Przedsiębiorcy, którzy prowadzą niewielką działalność gospodarczą, samodzielnie zajmują się rozwiązywaniem bieżących problemów, zarządzaniem i sprawami administracyjnymi, a także kierowaniem ludźmi. W pewnym momencie może okazać się, że wiedza właściciela jest niewystarczająca, aby mała firma mogła rozwinąć się w odnoszącą sukcesy spółkę. Nie każdy marzy o podbijaniu krajowego rynku, ale wszyscy chcą uzyskiwać nadwyżkę przychodów nad kosztami, czyli zysk. Na pewnym etapie rozwoju działalności zasadnym będzie zatrudnienie specjalisty, który zajmie się prowadzeniem przedsiębiorstwa. Menedżer w małej firmie nie oznacza utraty kontroli przez przedsiębiorcę. Od eksperta można się wiele nauczyć.
Menedżer w małej firmie – kiedy warto go zatrudnić?
Osoby, które podejmują się prowadzenia działalności gospodarczej, zwykle nie mają konkretnego planu na rozwój firmy. Na początku marzą o pojawieniu się pierwszych zysków i utrzymaniu się na konkurencyjnym rynku. Kiedy przychodzą pierwsze sukcesy i przedsiębiorstwo zaczyna się rozrastać, czasami okazuje się, że właściciel nie ma odpowiedniego podejścia czy cech charakteru, które umożliwiałyby kierowanie dużym podmiotem. Na etapie rozruchu działalności liczy się kreatywność, wyobraźnia oraz podążanie za intuicją w zarządzaniu. W fazie wzrostu organizacji znaczenie nabiera analityczne myślenie, przyjmowanie perspektywy długookresowej oraz pewna systematyczność i konsekwencja w działaniu – wizjonerzy, tworzący start-up, nie zawsze posiadają takie przymioty. W tym momencie należy zatrudnić menedżera do małej firmy.
Menedżer w małej firmie przydaje się również w sytuacji, kiedy przedsiębiorca zmaga się z problemami finansowymi. Nie zawsze możliwość redukcji kosztów jest widoczna dla osoby, która stworzyła przedsiębiorstwo i bardzo mocno jest związana z każdym jej elementem. Pozbycie się awaryjnej maszyny, zlikwidowanie stanowiska pracy, które już dawno zastąpił komputer czy wprowadzenie nowoczesnych e-faktur niekiedy może stanowić wyzwanie dla właściciela. Zatrudniony menedżer będzie pozbawiony sentymentów, dlatego o wiele łatwiej przyjdzie mu dokonać skutecznej redukcji kosztów.
Problemy w zarządzaniu zasobami ludzkimi to kolejny powód, dla którego warto zastanowić się nad zatrudnieniem menedżera do małej firmy. Nie każdy musi wiedzieć, jak kierować pracownikami. Czasami właściciel jest zamkniętym w sobie informatykiem, który podjął się prowadzenia działalności gospodarczej, aby samodzielnie tworzyć innowacyjne oprogramowanie. Odniósł sukces, przedsiębiorstwo się rozrosło, zatrudnił sekretarkę, kadrową, kilka osób do rozwoju aplikacji i nagle okazało się, że ktoś musi zająć się zarządzaniem ludźmi. Informatyk się tego nie podejmie, ponieważ nie ma odpowiednich predyspozycji. Menedżer w małej firmie może wspomóc w realizacji funkcji przewodzenia zespołem pracowniczym.
Menedżer w małej firmie a korzyści
Warto zastanowić się, jakie korzyści odniesie właściciel, kiedy zatrudni menedżera do małej firmy. Można do nich zaliczyć:
-
powierzenie bieżących spraw odpowiedzialnej osobie i uzyskanie większej ilości wolnego czasu,
-
możliwość ponownego zaangażowania się w pasje, które były powodem otwarcia działalności,
-
dostęp do specjalistycznej wiedzy dotyczącej zarządzania firmą,
-
możliwość uczenia się od menedżera zarządzania firmą,
-
korzystanie z autorskich rozwiązań dotyczących motywowania ludzi,
-
przekazanie „papierkowej roboty”,
-
możliwość uzyskania redukcji kosztów związanych z prowadzeniem działalności,
-
wprowadzenie jasnego podziału obowiązków nie powoduje utraty kontroli nad firmą.
Niektórym przedsiębiorcom wydaje się, że zatrudnienie menedżera do małej firmy oznacza przekazanie kontroli i władzy obcej osobie. W rzeczywistości specjalista od zarządzania jest kolejnym pracownikiem, który powinien wywiązywać się z powierzanych zadań. W kontrakcie menedżerskim należy dokładnie opisać, czym powinien zajmować się menedżer, a co wciąż zalicza się do obowiązków właściciela. Dzięki temu uniknie się sytuacji, w której nowy zarządca będzie podejmował autonomiczne decyzje, niewpływające korzystnie na powodzenie działalności. Menedżer w małej firmie nie musi być upoważniony do reprezentacji i prowadzenia spraw – wtedy przedsiębiorca decyduje o wszystkim.
Menedżer w małej firmie – kogo zatrudnić?
Poszukując osoby na stanowisko menedżera do małej firmy, warto zwrócić uwagę, aby:
-
odpowiadały jej proponowane warunki finansowe,
-
posiadała ona bogate doświadczenie zawodowe, szczególnie w zarządzaniu małym przedsiębiorstwem,
-
nie była zbyt arogancka i zgodziła się na warunki kontraktu,
-
nie pełniła jednocześnie roli zarządcy w podmiocie prowadzącym działalność konkurencyjną,
-
miała energię i zapał, aby rozwinąć małą firmę w odnoszącą sukcesy organizację,
-
była odporna na stres i umiała dostosować się do kultury organizacyjnej małej firmy.
Ważne! Jeśli chciałbyś powierzyć prowadzenie firmy menedżerowi, ale obawiasz się, czy współpraca będzie układała się pomyślnie, na początek przygotuj umowę na okres próbny. Gdy sposób zarządzania nie będzie ci odpowiadał, nie przedłużysz kontraktu. |