Poradnik Przedsiębiorcy

Referencje dla firmy sposobem na sukces!

Kiedy rozwijasz własną firmę potrzebujesz jak najwięcej kanałów, które dają możliwość zdobycia potencjalnych klientów. Tradycyjna reklama, interesująca strona internetowa czy portale społecznościowe – to wszystko pozwala docierać do odbiorców i prezentować swoją markę. Jednakże istnieje też sposób nie tylko na pozyskanie nowych klientów, ale na budowanie swojej renomy tak, aby i nowi, i aktualni, i potencjalni odbiorcy stali się lojalnymi klientami. I to wcale nienachalny sposób, wręcz przeciwnie – szeptany. Chodzi o referencje dla firmy.

Dlaczego referencje dla firmy pomagają?

Żeby odnieść sukces na rynku, przedsiębiorca musi swoim towarem albo usługą odpowiedzieć na potrzeby odbiorców. Ostatecznie może spróbować takie potrzeby wykreować. Bez względu na to, którą drogę obierze, jego klienci i tak zdają sobie sprawę z oczywistego faktu – sprzedawca chce sprzedać jak najwięcej.

Nic dziwnego – w końcu to jego praca i sposób na zysk. Nie zmienia to faktu, że nachalne reklamy i uporczywe przekonywanie „Wybierz mnie, mnie wybierz!” nie wpływają pozytywnie na wizerunek firmy w oczach jej odbiorców.

Tutaj właśnie zaczyna się rola referencji dla firmy. Oczywiście to także sposób na reklamę – ale nienachalną, subtelną i bardziej obiektywną. O firmie dobrze mówi nie jej właściciel, który nie ma innego wyjścia, ale ktoś inny, kto już skorzystał z jej usług i jest zadowolony. W interesie tej drugiej osoby nie leży reklamowanie firmy – zazwyczaj nic z tego nie ma, tym samym jej opinia staje bardziej wiarygodna dla innych.

Ciekawostka

Psychologowie społeczni wskazują bycie lizusem jako jeden ze sposobów autoprezentacji. Ich zdaniem jednym z największym dylematów lizusa jest pytanie „Jak się podlizywać, żeby nie zostać zdemaskowanym?”. Podstawowe rozwiązanie? Przekazywanie pochlebstw i komplementów przez osoby trzecie. Ergo – referencje dla firmy to dobra reklama bez ryzyka zdemaskowania.  

Gdzie szukać referencji?

Rzeczywistych, popartych faktami referencji nie da się uzyskać od razu, a fabrykować nie warto – i z etycznego, i z praktycznego względu. Lepiej na początku przyłożyć się do tradycyjnych sposobów na rozpowszechnienie wiedzy o własnej firmie. A kiedy zyskamy renomę i kilku stałych klientów, można postarać się o referencje.

Skąd można wziąć referencje dla firmy? Od dobrych kontrahentów i stałych klientów – przede wszystkim. Jeśli dotychczasowy kontakt był dobry, a współpraca rzetelna, przedsiębiorca może spokojnie zwrócić się z prośbą o wystawienie referencji. Czasem warto poprosić także pracowników – obecnych albo byłych. Tego typu rekomendacje mogą przydać się do portali z ofertami pracy, na których chcielibyśmy zamieścić ogłoszenie firmy. Pozytywne opinie, poparte konkretnymi argumentami zwiększają szansę na kolejne firmowe „znajomości”.

Zanim poprosimy kontrahenta, klienta czy pracownika o wystawienie referencji, warto krytycznym okiem przyjrzeć się działaniom własnym i własnej firmy.

Jeśli chcemy uzyskać rekomendacje bez obaw o ich treść, trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • jakość – zawsze istotna, dzięki dobrej jakości produktów czy usług budujesz swoją markę i renomę w oczach klientów,
  • uczciwość – uregulowane zobowiązania, terminowe dostawy, bez wykrętów,
  • rzetelność – jeśli coś zaoferowałeś lub obiecałeś – dotrzymaj słowa, jeśli coś poszło nie po twojej myśli – przyznaj się i wytłumacz,
  • responsywność – każdy lubi mieć poczucie kontroli i władzy, także twoi klienci i kontrahenci – dlatego reaguj, odpowiadaj, ulepszaj swoją ofertę zgodnie z propozycjami i bądź aktywny w kontaktach,
  • profesjonalizm – choćby kontrahenci pałali do ciebie wyjątkową sympatią, to pamiętaj – to kontakt biznesowy, mający przynosić przede wszystkim korzyści.

Referencje dla firmy muszą być widoczne

Kiedy masz już pokaźną teczkę pozytywnych rekomendacji, warto zwrócić uwagę na ich uwidocznienie. Same referencje nie zdadzą się na wiele, jeśli nie dotrą do kręgu klientów i kontrahentów – obecnych i potencjalnych.

Dlatego warto zadbać o to, aby referencje dla firmy były widoczne w wielu miejscach, choć znowu – nienachalnie. Zacznij od swojej strony internetowej – wydziel zakładkę zatytułowaną “Referencje i opinie”. Zamieść

w niej uzyskane rekomendacje. Jeśli dostałeś je od firm – postaraj się o wersje na firmowym papierze podpisane przez specjalistów. Skany wprowadź na stronę i czekaj na efekty. Opinie klientów mogą przewijać się także bezpośrednio na stronie. Z pewnością niejednokrotnie spotkałeś się z cytatami, podpisanymi nazwiskiem lub nazwą firmy, już na stronie głównej portali. To dobry sposób, żeby już na wstępie zapowiedzieć „Jestem dobry, znają mnie – poznaj mnie i ty”.

Referencje mogą znaleźć swoje miejsce także na portalach społecznościowych. Tutaj można sobie pozwolić na nieco luzu – wprowadzić zdjęcie z kontrahentem, opisać spotkanie, odwołać się do opinii. Oczywiście – za zgodą drugiej strony.

Jeśli posiadasz siedzibę, nie zapomnij o tradycyjnych referencjach, oprawionych w eleganckie ramy i powieszonych na ścianie. Umieszczone obok certyfikatów i dyplomów, wzbudzą u przybywających uczucie, że trafili w dobre, profesjonalne miejsce.