Poradnik Przedsiębiorcy

Szacunek pracowników - jak można go zdobyć?

Każdy szef chce, aby atmosfera w jego firmie była dobra, a praca dzięki temu sprawna. Aby tak się stało niezbędny jest wzajemny szacunek pracowników. Jego wypracowanie może być pracochłonne, jednak wystarczy przestrzegać kilku zasad, które mogą to zadanie ułatwić. Jak zdobyć szacunek pracowników? Przeczytaj w niniejszym artykule!

Jak zdobyć szacunek pracowników?

Co sprawia, że zyskujemy szacunek pracowników? Jakimi zasadami się kierować? Przedstawiamy 11 zachowań, które mogą ułatwić to zadanie oraz przykłady, które pokazują, jak łatwo można stracić uznanie w oczach pracowników.

Jasne oczekiwania względem pracowników

Aby zyskać szacunek pracowników, warto jasno sprecyzować wymagania wobec nich. Chcą oni wiedzieć, jaka jest ich rola w strategii firmy, jak ważni i potrzebni są - to motywuje ich do wytężonej pracy.

Przykład 1.

Przełożony wyznaczył kilku pracownikom ważne zadania. Wymagały one nakładu czasu i pracy. Nie byli oni jednak odpowiednio zmotywowani do pracy, ponieważ nie wiedzieli jak te obowiązki wpisują się w strategię firmy. Mimo wielu miesięcy w tym miejscu, szef nadal nie podzielił się nią z pracownikami. Nie wiedzą oni czego oczekiwać i jakie jest ich miejsce w firmie.

Sprecyzowany cel

Pracownicy chcą wiedzieć, dlaczego wykonują dane zadanie, jaki jest tego cel, do czego dąży pracodawca i jakie korzyści przyniesie to firmie. Jeżeli wiedzą oni, dlaczego dany projekt wygląda tak, a nie inaczej i co jest ich punktem docelowym, ich zaangażowanie w powierzone zadania wzrasta. Cenią więc oni szefa za przekazanie im jasno sprecyzowanego celu działalności.

Przykład 2.

Przełożony wyznaczył kilku pracowników do nowego projektu. Choć zadania są czasochłonne i trudne, pracownicy nie wiedzą do końca, jaki jest cel wykonywanych przez nich obowiązków. Tym samym nie przykładają się odpowiednio do pracy, ponieważ jest on bliżej niesprecyzowany, a oni zagubieni.

Sprawny obieg informacji

Pracownicy nie czują się pewnie i dobrze w firmie, w której o niczym nie są informowani. Chodzi tutaj zarówno o, wydawałoby się, błahe sprawy, np. integrację pracowniczą, jak i te poważne, jak przykładowo kondycja firmy. Kiedy szef jest z nimi szczery, czują większą przynależność do firmy, tym samym bardziej się z nią identyfikują i pracują tak, jakby było to ich prywatne przedsiębiorstwo.

Przykład 3.

Pan Kowalski przyszedł do pracy w poniedziałek rano i zauważył, że wszyscy pracownicy rozmawiają o tym samym wydarzeniu. Okazało się, że w sobotę odbyła się impreza firmowa, o której szef zapomniał go poinformować. Pan Kowalski jest rozczarowany i najchętniej opuściłby miejsce pracy, w którym wszyscy mówią o czymś, w czym nie uczestniczył.

Przykład 4.

Wypłaty wynagrodzenia spóźniają się. Pracownicy zawsze mieli pensje na swoich kontach już 8. dnia miesiąca, tymczasem zbliża się połowa miesiąca. Nikt niczego nie wie, przez firmę przechodzą falami plotki o upadłości, a szef nie zjawił się w biurze. Nikt nie pracuje, panuje ogólny chaos, a motywacja do wykonywania zadań jest nikła.

Uznanie i konstruktywna krytyka

Każdy pracownik chce być chwalony za dobre wykonywanie swojej pracy. Jest to silny czynnik motywacyjny. Jeżeli więc szef zauważa ten fakt i wyraża uznanie dla zasług i pracy pracownika, z pewnością zyskuje w jego oczach szacunek. Tak samo wygląda kwestia krytyki. Pracownik ceni sobie zazwyczaj konkrety, chce nie tylko wiedzieć, że zrobił coś źle - to za mało - chce poznać prawdopodobne przyczyny porażki i obszary, nad którymi musi popracować.

Przykład 5.

Pracownikowi został powierzony ważny i trudny projekt. Poradził on sobie z nim znakomicie, a dodatkowo zdobył nowych klientów. Szef zdaje się tego nie zauważać. Pracownik uważa, że jego starania poszły na marne i postanawia więcej nie angażować się ponad przeciętną w zadania.

Szacunek pracowników a kultura i opanowanie

Opanowany szef, który trzyma nerwy na wodzy i odnosi się do wszystkich kulturalnie, od razu wzbudza większy szacunek pracowników i jednocześnie zaufanie. Pracownicy nie boją się, że zostaną zbesztani, nie obawiają się pytań, wątpliwości i rozmów. Czują, że mogą porozmawiać z przełożonym o problemie, jaki napotkali i w zamian nie zostanie na nich wylany potok gorzkich słów.

Przykład 6.

Pracownik popełnia błąd. Udaje się go naprawić, jednak przełożona nie szczędzi mu gorzkich słów. Podniesionym głosem mówi w pokoju pełnym pracowników, że ten kto popełnia taki błąd, jest po prostu głupcem. Pracownik jest załamany, zniechęcony i zastanawia się nad zmianą pracy.

Punktualność

Bardzo często szanujemy tych, którzy szanują nas. Jeżeli więc szef stara się być zawsze punktualny, stawiać się na spotkaniach i nie chce żeby ktoś musiał na niego czekać, z pewnością szacunek pracowników względem jego osoby zwiększy się.

Jasne formułowanie myśli

Pracownicy chcą otrzymywać jasny komunikat. Wiedzą wtedy, czego oczekuje od nich szef, co muszą zrobić i nie obawiają się, że po wykonaniu zadań okaże się, że wszystko zrobione jest nie tak, jak miało to wyglądać w oczach szefa, który jednak nie sprecyzował swoich myśli.

Przykład 7.

Pracownikowi Patrykowi zostało powierzone zadanie, jednak szef nie sprecyzował wymagań co do jego wykonania. Po ukończeniu projektu i przekazaniu go szefowi, Patryk jest krytykowany, ponieważ nie skorzystał z wytycznych, których właściwie po prostu nie było.

Najwyższe kompetencje

Szef jest osobą, od której oczekuje się najwyższych kompetencji w swojej dziedzinie i stałego kształcenia. Warto, aby pracownicy mieli słuszne przekonanie, że kiedy nie mogą sobie z czymś poradzić, najpewniej szef będzie im w stanie pomóc.

Słowność

W parze ze słowami muszą iść czyny. Jeżeli coś obiecujemy pracownikom, musimy słowa dotrzymać. Kiedy okazuje się, że jednak coś jest zupełnie niemożliwe, powinniśmy odpowiednio wcześniej wyjaśnić, dlaczego tak się stało.

Przykład 8.

Pracownicy otrzymali zapewnienie, że jeżeli uda im się zdobyć nowych klientów, wszyscy otrzymają premie uznaniowe. Choć zadanie zostało wypełnione wzorowo, wydaje się, że szef zapomniał o tym dodatkowym wynagrodzeniu. Pracownicy są zniechęceni i zapewniają, że następnym razem nie poświęcą już tyle czasu i energii na gołosłowne obietnice.

Równe traktowanie

Posiadanie pupilków, ulubieńców i wychwalanie ich przy każdej okazji, nawet kiedy ewidentnie na to nie zasługują, jest bardzo źle widziane przez innych pracowników. Nabierają oni wówczas przekonania, że nie muszą się starać, ponieważ i tak ktoś inny zbierze wszystkie laury. Jeżeli zależy nam na szacunku pracowników, musimy wszystkich traktować w ten sam sposób.

Przykład 9.

Dwóch pracowników pracowało przy tym samym projekcie. Został on wykonany bardzo dobrze, pracownicy zostali pochwaleni. Przypadkowo jeden z nich dowiedział się, że drugi z pracowników otrzymał premię z tego tytułu, tylko dlatego, że od początku swojej obecności w firmie jest ulubieńcem szefa.

Nieprzypisywanie sobie cudzych zasług

Często zdarzyć się może, że pracownik wpada na pomysł, który z pewnością usprawni działanie całej firmy, a na który my wcześniej nie wpadliśmy. W takiej sytuacji warto pochwalić kreatywność pracownika i przekazać pozostałym, kto jest autorem danego rozwiązania. Przypisywanie sobie cudzych zasług nie sprawi, że pracownicy będą nas szanować - wręcz przeciwnie.

Przykład 10.

Na prywatnym spotkaniu pracownik Robert przekazał szefowi kilka pomysłów na usprawnienie działań firmy. Szef wydaje się niezadowolony z pomysłów. Jednak już kilka dni później zwołuje zebranie, na którym przedstawia pomysły Roberta, rozpoczynając przemowę od słów: Przemyślałem sytuację firmy i wymyśliłem kilka pomysłów na usprawnienie naszych działań. Robert jest zawiedziony i traci motywację do dalszego prezentowania pomysłów.