Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Szacunek pracowników - jak można go zdobyć?

Każdy szef chce, aby atmosfera w jego firmie była dobra, a praca dzięki temu sprawna. Aby tak się stało niezbędny jest wzajemny szacunek pracowników. Jego wypracowanie może być pracochłonne, jednak wystarczy przestrzegać kilku zasad, które mogą to zadanie ułatwić. Jak zdobyć szacunek pracowników? Przeczytaj w niniejszym artykule!

Jak zdobyć szacunek pracowników?

Co sprawia, że zyskujemy szacunek pracowników? Jakimi zasadami się kierować? Przedstawiamy 11 zachowań, które mogą ułatwić to zadanie oraz przykłady, które pokazują, jak łatwo można stracić uznanie w oczach pracowników.

Jasne oczekiwania względem pracowników

Aby zyskać szacunek pracowników, warto jasno sprecyzować wymagania wobec nich. Chcą oni wiedzieć, jaka jest ich rola w strategii firmy, jak ważni i potrzebni są - to motywuje ich do wytężonej pracy.

Przykład 1.

Przełożony wyznaczył kilku pracownikom ważne zadania. Wymagały one nakładu czasu i pracy. Nie byli oni jednak odpowiednio zmotywowani do pracy, ponieważ nie wiedzieli jak te obowiązki wpisują się w strategię firmy. Mimo wielu miesięcy w tym miejscu, szef nadal nie podzielił się nią z pracownikami. Nie wiedzą oni czego oczekiwać i jakie jest ich miejsce w firmie.

Sprecyzowany cel

Pracownicy chcą wiedzieć, dlaczego wykonują dane zadanie, jaki jest tego cel, do czego dąży pracodawca i jakie korzyści przyniesie to firmie. Jeżeli wiedzą oni, dlaczego dany projekt wygląda tak, a nie inaczej i co jest ich punktem docelowym, ich zaangażowanie w powierzone zadania wzrasta. Cenią więc oni szefa za przekazanie im jasno sprecyzowanego celu działalności.

Przykład 2.

Przełożony wyznaczył kilku pracowników do nowego projektu. Choć zadania są czasochłonne i trudne, pracownicy nie wiedzą do końca, jaki jest cel wykonywanych przez nich obowiązków. Tym samym nie przykładają się odpowiednio do pracy, ponieważ jest on bliżej niesprecyzowany, a oni zagubieni.

Sprawny obieg informacji

Pracownicy nie czują się pewnie i dobrze w firmie, w której o niczym nie są informowani. Chodzi tutaj zarówno o, wydawałoby się, błahe sprawy, np. integrację pracowniczą, jak i te poważne, jak przykładowo kondycja firmy. Kiedy szef jest z nimi szczery, czują większą przynależność do firmy, tym samym bardziej się z nią identyfikują i pracują tak, jakby było to ich prywatne przedsiębiorstwo.

Przykład 3.

Pan Kowalski przyszedł do pracy w poniedziałek rano i zauważył, że wszyscy pracownicy rozmawiają o tym samym wydarzeniu. Okazało się, że w sobotę odbyła się impreza firmowa, o której szef zapomniał go poinformować. Pan Kowalski jest rozczarowany i najchętniej opuściłby miejsce pracy, w którym wszyscy mówią o czymś, w czym nie uczestniczył.

Przykład 4.

Wypłaty wynagrodzenia spóźniają się. Pracownicy zawsze mieli pensje na swoich kontach już 8. dnia miesiąca, tymczasem zbliża się połowa miesiąca. Nikt niczego nie wie, przez firmę przechodzą falami plotki o upadłości, a szef nie zjawił się w biurze. Nikt nie pracuje, panuje ogólny chaos, a motywacja do wykonywania zadań jest nikła.

Uznanie i konstruktywna krytyka

Każdy pracownik chce być chwalony za dobre wykonywanie swojej pracy. Jest to silny czynnik motywacyjny. Jeżeli więc szef zauważa ten fakt i wyraża uznanie dla zasług i pracy pracownika, z pewnością zyskuje w jego oczach szacunek. Tak samo wygląda kwestia krytyki. Pracownik ceni sobie zazwyczaj konkrety, chce nie tylko wiedzieć, że zrobił coś źle - to za mało - chce poznać prawdopodobne przyczyny porażki i obszary, nad którymi musi popracować.

Przykład 5.

Pracownikowi został powierzony ważny i trudny projekt. Poradził on sobie z nim znakomicie, a dodatkowo zdobył nowych klientów. Szef zdaje się tego nie zauważać. Pracownik uważa, że jego starania poszły na marne i postanawia więcej nie angażować się ponad przeciętną w zadania.