Uruchomienie własnego sklepu internetowego to jeden z najlepszych pomysłów na biznes. Taka forma zarobkowania może zapewnić nam w krótkim czasie pełną niezależność finansową. Wiele osób ma jednak pewne obawy, ponieważ uważa, że wejście w branżę e-commerce wiąże się z koniecznością poczynienia dużych inwestycji. Obecnie istnieje rozwiązanie o nazwie dropshipping. Jest ono dedykowane wszystkim początkującym przedsiębiorcom, którzy marzą o uruchomieniu własnego sklepu internetowego. Osoby prowadzące sklep w ramach dropshippingu nie muszą kupować towaru czy zajmować się wysyłką. W poniższym artykule dokładnie wyjaśniamy, czym charakteryzuje się dropshipping oraz jakie korzyści wiążą się z uruchomieniem sklepu internetowego w tym modelu.
Dropshipping, czyli sklep internetowy bez inwestycji
Dla większości przeciętnych ludzi prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z obowiązkiem posiadania własnego magazynu oraz samodzielnego zaopatrywania się w towar u dostawców. W obiegowej opinii obowiązkiem właścicieli sklepów internetowych jest także realizacja wysyłek oraz szereg czynności logistycznych. Wszystko to powoduje, że niewiele osób decyduje się na podjęcie decyzji o wejściu w branżę e-commerce.
Tymczasem obecnie istnieje dedykowane rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy chcieliby prowadzić internetowy biznes, a jednocześnie nie mają wystarczających środków na inwestycje. Chodzi tutaj oczywiście o dropshipping. Jest to atrakcyjna alternatywa dla prowadzenia e-sklepu w formie tradycyjnej.
Słowo "dropshipping" pochodzi z języka angielskiego, a mianowicie z wyrazów drop i shipment. Ich połączenie oznacza dostawę bezpośrednią. Omawiany model po raz pierwszy na szeroką skalę został zastosowany w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Obecnie cieszy się on ogromną popularnością na całym świecie.
W dropshippingu mamy do czynienia z następującymi stronami: właścicielem sklepu internetowego, hurtownią oraz z klientem końcowym. Cechą charakterystyczną dropshippingu jest fakt, iż właściciel sklepu internetowego nie odpowiada za zakup, magazynowanie oraz wysyłkę towarów, gdyż należy to do kompetencji współpracującej z nim hurtowni. Sprzedawca nie posiada produktów prezentowanych na swojej stronie w formie fizycznej. W naszym kraju początkowo dropshipping rozwijał się w branży komputerowej oraz elektronicznej, jednak obecnie w ramach dropshippingu działają także sklepy sprzedające odzież, bieliznę, zegarki czy książki.
Skorzystanie z omawianego modelu logistycznego wiąże się z ogromnymi oszczędnościami dla właściciela sklepu internetowego. Nie musi on bowiem ponosić kosztów związanych z zakupem i magazynowaniem asortymentu a także wysyłką i zatrudnianiem pracowników.
Jak działa dropshipping w praktyce?
Zasady działania dropshippingu są wyjątkowo proste. Mianowicie: właściciel sklepu internetowego w uzgodnieniu z hurtownią prezentuje na stronie określone produkty. W momencie, gdy klient złoży zamówienie, przekazuje on stosowną informację do hurtowni. To właśnie ona odpowiada za przygotowanie zamówienia oraz jego wysyłkę.
Za ustalanie cen odpowiada oczywiście właściciel sklepu internetowego. Jego zyskiem będącym podstawą opodatkowania jest narzucona marża, czyli różnica pomiędzy kwotą zapłaconą przez klienta a ceną w "hurcie". Co ważne, sklep internetowy w formule dropshippingu może być prowadzony w sposób całkowicie zdalny z dowolnego miejsca na świecie. Obowiązki właściciela to wyłącznie aktualizowanie prezentowanej na stronie oferty oraz komunikowanie się z klientami.
Jakie produkty sprzedawać w ramach dropshippingu?
Panująca pandemia koronawirusa spowodowała, że popularność sklepów internetowych znacząco wzrosła. Jakie towary można sprzedawać prowadząc sklep internetowy na zasadach dropshippingu? Nie istnieją w tym względzie jakiekolwiek ograniczenia.
Należy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że omawiany model sprzedaży jest opłacalny tylko wtedy, gdy sprzedawca posiada wystarczająco dużo zamówień, a uzyskana marża pozwala na pokrycie wydatków związanych na opłacenie hurtowni, serwera czy prowadzenie działań marketingowych.
Jeśli chodzi o najlepszy asortyment dla sklepu w dropshippingu, warto stawiać na produkty z takich branż, w których nie ma jeszcze zbyt dużej konkurencji. Dodatkowo, powinien być to to asortyment, który generować będzie jak najmniejszą liczbę zwrotów. Z tego względu dobrym rozwiązaniem jest skupienie się na produktach niewielkich, które nawet w przypadku dużej skali zwrotów czy reklamacji, nie będą zajmowały w magazynie dużo miejsca.
Jak zacząć swoją przygodę z dropshippingiem?
Dropshipping to bezpieczna przepustka do wejścia w branżę e-commerce bez wielkich inwestycji. Od czego powinni rozpocząć początkujący sprzedawcy? Podstawowym krokiem powinno być wykupienie domeny oraz skorzystanie z usług firmy hostingowej. Posiadanie strony internetowej dla sklepu to rzecz absolutnie podstawowa.
W dalszej kolejności należy skupić się na znalezieniu hurtowni, która miałaby dla nas zajmować się wysyłką oraz magazynowaniem towarów. Zachęcamy, aby przed podjęciem ostatecznej decyzji o skorzystaniu z usług danej hurtowni dokładnie zweryfikować ceny produktów, warunki współpracy a także opinie na jej temat wśród dotychczasowych partnerów.
Nie musisz zakładać działalności gospodarczej
Posiadanie internetowego sklepu w ramach dropshippingu jest świetnym rozwiązaniem także dlatego, iż nie wymaga zakładania działalności gospodarczej. Trzeba jednak spełnić podstawowy warunek: miesięczne dochody uzyskane z tytułu sprzedaży (marża nałożona na towary) nie mogą przekroczyć połowy minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku podatkowym. W 2021 roku kwota ta wynosi 1400 złotych. Wraz z przekroczeniem wyżej wspomnianego limitu właściciel sklepu internetowego zobowiązany jest do zarejestrowania działalności gospodarczej.
Zastrzegamy jednak, że wiele hurtowni niechętnie podchodzi do współpracy w ramach dropshippingu z osobami, które nie posiadają własnej działalności gospodarczej, ponieważ ich oferta jest dedykowana przede wszystkim firmom z prawdziwego zdarzenia.
Podsumowanie
Dropshipping to najlepsze rozwiązanie dla osób, które chciałyby bez inwestycji spróbować swoich sił w handlu internetowym. Do obowiązków sprzedawcy należy wówczas wyłącznie obsługa sklepu oraz prowadzenie działań marketingowych. Całą resztą zajmuje się profesjonalna hurtownia. Prognozy ekspertów przewidują, że w najbliższych latach popularność tego modelu sprzedaży będzie dalej rosła.