Czy warto inwestować w outsourcing marketingu?
Usługi outsourcingowe to wielkie wsparcie dla firm ze wszystkich branż. Wydaje się, że polskie działalności najchętniej zlecają zewnętrznym podmiotom działania związane z promowaniem marki. Na rynku można znaleźć mnóstwo dużych agencji, które zajmują się tym właśnie aspektem działalności. Istnieją też mniejsze, trudniące się ściśle wyspecjalizowanymi zadaniami - na przykład obsługą social media. Każdy przedsiębiorca musi zdecydować, czy i w jaki sposób korzystać z usług takich agencji. Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie - podejście zależy od wielu czynników, takich jak wielkość firmy, skala planowanych działań reklamowych oraz zasobność budżetu. Warto jednak zastanowić się, czy nie opłacałaby się inwestycja w takie narzędzie jak outsourcing marketingu.
Outsourcing marketingu a modele funkcjonowania firmy
Można wyróżnić trzy modele funkcjonowania firmy:
-
wewnętrzny zespół kompetentnych fachowców, którzy na własną rękę zajmują się wszystkim. W tym modelu nie korzysta się z usług agencji outsourcingowych. To dość zasobochłonne i trudne zadanie, gdyż trzeba znaleźć odpowiednich ludzi, mających w przyszłości tworzyć zgrane drużyny. Potrzeba zatem “dobrego nosa” przy rekrutacji. Ponadto wieloosobowa kadra wymaga wielu innych nakładów - opłacania etatów, większego biura itd.,
-
mocna baza kadrowa plus kilka agencji zewnętrznych. W tym przypadku praca firmy oparta jest przede wszystkim na własnych pracownikach, a niezależnym podmiotom zleca się wąskie, specjalistyczne zadania, takie jak np. pozycjonowanie strony internetowej marki. W tym przypadku korzysta się nie tylko z firm, ale także z usług oferowanych przez freelancerów. Jeżeli potrzebujesz paru zgrabnych haseł promocyjnych do nowej kampanii reklamowej, może się tym zająć copywriter. Podobnie można czynić przy tworzeniu strony internetowej przedsiębiorstwa - webmasterów opłaca się zatrudnić tylko do tego konkretnego projektu, nie ma sensu trzymać ich na etacie,
- całkowity outsourcing marketingu, czyli współpraca z jedną firmą outsourcingową, wykonującą szeroki zakres usług. Dobrym przykładem jest agencja reklamowa, która bierze na siebie wszystkie działania związane z marketingiem, to jest: tworzenie kompleksowych strategii promocyjnych, kreowanie wizerunku marki poprzez portale społecznościowe, projektowanie plakatów i tym podobne. Takie podejście wymaga specyficznie rozplanowanego budżetu, w którym mniejsza część środków idzie na własnych pracowników, a większa na rachunki wystawiane przez zewnętrznego partnera. Oznacza także rezygnację z własnego działu marketingu, którego istnienie przestaje być uzasadnione. Niewątpliwym plusem jest z pewnością kompleksowość takiego rozwiązania, a co za tym idzie - spójność prowadzonego marketingu. Obecnie istnieje wiele kanałów komunikacji, które powinny być wykorzystywane równolegle, tworząc tym samym efekt synergii. Przykładowo: główną witrynę WWW marki powinien wspierać przemyślany system mailingowy. Tylko duża agencja może wziąć na swoje barki tak złożone działania.