W XXI wieku, w dobie globalizacji, intensywnego rozwoju informatyzacji oraz cyfryzacji, e-commerce wydaje się niezastąpioną formą promocji w Internecie. Electronic commerce to nic innego jak sprzedaż, reklama oraz dystrybucja produktów i usług za pomocą szeroko pojętych sieci teleinformatycznych. Mówiąc prościej, są to wszystkie działania prowadzone w Internecie, które są ukierunkowane na zysk. Jako że konsumenci ciągle poszukują czegoś nowego, producenci starają się dopasować do ich wymagań i potrzeb, często za pomocą nietypowych rozwiązań, taki jak np. Snapchat.
Jednym z rozwiązań jest Snapchat
Snapchat jest to aplikacja na telefon z systemem operacyjnym iOS lub Android, która umożliwia dzielenie się między użytkownikami krótkimi filmikami bądź zdjęciami. Każdy materiał dostępny jest wyłącznie przez określony czas – po jego upłynięciu bezpowrotnie znika. Snapchat zyskał popularność na całym świecie. Obecnie korzysta z niego ponad 100 milionów użytkowników. Trzeba przyznać, że taka liczba stanowi świetne podłoże do promocji prowadzonej przez nas działalności. W Polsce 18% użytkowników iPhona korzysta ze Snapchata. Łącznie wysyłają oni siedemset milionów “snapów” dziennie. Większość użytkowników aplikacji ma od 13 do 22 lat – 70% to kobiety. Liczby te otwierają nam drogę do świetnej reklamy, licznych zabiegów marketingowych i pozyskania sporej liczby nowych klientów.
Co ma wspólnego Snapchat i e-commerce?
Obecnie najbardziej popularną marką wykorzystującą Snapchata jest sieć restauracji Taco Bell. Restauracja ta regularnie promuje zapowiedzi oraz nowości swoich produktów. Jeszcze przed premierą użytkownik aplikacji ma możliwość obejrzenia, co czeka go za jakiś czas, pokazania tego innym, a także… zarezerwowania terminu, w celu odwiedzenia restauracji. Niewątpliwie Snapchat sprawdzi się w budowaniu napięcia przed premierą nowych produktów. Dotyczy to każdej branży, nie tylko gastronomii. Biorąc pod uwagę, że większość użytkowników programu to kobiety, aplikacja sprawdzi się świetnie w przypadku promowania nowych kolekcji odzieżowych, produktów do makijażu czy nawet biżuterii. W sezonie wakacyjnym może posłużyć jako atrakcyjna reklama dla biur podróży czy też hoteli. Niezależnie od prowadzonej działalności, Snapchat idealnie spisze się w promocji nowości.
Jeżeli Snapchat idealnie sprawdza się w przypadku promocji nowych produktów, dlaczego nie wykorzystać go do organizowania czasowych promocji i zniżek. W tym wypadku mamy pełne pole do popisu. Możemy przykładowo zorganizować akcję: wyślij nam snapa pokazującego, jak jesz pączka, a otrzymasz kupon rabatowy 25% na słodkości dostępne w naszym asortymencie. Inną, równie ciekawą promocją będzie: przyjdź z tym snapem w ciągu 12 godzin do wybranego sklepu naszej sieci, a najtańszą rzecz dostaniesz za złotówkę.
Propozycji może być tak wiele, jak daleko sięga nasza wyobraźnia. W snapach możemy umieszczać również kody promocyjne, które następnie klient może wpisać na stronie sklepu i uzyskać tym samym rabat. Warto wspomnieć, że nawet taki gigant jak Amazon regularnie zachęca swoich użytkowników Snapchata do zakupu właśnie poprzez atrakcyjne zniżki. Opcja ta wydaje się idealna w przypadku każdego rodzaju prowadzonej działalności.
Niezależnie, czy zajmujesz się branżą odzieżową, gastronomią, sprzedażą pił mechanicznych – jeżeli tylko masz świadomość, że użytkownicy, do których chcesz trafić, udzielają się na Snapchacie, możesz znacząco podnieść swoją sprzedaż. Pamiętaj, że tego typu promocje nie muszą stanowić codziennych zabiegów – systematyczne dodawanie zniżek i rabatów, nawet przez dłuższy czas, zachęci potencjalnych kontrahentów do śledzenia naszego profilu, a tym samym brania czynnego udziału w rozwijaniu się marki.
Baw się razem z użytkownikami! W przypadku sklepów stacjonarnych jest to idealna sprawa. Jakiś czas temu sieć odzieżowa H&M zorganizowała w dwóch swoich sklepach (w Warszawie i w Krakowie) niecodzienny konkurs. Użytkownicy Snapchata mogli wziąć udział w zabawie – poszukiwaniu biletów na koncert. Dzięki snapom wrzucanym przez sklep, można było odszukać miejsce, w którym ukryty był bilet. Oczywiście cała akcja nie odbyła się bez echa. O sprytnym zabiegu sieci H&M rozpisywała się nie tylko lokalna prasa, lecz także media w całej Polsce.
Świetnym sposobem na promocję marki jest również pokazanie, jak działa ona od wewnątrz. Ludzie uwielbiają oglądać kulisy firm, które ich interesują. Jako że budowanie relacji z klientami nie jest rzeczą prostą, warto nawiązać z nimi nic porozumienia poprzez pokazanie im, z czym na co dzień masz do czynienia. Dodatkowo możesz zaprezentować swoją firmę z jak najlepszej strony. Zaprezentuj innym, że dbasz o jakość swoich produktów oraz o ich wykonanie, wrzucając snapa z filmem podczas testowania nowych produktów. Jest to idealna opcja, by potencjalny klient poznał od środka, jak funkcjonuje twój zakład, a tym samym przekonał się do jego wizji i strategii.
Snapchat jest wyjątkowo atrakcyjnym narzędziem marketingowym. Przy organizowaniu różnego rodzaju promocji przy pomocy tej aplikacji, ważne jest by zwrócić uwagę na grupę docelową.
Z komunikatora Snapchat korzystają przede wszystkim ludzie młodzi, którzy nieustannie poszukują nowych trendów, pragną się wyróżniać, poczuć się zauważeni i docenieni. Warto jednak zwrócić uwagę, że wszystkie nasze snapy są ulotne. Marketing firmy nie może być oparty wyłącznie na jednym narzędziu, jakim jest aplikacja na telefon bądź tablet.
Snapchat - jakie marki promują się za pomocą aplikacji
Jedną z pierwszych, a zarazem najsłynniejszych jest McDonald’s. Słynna sieć amerykańskich restauracji zatrudniła Jamesa LeBrona do promocji nowych kanapek. Kolejną wizytówką aplikacji jest Mountain Dew. Firma bardzo często snapuje zabawne treści na swój kanał, przyciągając tym samym wielu użytkowników. Podczas trwania Super Bowl, spółka promując smaki swoich napojów, zachęciła wszystkich odwiedzających jej profil do robienia zrzutów ekranów. Warto zauważyć, że jest to idealny sposób do mierzenia zaangażowania klientów.
Snapchat to nie tylko promocja. Ciekawą akcje zorganizował WWF. Za pomocą komunikatora pokazał najbardziej zagrożone gatunki zwierząt, których zdjęcia znikały już po kilku sekundach. Kampania na Snapchacie miała podkreślić, że w ochronie zwierząt liczy się czas.
Snapchat to idealne miejsce, by przez atrakcyjne promocje i rabaty wypromować nowości związane z prowadzoną przez nas firmą, zachęcić do uczestnictwa w konkursie bądź odwiedzin w sklepie. Aplikacja ta stanowi kreatywne narzędzie marketingowe. Snapchat umożliwia nam nie tylko dodawanie zdjęć i filmów, lecz także ich edytowanie – dodawanie napisów, kolorów oraz emotikon. Wysyłanie zaskakujących wiadomości to świetny, niemal wymarzony sposób na zainteresowanie potencjalnych klientów swoją marką, pokazanie nowatorskich rozwiązań prowadzonej przez was działalności, a przede wszystkim zaangażowanie grupy docelowej, która z czasem może przekształcić się w najwierniejszych klientów.