0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot - kiedy się należy?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Jeśli często latasz samolotem, to z pewnością wiesz, że odwołane lub opóźnione loty nie należą do rzadkości. Niekiedy zdarza się również, że pasażerowie po prostu nie są wpuszczani na teren samolotu. Nie każdy podróżny ma jednak świadomość tego, że w takich sytuacjach może on ubiegać się o zadośćuczynienie. Jeśli w najbliższym czasie planujesz podróż samolotem, koniecznie dowiedz się, kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot.

Transport osobowy lotniczy a przepisy

Zakup biletu skutkuje powstaniem zobowiązania między konsumentem a linią lotniczą. Przewoźnik zobowiązuje się do tego, że przetransportuje go w określone miejsce w danym czasie. W przypadku, gdyby nie wywiązał się z tej umowy, pasażer zyskuje prawo do ubiegania się o rekompensatę. Za niewywiązanie się można uznać opóźnienie bądź odwołanie zaplanowanego na dany dzień i konkretną godzinę lotu.

Zasady rozstrzygania tego typu sytuacji w przypadku tras, w których odlot lub przylot jest na terenie państw członkowskich, do których zastosowanie ma Traktat o Unii Europejskiej, zawarte zostały w Rozporządzeniu WE nr 261/2004. Należy jednak pamiętać, że zapisy te odnoszą się tylko do tych podróżujących, którzy nie uzyskali odszkodowania w krajach trzecich, z których wylatywali. Ponadto chodzi tu tylko o te przewozy, gdzie środkiem transportu jest samolot sklasyfikowany jako stałopłat o napędzie silnikowym.

Kiedy można mówić o opóźnionym locie?

Przyjrzyjmy się temu, jak kwestię opóźnienia reguluje wyżej wspomniane rozporządzenie. Zgodnie z jego zapisami o opóźnieniu lotu można mówić, gdy pojawi się informacja, że przewidywane opóźnienie lotu wyniesie minimum:

  • 2 godziny na wszystkich trasach do 1500 km,
  • 3 godziny na trasach wewnątrzwspólnotowych do 1500 km,
  • 3 godziny w przypadku innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km,
  • 4 godziny w przypadku wszystkich lotów, które nie zaliczają się do wyżej podanych kategorii.

W takich przypadkach pasażerom przysługują bezpłatne napoje, posiłki, a także zapewnione przez przewoźnika rozmowy telefoniczne, wiadomości e-mail lub faksowe (ich liczbę reguluje rozporządzenie). Natomiast, jeżeli planowane opóźnienie potrwa dłużej niż 24 godziny i wiąże się to z oczekiwaniem minimum jedną noc, to konieczne będzie zapewnienie podróżnym zakwaterowania w pokoju hotelowym oraz pokrycie kosztu przejazdu do hotelu i z powrotem na lotnisko.

Jak wygląda kwestia odszkodowania, gdy odwołano lot?

Co jednak gdy przewoźnik musi całkowicie odwołać daną podróż? Nie jest to z pewnością sytuacja komfortowa ani dla jednej, ani drugiej ze stron. Przepisy jednak regulują i tę kwestię. Przewoźnik musi wówczas zapewnić pasażerom te same przywileje, co w przypadku opóźnienia, a więc opiekę, wyżywienie, nocleg, transport oraz informację odnośnie lotu. W przypadku odwołania pasażerowie mają jednak również możliwość ubiegania się o odszkodowanie – jego wysokość zależy od zakresu i dystansu, na jakim miała przebiegać podróż.

Jeśli więc dystans ten miał wynosić:

  • do 1500 km niezależnie od kierunku, pasażerom przysługuje 250 euro,
  • powyżej 1500 km w przypadku lotu wewnątrzwspólnotowego – 400 euro,
  • w przypadku innych lotów pomiędzy 1500 a 3500 km – 400 euro,
  • natomiast w przypadku wszystkich innych lotów niż wymienione powyżej – 600 euro.

Linie lotnicze mają jednak możliwość zmniejszenia tych kosztów, o ile uda im się zaproponować pasażerom inny lot, w ramach którego dotrą oni na miejsce w czasie nieznacznie przekraczającym ten, do którego się zobowiązały w umowie.

Kiedy podróżującym należy się odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?

Zgodnie z prawem, aby pasażerowi należało się prawo do opieki lub do odszkodowania, czy innych korzyści z tytułu zadośćuczynienia za odwołanie lub opóźnienie podróży, musi on zastosować się do regulaminu linii lotniczych oraz posiadać wcześniejszą rezerwację miejsca. Zazwyczaj to przewoźnik określa, o jakiej godzinie podróżujący powinni stawić się na lotnisku do odprawy, jednak w przypadku, gdy tego nie zrobi, obowiązują ogólne zasady określone w wyżej wymienionym rozporządzeniu. Według nich pasażer powinien być 45 minut przed planowaną godziną odlotu.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów