Prowadzenie sklepu internetowego wbrew pozorom wiąże się z wieloma kosztami – wykupienie oprogramowania, domeny, hostingu, rozreklamowanie sklepu itp. Dlatego też w miarę możliwości warto zastanowić się, na czym można zaoszczędzić. Okazuje się, że istnieje sposób na obniżenie kosztów logistycznych – związanych m.in. z magazynowaniem towarów i ich transportem.
Sposób ten dotyczy wyboru dostawcy, a właściwie pewnego modelu logistycznego sprzedaży internetowej, który niejako związany jest z wyborem dostawcy. Chodzi tu mianowicie o dropshipping. Poniżej prezentujemy, czym jest i jakie są jego zalety oraz wady.
Dropshipping – krótka definicja
Jak już wyżej zostało nadmienione, dropshipping to pewien model logistyczny sprzedaży internetowej polegający na skróceniu łańcucha dostaw. Towar zamiast iść najpierw do magazynu sprzedawcy, po zamówieniu wędruje od razu do klienta czyli cały proces wysyłki przenoszony jest na dostawcę. Rola sprzedawcy ogranicza się jedynie do pozyskania klientów, gromadzenia od nich zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje zamówienie, wysyłając przesyłkę bezpośrednio do klienta końcowego.
W przypadku dropshippingu sklep zarabia głównie na różnicy między ceną hurtową a detaliczną.
Dostawcy w takim modelu często określają pewne warunki, np. ilość wysłanych miesięcznie przesyłek (może to być np. co najmniej 100 przesyłek), oni obsługują kasę fiskalną oraz zwroty, natomiast naszym zadaniem jest obsługa samego klienta.
Zalety dropshippingu
- Przede wszystkim pozbycie się kosztów związanych z magazynem, a co za tym idzie także z jego ochroną, odbiorem towarów, ich składowaniem, wysyłaniem i obsługą zwrotów.
- Dropshipping zatem usuwa problem magazynu fizycznego, jednocześnie poszerzając wirtualne zaplecze. Dzięki temu, że nie mamy określonej wielkości magazynu, nie musimy już ograniczać ilości oferowanego towaru na łamach naszego sklepu. Ponadto rzeczowi i kompetentni dostawcy pozwalają nam na wprowadzenie towaru do oferty za pomocą kilku kliknięć. Zatem nie musimy z ich wprowadzeniem czekać do momentu, gdy dotrą one do naszego magazynu. Dzięki temu zabiegowi pozostajemy na bieżąco z wszelkimi nowinkami.
- Szybsze dostawy do klienta, bo dostawca już nie wysyła najpierw do nas towaru, a od razu do klienta końcowego. Dzięki czemu klient jest bardziej zadowolony z naszej usługi, bo przecież nikt z nas nie lubi długo czekać na zamówiony produkt.
- Ograniczamy ryzyko sprzedaży, nie martwiąc się już, że zostaniemy z pełnym magazynem niesprzedanych towarów. A co za tym idzie – możemy także eksperymentować z różnego rodzaju produktami bez konieczności zamawiania większej ich ilości. Dzięki temu mimowolnie przeprowadzimy własne badania rynku. Dowiemy się, na które produkty jest największy popyt.
- Od chwili wyboru dropshippingu mamy więcej czasu na skupienie się na innych aspektach biznesu, np. na marketingu.
Wady dropshippingu
- Najistotniejszą wadą dropshippingu jest brak pewności, czy zamówienie będzie dobrze zrealizowane. Może zdarzyć się tak, że zamówimy jakiś produkt, a w momencie jego wysyłki okaże się, że jego nakład został wyczerpany i do realizacji zamówienia nie dochodzi. Ponadto można trafić na nierzetelnego dostawcę, który pakuje towary niedbale i te w transporcie ulegają zniszczeniu. Wówczas klient nie jest zadowolony nie z usług dostawcy, a z naszych, bo to my jesteśmy sprzedawcą danego towaru. Posiadając własny magazyn, przynajmniej bylibyśmy pewni solidności wysyłki i moglibyśmy obwiniać tylko siebie za jakieś ewentualne niedopatrzenia. W tym przypadku jakiekolwiek opóźnienia, problemy ze zwrotami, zniszczenia towarów itp. wpływają pejoratywnie na nasz wizerunek jako sprzedawcy. Jednak problem ten powinien zostać rozwiązany dzięki dobrej komunikacji z dostawcą.
- Wielu sprzedawców uskarża się także na to, że muszą ograniczać się tylko do jednego dostawcy i nie mają możliwości negocjowania z nimi cen, bo nie posiadają ku temu odpowiedniego zaplecza – brak pełnej logistyki, brak magazynów.
- U oficjalnych dystrybutorów czy producentów ceny są znacznie niższe.
- Chwiejna obsługa zamówień, która zazwyczaj naliczana jest od każdej wysłanej paczki. Otóż w jednym miesiącu możemy wysłać 300 paczek, a w następnym już 700, więc zapłacimy analogicznie więcej za obsługę. Natomiast, gdybyśmy posiadali stałego pracownika, jego pensja cały czas byłaby na takim samym poziomie.
- Nieuczciwi dostawcy również zdarzają się, np. tacy, którzy przejmują naszą bazę klientów lub na własną rękę oferują im swoje produkty po niższej cenie.
Dropshipping na pewno jest lepszym rozwiązaniem dla mniejszych sklepów, które zamawiają na tyle mało towaru, że nie muszą tworzyć własnych magazynów. Ponadto dla nich koszty obsługi przesyłek będę zdecydowanie niższe – ze względu na ich małą ilość. Dropshipping intratny jest również w przypadku towarów o dużych rozmiarach, np. budynków ze stali, gdzie sprzedawca pobiera depozyt i budynek jest dostarczany bezpośrednio na plac budowy nabywcy.
Decydując się na dropshipping warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy, m.in. na to czy dostawca oznaczy paczkę naszym logo, w jaki sposób obsługuje reklamacje, czy oferuje wyłączność, czy wysyła towary za granicę. Takich czynników jest dużo więcej i zależą od indywidualnych potrzeb sprzedawcy, dlatego też warto zastanowić się na czym nam zależy.
Niestety dropshipping wciąż jest mało popularny w Polsce, jednak widać pewien postęp. W zależności od naszych potrzeb może okazać się on idealnym rozwiązaniem właśnie dla nas, więc warto rozważyć i taką opcję.