0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w US i ZUS – jak zdobyć?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą pamiętać, poza wykonywaniem swoich zadań, także o regulowaniu zobowiązań publicznoprawnych, do których należą opłacanie podatków oraz składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ubiegając się o kredyt, leasing lub różne formy pomocy publicznej albo przystępując do przetargu, nierzadko przedsiębiorca spotyka się z informacją, że musi przedstawić zaświadczenie o niezaleganiu w płatności składek w urzędzie skarbowym i Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Jak złożyć wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w US i ZUS? W jaki sposób uzyskać takie zaświadczenie?

Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w US i ZUS

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można otrzymać na wniosek składany w formie:

  • papierowej,
  • elektronicznej.

Zaświadczenie może dotyczyć podatku:

  • dochodowego od osób fizycznych lub od osób prawnych,
  • od towarów i usług,
  • akcyzowego.

Wniosek można złożyć:

  • w imieniu własnym;
  • w imieniu reprezentowanego podmiotu;
  • za inną osobę, której jest się pełnomocnikiem, na podstawie pełnomocnictwa ogólnego, ujawnionego w urzędzie skarbowym, albo pełnomocnictwa szczególnego, które należy dołączyć do wniosku.

Wniosek, w formie papierowej, składany osobiście lub za pośrednictwem przesyłki pocztowej, składa się do właściwego sobie urzędu skarbowego.

W przypadku składania go elektronicznie system automatycznie prześle go do właściwego urzędu skarbowego.

We wniosku należy uzupełnić następujące informacje:

  • dane wnioskodawcy – imię, nazwisko, nazwa, PESEL lub NIP, data urodzenia, adres zamieszkania, dane kontaktowe – numer telefonu, adres e-mail;
  • określenie, czy wniosek składany jest w imieniu własnym, czy też za pośrednictwem pełnomocnika. W przypadku pełnomocnika konieczne jest wskazanie jego imienia, nazwiska, NIP lub PESEL, danych kontaktowych – numeru telefonu, adresu e-mail;
  • określenie treści wniosku, poprzez wybranie odpowiednio, czy wnioskuje się o uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, czy też stwierdzające zaległość. Możliwe jest wybranie opcji uzyskania dodatkowych informacji, dotyczących prowadzonego postępowania egzekucyjnego w administracji, o ratach i odroczeniach, o okresach, z których pochodzą zaległości i ich tytułach, a także prowadzonych względem podatnika postępowaniach dotyczących ujawnienia zaległości podatkowych z określeniem ich wysokości. Te informacje występują jednak w sytuacji, gdy u podatnika stwierdzono zaleganie w podatkach;
  • określenie celu wydania zaświadczenia, czyli poprzez wskazanie na przykład ubiegania się o kredyt, składania oferty, uczestniczenia w przetargu przy zamówieniach publicznych, ubiegania się o pomoc publiczną, leasing;
  • do wniosku, składanego w formie papierowej, należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty w wysokości 21 zł. Opłata nie występuje przy elektronicznym składaniu wniosków, dlatego ta forma powinna być częściej wybierana przez wnioskujących, gdyż jest dla nich korzystniejsza;
  • w przypadku składania wniosku za pośrednictwem pełnomocnika, trzeba również uiścić opłatę skarbową, w wysokości 17 zł;
  • sposób odbioru zaświadczenia, tj. osobiście lub przez osobę upoważnioną do odbioru, albo przez pełnomocnika. W przypadku upoważnienia do odbioru, poza danymi osobowymi, trzeba wskazać stopień pokrewieństwa wnioskodawcy i pełnomocnika, rodzaj dokumentu stwierdzającego tożsamość, jego serię i numer. Zaświadczenie można też otrzymać pocztą tradycyjną lub poprzez e-PUAP, w tym celu należy podać dane adresowe albo skrzynki e-PUAP. Należy wybrać odpowiednią opcję.

Pod wnioskiem wskazać należy datę jego wypełnienia i złożyć podpis. W przypadku wniosków składanych drogą tradycyjną będzie to własnoręczny podpis, a w przypadku dokumentów elektronicznych – podpis elektroniczny.

Wzór wniosku, formularz do uzupełnienia, jest zamieszczony na stronie internetowej www.podatki.gov.pl oraz w systemie e-Urząd Skarbowy.

Wniosek jest weryfikowany pod kątem merytorycznym i formalnym – czy prawidłowo wypełniono wniosek, na aktualnym formularzu, czy uiszczono opłatę, a także, czy dla danego podatnika zachodzą podstawy do wydania żądanego zaświadczenia.

Jeżeli podmiot nie ma zaległości, to takie zaświadczenie zostanie wydane nawet w ciągu kilku minut w przypadku złożenia go w formie elektronicznej, co przemawia za tą formą.

Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w składkach w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych

Zaświadczenie o niezaleganiu w składkach w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych mogą otrzymać płatnicy składek, czyli przedsiębiorcy – zarówno prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, jak i podmioty prawa handlowego – spółki.

Takich zaświadczeń nie otrzymają osoby, które takich składek nie odprowadzają, a w których imieniu robią to na przykład pracodawcy – czyli pracownicy.

Wniosek o wydanie zaświadczenia może być złożony:

  • elektronicznie, w systemie ZUS-PUE;
  • pisemnie, poprzez skierowanie własnoręcznie podpisanego wniosku do dowolnego oddziału ZUS osobiście lub nadanie go do za pośrednictwem operatora pocztowego – Poczty Polskiej.

Zaświadczenie wydaje się w stosunku do składek na:

We wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek umieszcza się następujące informacje:

  • NIP, REGON, PESEL wnioskodawcy;
  • rodzaj, seria i numer dowodu tożsamości w przypadku braku PESEL;
  • nazwa lub imię i nazwisko płatnika;
  • dane adresowe;
  • numer telefonu – jego podanie jest nieobowiązkowe, ale może pomóc ułatwić kontakt placówki z wnioskodawcą;
  • określenie sposobu odbioru zaświadczenia, co może mieć miejsce poprzez odbiór osobisty w placówce ZUS (samodzielnie lub poprzez upoważnioną osobę), przesłanie zaświadczenia za pośrednictwem poczty albo umieszczenie zaświadczenia na koncie na Platformie Usług Elektronicznych – PUE-ZUS.

Pod wnioskiem należy wskazać datę jego złożenia oraz zamieścić własnoręczny podpis.

W przypadku wniosku składanego drogą elektroniczną podpis również jest elektroniczny, z uwagi na to, że logowanie następuje za pośrednictwem profilu zaufanego. Można również opatrzyć go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 

Wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest wolny od opłat.

Na wydanie zaświadczenia oczekuje się do 7 dni. Najsprawniej są wydawane zaświadczenia, o które składa się wnioski w formie elektronicznej i właśnie w takiej przekazywane.

Na jaki dzień wydaje się zaświadczenie?

Zarówno zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, jak i niezaleganiu w opłacaniu składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych potwierdza stan na dzień jego wydania. Jeżeli kolejnego dnia upływa termin płatności składek czy podatków, a nie zostanie to uregulowane, to w zasadzie zaświadczenie będzie nieaktualne.

W przypadku uzyskiwania zaświadczenia warto się dowiedzieć, jakie są zasady jego akceptacji. W bankach często jest wskazywane, że będzie ono ważne przez miesiąc od jego uzyskania. Jeżeli zostanie ono pozyskane zbyt wcześnie, może okazać się, że do zawarcia umowy czy innej formalności, potrzebne będzie zwrócenie się o nowy dokument, co, w przypadku podatków, może wiązać się z dodatkowymi opłatami.

Niemniej formularze nie są skomplikowane, a fakt ich dostępności na platformach elektronicznych powoduje, że ich wypełnianie nie nastręcza większych trudności podatnikom czy płatnikom składek ZUS. 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów