Poradnik Przedsiębiorcy

Kto najczęściej robi zakupy w Internecie i jakiego rodzaju towar ma największe wzięcie?

W ostatnich latach sklepy internetowe robią furorę. Coraz więcej osób ogranicza swoje zakupy do Internetu. Powodów zaistnienia takiej sytuacji może być kilka – ludzie zrobili się bardziej leniwi, nie mają czasu na tradycyjne zakupy, podążają za trendami zza oceanu, nie lubią spacerowania po centrach handlowych itd.

Powody mogą być naprawdę różne i w większości zależą od personalnych upodobań, ale fakt jest taki, że ludzie lubią ułatwiać sobie życie, zatem e-klientów przybywa i przybywać będzie. W związku z tym sklep internetowy to bardzo dobry pomysł na intratny biznes. Jednak przed jego utworzeniem warto zrobić mały research – wybadać, kto najczęściej kupuje w Internecie, jakiego rodzaju towar ma największe wzięcie i jacy klienci zdarzają się w Sieci.

Wychodząc naprzeciw tym pytaniom, Loyalty Partner Polska zleciło przeprowadzenie badań PAYBACK Consumer Monitor, których tematem był konsumpcjonizm internetowy: „Celem projektu było uzyskanie pełnego obrazu polskich konsumentów, ich zwyczajów i zachowań oraz wyodrębnienie grup konsumentów charakteryzujących się wspólnymi cechami dot. zakupów, preferencji i motywacji zakupowych na podstawie analizy stylu życia, upodobań dotyczących zakupów i wyboru produktów oraz usług, a także zachowań związanych z użytkowaniem nowoczesnych technologii. Badanie przeprowadzono na grupie dorosłych Polaków z własnymi dochodami. Osoby ankietowane zostały wybrane drogą losowania używaną do badań Omnibusowych” (http://www.payback.pl/ ).

Profile e-klientów

Z badań wynika, że co czwarta osoba w Polsce robi zakupy przez Internet. Najczęstszy przedział wiekowy e-klientów to 18–45 lat. Procentową połowę z nich stanowią osoby między 26 a 35 rokiem życia.

Polskiego e-klienta cechują dwa przymiotniki: świadomy i wymagający. Ponadto dzieli się on na dwa bazowe rodzaje:

  1. E-klient nowoczesny – najczęściej są to osoby młode, dobrze ustawione finansowo:
    • dynamiczni z kasą – dla nich najważniejsza jest możliwość zrobienia zakupów w sposób szybki i wygodny; do tego podrodzaju należą głównie dobrze zarabiający mężczyźni w wieku 26–45 lat; najczęściej kupują sprzęt RTV/AGD oraz leki;
    • eleganccy z klasą – dla nich najważniejsza jest jakość towaru; jako że dotyczy to w przeważającej mierze młodych bizneswoman w wieku 18–35 lat, najczęściej kupowanymi produktami są eleganckie ubrania oraz buty;
    • życiowi optymiści – to ludzie, którzy po prostu lubią robić zakupy w Internecie; mając na uwadze fakt, że większość z nich to single, można łatwo sklasyfikować ich jako osoby lubiące wygodę i spędzanie czasu przy komputerze, dlatego też najczęściej kupują wysokiej jakości sprzęt RTV/AGD; ich przedział wiekowy to 18–45 lat.
  2. E-klient konserwatywny – wśród nich znalazły się przede wszystkim osoby starsze, będące „na bakier” z nowinkami technicznymi i m.in. z zakupami przez Internet oraz osoby mniej zamożne, których po prostu nie stać na stałe łącze internetowe:
    • praktyczni konformiści – to osoby, które najrzadziej korzystają z dobrodziejstw e-zakupów; w skrajnych przypadkach, gdy są przyparci do muru i muszą zrobić zakupy przez Internet, wybierają znane i sprawdzone produkty czyli najczęściej sprzęty RTV/AGD; takie podejrzliwe osoby zwracają szczególną uwagę na okres gwarancji; są nimi głównie osoby po 45 roku życia, o niższych dochodach;
    • oszczędni z aspiracjami – kobiety po 36 roku życia podążające za najnowszymi trendami mody, chcą mieć to, co posiadają inni, dlatego też najczęściej kupują odzież i obuwie; bardzo często czekają na szczególne okazje;
    • tradycyjni domatorzy – przez Internet kupują tylko wtedy, kiedy muszą i to najczęściej korzystając z promocji i wyprzedaży, aż 85 proc. z nich nabywa sprzęt RTV/AGD, a 65 proc. odzież i obuwie; co ciekawe do tej grupy należą kobiety po 46 roku życia, często wdowy.

Interesującym może być fakt, że zakupy w Internecie częściej robią mężczyźni – 29 proc. a nie kobiety – 22 proc. Niemniej jednak kobiety kochają e-zakupy, tylko po prostu kupują w nieco inny sposób. Mężczyzna wchodzi do Internetu w konkretnym celu – chce kupić taką a nie inną rzecz. Ewentualnie może zrobić mały research, gdzie jest najtaniej i gdzie są promocje, jednak dokładnie wie, czego chce. Kupuje to, co miał do kupienia i wychodzi z Internetu. Natomiast kobieta potrafi spędzić godziny na przeglądaniu różnorodnych ofert, które dawno odbiegają od jej docelowej wizyty w Sieci. Często także kupują coś zupełnie innego niż miały zamiar na samym początku.

Ponadto współczesna kobieta to najczęściej bizneswoman, która chce po prostu zaoszczędzić na czasie, kupując przez Internet, a że przy okazji będzie czerpała z tego przyjemność to tylko dodatkowy plus.

Przy tworzeniu własnego sklepu internetowego warto jako target wybrać właśnie kobiety, bo one nie ograniczają swoich zakupów do jednego rodzaju produktów. Jednak przy okazji musimy pamiętać o tym, że kobieta jest bardziej wymagającym i marudnym klientem. Może, dlatego właśnie mężczyźni częściej dokonują zakupów w Internecie, bo w ich przypadku do zakupu w ogóle dochodzi. Facet wchodzi do Internetu, żeby kupić jakąś rzecz i ją kupuje, tymczasem kobieta może tysiąc razy zmienić swoją decyzję.

Co więcej, kobiety zwracają uwagę na wygląd strony – jeśli jest np. za ciemna albo za różowa, ma za mało kwiatków albo wręcz odwrotnie za dużo – momentalnie rezygnują z zakupów, bo są estetkami przywiązanymi do detali. No i dochodzi do tego jeszcze kwestia zakupów tradycyjnych i możliwości przymierzenia, dotknięcia i powąchania towaru – kobiety nie lubią kupować kota w worku. Dla mężczyzny istotny jest natomiast jeden fakt – produkt ten sam co w sklepie tradycyjnym, ale tańszy.

Co ma wzięcie?

Z analizy wyżej wymienionych badań jednoznacznie wynika, że najczęściej kupowaną rzeczą w Internecie jest sprzęt RTV/AGD – 44 proc. oraz odzież i obuwie – 41 proc. Przy czym sprzęt RTV/AGD częściej kupują mężczyźni – 52 proc., natomiast ubrania i obuwie częściej nabywają kobiety – 59 proc.

Dużym ułatwieniem dla Polaków jest także możliwość zakupu rzeczy codziennego użytku przez Internet. Sklepy tradycyjne, jak np. Alma po wprowadzeniu do swojej oferty e-zakupów, odnotowały nawet stuprocentowy wzrost obrotu.

Natomiast rzeczami najrzadziej kupowanymi są leki.

Sklep internetowy, biorąc pod uwagę znaczny wzrost jego popularności w ciągu dwóch lat, to z pewnością dobry pomysł na biznes. I mimo, że zakupy przez Internet nadal są przywilejem osób zamożnych i wykształconych – tzw. mądre kupowanie, to e-sklepy stają się coraz bardziej popularne, nawet w konserwatywnych kręgach.

Analizując najlepszy target, a co za tym idzie – także asortyment, możemy zbić naprawdę niezłe kokosy. Ludzie kierowani wygodą i bogactwem dostępnego towaru w Sieci kupują i kupować będą. Zwłaszcza w świecie, w którym każda chwila zaoszczędzonego czasu staje się na wagę złota.

Trzeba jednak pamiętać, że otworzenie e-sklepu i jego sukces nie zależą tylko od wyboru rodzaju e-klienta oraz asortymentu. Na sukces składa się wiele czynników, m.in. odpowiednie zaplecze finansowe, dobry marketing, wybór odpowiednich dostawców lub systemów dystrybucyjnych, oprogramowania itd.