Poradnik Przedsiębiorcy

Dropshipping w modelu pośrednictwa z krajami z UE

Branża e-handlu rozwija się w błyskawicznym tempie i co roku gromadzi tysiące nowych podmiotów. Z pewnością nikt z nas nie neguje tego, że sklepy internetowe to przyszłość konsumpcyjnego trybu życia i spora wygoda zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Zmieniająca się rzeczywistość wymusza jednak na handlarzach wprowadzanie w swojej działalności nowych procesów. O czym dokładnie mowa?
Dziennie na całym świecie dochodzi do zawierania przez Internet milionów lub nawet miliardów transakcji. Popyt buduje podaż, a elektroniczny handel zdobywa uznanie w coraz większej liczbie krajów. Nic dziwnego, że sprzedawcy szukają rozwiązań, które pozwolą im usprawnić proces sprzedażowy, w tym zaoszczędzić sporo czasu i energii. W artykule przybliżamy czym jest dropshipping!

Zalety e-handlu

Z dobrodziejstw elektronicznej sprzedaży korzystał niemal każdy z nas. Zamawiając produkt w sklepie internetowym jesteśmy w stanie sięgnąć po towar z najdalszych zakątków świata bez wychodzenia z domu. Tego rodzaju zakupom sprzyjają coraz to nowsze rozwiązania technologiczne, większe niż dawniej bezpieczeństwo zakupów, szybkie i proste płatności, a także dopracowana logistyka dostawy produktu. Tak naprawdę klienci mają spore pole wyboru odpowiadających im mechanizmów działania. Mogą wybrać optymalną dla siebie płatność oraz dostawę. Oszczędność czasu, ale i pieniędzy - to najważniejsze atuty e-handlu.

Wyzwania dla sprzedawców

Coraz większe wymagania kupujących, jak i duża konkurencyjność na rynku sprawiają, że sprzedawcy muszą ciągle się rozwijać. Jednym z większych wyzwań jest uproszczenie i ulepszenie modelu logistycznego. Dotyczy to zarówno samego zaopatrzenia sklepu w produkty oraz organizacji sprzedaży, jak i w szczególności wysyłki i dostawy zamówienia. Każdy z tych etapów musi przebiegać sprawnie i bez najmniejszych kłopotów. Najważniejszy jest bowiem klient, którego nie interesuje to, jak swoją pracę organizuje dany sprzedawca. Z tego powodu przedsiębiorcy zajmujący się e-handlem próbują takich rozwiązań jak choćby dropshipping. Co kryje się pod tym pojęciem i jakie korzyści przynosi? O tym w dalszej części tekstu.

Czym jest dropshipping?

To swoisty model logistyczny elektronicznej sprzedaży, który opiera się na przeniesieniu procesu wysyłki zamówienia na konkretnego dostawcę. Dzięki temu sprzedawca przekazuje niejako odpowiedzialność za dostarczenie towaru innemu podmiotowi. Sklep internetowy służy w tym kontekście jedynie jako platforma, na której zbierane są zamówienia. W praktyce więc przedsiębiorstwo, które sprzedaje produkt za pomocą sklepu, nie posiada go fizycznie u siebie. Towar zostaje bowiem u dostawcy, co ogranicza koszty i ułatwia cały proces sprzedaży. Sprzedawca nie musi bowiem wynajmować powierzchni magazynowej do przechowywania towaru, nie dochodzi także do zatorów płatniczych. To dostawca kontroluje sprzedaż na podstawie danych uzyskanych przez zarządzającego sklepem.

Kto może skorzystać z dropshippingu?

Z rozwiązania tego korzysta obecnie mnóstwo firm. To model stworzony na potrzeby zarówno dużych, jak i najmniejszych sklepów internetowych. Zyskuje każda ze stron. Właściciel sklepu nie musi lokować towaru u siebie, a co za tym idzie, może skupić się na innych aspektach prowadzenia biznesu. Ponadto, płaci za towar dopiero wtedy, gdy klient opłaci zamówienie. To z kolei neutralizuje powszechne na rynku zjawisko jakim jest zator płatniczy i pozbawienie firmy płynności finansowej. Te dwa powody wymienia się najczęściej w kontekście przyczyn likwidacji danego interesu.

Rozwiązanie dla każdego

Do dropshippingu przekonują się w szczególności mniejsze sklepy, które boją się zainwestować jednorazowo w większą ilość towaru. Wiele z nich nie ma także na to pieniędzy, ponieważ środki otrzymają dopiero przy opłaceniu zamówienia przez klientów. Rozwiązanie to sprawdza się idealnie także wtedy, gdy chodzi o produkty o dużych gabarytach, których magazynowanie u sprzedawcy byłoby trudne logistycznie. Minusem zastosowania tego modelu jest to, że właściciel sklepu nigdy nie może mieć pewności, czy dostawca zrealizuje zamówienie w terminie i z należytą starannością. Po wysłaniu zlecenia nie ma bowiem możliwości kontrolowania dostawcy. Wszystko zależy więc od wzajemnej komunikacji i zaufania.

Dropshipping w ue - co warto wiedzieć?

Dropshipping w modelu pośrednictwa z krajami z UE - to zagadnienie znajduje coraz częstsze zastosowanie. Warto więc dokładniej przyjrzeć się temu, na jakich zasadach uregulowany jest dropshipping w ue. Jak się okazuje, polskie prawo nie określa ram tego zagadnienia. Brak uregulowań dotyczących tego modelu zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami sprawia, że należy sięgnąć do przepisów ogólnych, odpowiednich dla tego rodzaju mechanizmów. W tym kontekście mowa o podatku dochodowym, jak i podatku od towarów i usług VAT.

Dropshipping a sposoby opodatkowania

Kluczowe znaczenie ma lokalizacja dostawcy, sprzedawcy, jak i samych klientów. Inaczej wygląda bowiem model podatkowy dla podmiotów przebywających na terenie Unii Europejskiej, a inaczej poza jej granicami. Zgodnie z przyjętą interpretacją prawa sprzedający towar w swoim sklepie internetowym jest w przypadku dropshippingu jedynie pośrednikiem. Obowiązek zapłaty podatku należy do kupującego. W obrocie wewnątrzwspólnotowym istnieją jednak sytuacje, w których stawka opodatkowania wynosi 0%. Dochodzi do tego między innymi wówczas, gdy nabywca posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrz UE lub podatnik wykazał w deklaracji podatkowej daną dostawę, a jednocześnie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Dostawa poza Unią Europejską

Co w sytuacji, gdy siedziba nabywcy znajduje się poza UE? W takich okolicznościach stosuje się zasadę, że miejscem świadczenia usługi, czyli tym, gdzie powinna zostać ona opodatkowana, jest miejsce siedziby działalności usługobiorcy. Jeśli więc polski przedsiębiorca dostarcza towar na przykład od Indii, wówczas podatek powinien zapłacić kupujący.