Poradnik Przedsiębiorcy

Internet podstawowym narzędziem komunikacji. Czy to koniec wiadomości sms?

Telefon komórkowym nosi przy sobie już niemal każdy, jednak jego rola nie ogranicza się już tylko do wykonywania połączeń. Coraz mniejszą popularnością cieszą się także wiadomości sms ustępując miejsca aplikacjom i serwisom społecznościowym. Dlaczego tak się dzieje?

Komunikacja z bliskimi czy przyjaciółmi jest dziś znacznie łatwiejsza niż jeszcze kilka lat temu, wszystko dzięki środkom komunikacji na odległość, takim jak sms-y, media społecznościowe, aplikacje typu whats up czy skype. Wiadomości sms tracą jednak coraz bardziej na znaczeniu, a na popularności zyskują komunikatory internetowe. Co sprawia, że są tak atrakcyjne dla odbiorców?

Niższe koszty

Komunikacja za pomocą takich aplikacji jak messenger czy skype jest bezpłatna. Jest to ważne zwłaszcza jeśli chcemy skontaktować się ze znajomymi zza granicy. Koszty wysłania wiadomości sms zwłaszcza do krajów spoza Unii Europejskiej są wysokie, a dzięki aplikacjom internetowym możemy się komunikować ze znajomymi za darmo. Operatorzy sieci komórkowych często zapewniają nielimitowany pakiet danych internetowych wliczony w miesięczny abonament za telefon, aplikacje z kolei można ściągać na telefon za darmo i od razu z nich korzystać

Łatwiejszy dostęp do internetu

Jeszcze parę lat temu dostęp do internetu nie był tak powszechny. Dla wielu osób więc wiadomości sms były jedynym środkiem komunikacji. Teraz internet jest już jednak w prawie każdym domu, każdy ma go również w telefonie, a darmowe wifi jest dostępne w miejscach publicznych takich jak lotniska czy kawiarnie, dzięki temu nawet będąc zagranicą bardzo łatwo połączyć się z siecią i wysłać wiadomość do znajomych, nie ma więc już potrzeby korzystania z smsów tak jak dawniej.

Możliwość rozmowy video

To w czym komunikatory internetowe mają przewagę nad smsami to też możliwość rozmowy video, gdzie nie tylko słyszymy, ale też widzimy naszego rozmówcę. Instalując jedną tylko aplikację zyskujemy dostęp do wielu możliwości komunikacyjnych, pisania wiadomości, dzwonienia do rozmówcy, a także połączenia video. Rodzaj komunikacji możemy więc dostosować do swoich aktualnych potrzeb.

Życie w internecie

Trudno nie zauważyć, że życie dzisiaj w większości toczy się w internecie, zwłaszcza na portalach społecznościowych, gdzie publikujemy zdjęcia, filmy czy meldujemy się, wskazując lokalizację, w której się aktualnie znajdujemy. Poprzez takie aplikacje jak messenger istnieje możliwość wysłania znajomym bezpośrednio z facebooka czy instagrama zdjęcia, filmu czy naszej relacji z wydarzenia lub podzielić się ciekawym artykułem czy zabawnym memem.

Nowy sposób kontaktu z klientem

Komunikatory internetowe i media społecznościowe tworzą nowy sposób komunikacji z klientami. Portale społecznościowe to nowe źródło prezentacji oferty, miejsce wymiany opinii z potencjalnymi klientami, budowania marki, a potem także bezpośredniego kontakt z klientem. Nie ma już potrzeby wysyłania klientom wiadomości sms z potwierdzeniem zamówienia, gdyż łatwiej można to zrobić mailowo czy poprzez media społecznościowe. Klienci z kolei nie muszą oczekiwać na połączenie z infolinią sklepu, gdyż pytanie łatwo mogą zadać przez internet. Poprzez portal klient może też złożyć zamówienie czy potwierdzić dostawę. Media społecznościowe to sposób na reklamę, a także badanie konkurencji, a także trendów rynkowych w oparciu o zachowania i oczekiwania klientów. Trudno dziś wyobrazić sobie markę, która nie reklamuje się w internecie. To najszybszy, najtańszy i najbardziej efektywny sposób dotarcia do klientów.