Nowa firma na rynku, szczególnie mała, ma przed sobą naprawdę niełatwe zadanie. Musi bowiem wiedzieć jak przyciągnąć pracowników, którzy będą stanowili jej siłę. Jak to jednak zrobić? Jak przekonać kandydatów, że to nowe miejsce prześciga ich stabilne stanowisko? Co można zrobić i gdzie szukać? W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na wszystkie te pytania.
Jak przyciągnąć pracowników - trudne zadanie dla nowej firmy
Praca w dużych znanych firmach daje prestiż, a dodatkowo stabilizację finansową. Pracownik czuje się po prostu bezpiecznie, nawet jeżeli jego zadania są powtarzalne czy zwyczajnie nudne. Jak przyciągnąć pracowników, którzy będą zdolni i będą chcieli pracować dla nas - nowa firma na rynku, mała, która nie może zapewnić im wszystkich dogodności korporacji?
Motywacja zewnętrzna to nie wszystko, warto o tym pamiętać. Jeśli z góry powiemy: zrób to dobrze, a dostaniesz nagrodę, sprawimy, że w pracownikach zniknie kreatywność, będą dążyć jedynie do wygranej. Dlatego też siłą małych firmy jest wzbudzenie wewnętrznych motywacji swoich pracowników. Należy poszukać takich atutów, których nie może zapewnić korporacja. Czy to możliwe? Z pewnością!
Praca w dużej, znanej firmie nie zawsze jest kolorowa
Może się wydawać, że praca w korporacji, wielkiej firmie, z wieloma czynnikami motywującymi do wytężonego wykonywania obowiązków, jest spełnieniem marzeń. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że w wielu tego rodzaju przedsiębiorstwach pracownicy czują się jak nieznaczące trybiki w wielkiej maszynie. Mają nikły, jeżeli nie żaden, wpływ na to, jak wygląda praca firmy, często wykonują zadania, które koniec końców do niczego się nie przydają, bo projekt upada. W związku z tym niektórzy z pracowników korporacji marzą o zmianie miejsca pracy na coś mniejszego. Takie osoby mogą być naprawdę utalentowane, a gdy pozwoli się im rozwinąć skrzydła, z małej, nowej firmy można stworzyć dobrze prosperujące przedsiębiorstwo.
Jak przyciągnąć pracowników do nowej firmy?
Nowa firma powinna zastanowić się, jaki jest jej atut i jak przyciągnąć pracowników do siebie. Oprócz pensji, która zapewni odpowiedni poziom życia, można zaoferować elastyczny czas pracy, wpływ na działania firmy, swobodę działania i dobrą atmosferę, co dla wielu kandydatów będzie już stanowiło bardzo dobrą ofertę.
Sprecyzuj wymagania
Poszukujemy do zespołu energicznej, kreatywnej osoby… W ten sposób rozpoczyna się wiele ogłoszeń o pracę, z których właściwie nic nie wynika. Przedstaw stanowisko jak najszczegółowiej, zaznacz zakres obowiązków pracownika, napisz kogo szukasz i przede wszystkim nie przedstawiaj się jako firmy z wieloletnim stażem na rynku i z ugruntowaną pozycją. Bądź szczery! Dzięki temu zdobędziesz zaufanie. Poza tym przyciągniesz osoby, które zainteresowane są niemalże budowaniem firmy od zera.
Jasno określ cel działania firmy
Jak już wspominaliśmy, w korporacji zdarzyć się może tak, że po miesiącu pracy nad projektem, ląduje on w koszu, ponieważ ktoś nie dopilnował terminu. To frustrujące, dodatkowo znacznie zmniejsza motywację.
Pracownik chce wiedzieć, dlaczego wykonuje swoje zadania, do czego dąży firma i jaka jest jego rola w tej drodze. Dzięki temu nawet jeżeli wykonuje coś skrajnie nudnego i powtarzalnego, ma świadomość, że robi to po coś, a jego starania nie pójdą na marne. Jasno określony cel sprawia, że wszyscy pracują z wizją końca, to znaczy nie mają wrażenia, że ich zadania nie mają żadnego znaczenia. Dzięki temu wzrasta motywacja i zaangażowanie.
Pozwól pracownikom na niezależność
Wyznaczaj pracownikom zadania, ale pozwól im robić je po swojemu. Oczywiście, jeżeli idą w zupełnie złą stronę, warto ich nakierować, jednak pozwól im na kreatywność i zaangażowanie. Poczują dzięki temu, że robią coś znaczącego, potrafią wykonać swoje zadania, nikt im niczego nie narusza, nie muszą działać wedle ściśle określonego schematu, tym samym są bardziej twórczy, więcej pomysłów wpada im do głowy.
Bierz pod uwagę pomysły pracowników
Jak już zaznaczyliśmy, praca w korporacji często nie pozwala pracownikom na przedstawianie własnych pomysłów dotyczących usprawniania działania firmy, nawet jeżeli mogłyby zrewolucjonizować jej działanie. Dlatego też czują oni, że na nic nie mają wpływu. W nowej firmie każdy pomysł powinien być wzięty pod uwagę, w końcu zatrudnieni pracownicy testują wszelkie rozwiązania, widzą, co nie działa, mogą to naprawić.
Jak przyciągnąć pracowników? Postaw na atmosferę!
Nowa firma , szczególnie mała, w której wszyscy się poznają, współpracują ze sobą. Jeżeli uda ci się zintegrować zespół, bardzo na tym zyskasz. Pracownicy, którzy będą przychodzić do biura pełnego przychylnych im osób, pomagający sobie wzajemnie, z pewnością będą bardziej zaangażowani i zwiększy się ich identyfikacja z miejscem pracy. Jest to równoznaczne z wytężoną pracą, traktowaniem jej poważnie, niemal jak swojej firmy.
Pozwól na elastyczność
Nowa firma, która jest mała może pozwolić sobie na elastyczny czas pracy dostosowany do pracowników. Dzięki temu pracownicy nie będą zestresowani tym, że nie zadzwonił budzik lub autobus stanął w korku. Wydawać się to może nieistotne, ale naprawdę zmienia podejście pracowników do miejsca pracy.
Nowa firma na rynku ma szansę zdobyć wykwalifikowanych pracowników. Ma wiele atutów, które może wykorzystać. Dzięki temu może stworzyć dobrze prosperujące przedsiębiorstwo i zachować przy sobie talenty na długo.