatycznie podchodzi do niej negatywnie. Takie podejście zaraża - pracownicy niechętnie wykonują swoje obowiązki i jak na szpilkach wyczekują aż zegar wybije godzinę 16, by móc ewakuować się do domu. Ale działa to też odwrotnie - dobry szef jest zmotywowany do pracy, podchodzi do niej z sercem i pasją, to postawa taka wzbudza chęć działania również w pracownikach.

Po piąte - brak dbałości o rozwój

W sytuacji, gdy szef nie dba o rozwój swoich pracowników, może wywoływać w nich uczucie niedowartościowania. Motywując pracowników do podnoszenia kwalifikacji, udziału w szkoleniach i kursach buduje w nich świadomość, że są kimś ważnym dla firmy, na kim można opierać jej przyszłość. Takie podejście z pewnością zwiększy ich zaangażowanie w wykonywaną pracę.