Poradnik Przedsiębiorcy

Unijne znaki towarowe – gdzie, za ile i po co je rejestrować?

Znak towarowy to symbol, który wyróżnia Twoją firmę spośród konkurencji. Jego rejestracja pozwoli Ci na jego ochronę i rozwój. Czy wiesz, że w Unii Europejskiej istnieją aż 4 poziomy rejestracji znaków towarowych? Przeczytaj, jakie to poziomy, czym się różnią, jakiego rodzaju unijne znaki towarowe i gdzie możesz zarejestrować.

Unijne znaki towarowe – definicja

Znaki towarowe Unii Europejskiej nazywane także unijnymi znakami towarowymi (poprzednia nazwa: wspólnotowe znaki towarowe obowiązywała do dnia 23 marca 2016) to nic innego, jak handlowe oznaczenia, które pomagają w identyfikacji konkretnych produktów. Unijny znak towarowy kwalifikujący się do rejestracji powinien się wyróżniać, lecz nie powinien być opisowy. Zarejestrowanie tego oznaczenia daje możliwość przedsiębiorcy ochrony i rozwijania zgłoszonego znaku.

Unijne znaki towarowe stanowią własność intelektualną. Zarejestrować możesz takie znaki jak:

  • znak słowny – składający się z liter, cyfr i znaków typograficznych,
  • znak graficzny,
  • znak graficzny zawierający elementy słowne – połączenie znaków typograficznych i graficznych,
  • znak przestrzenny – trójwymiarowy kształt lub znak przechodzący w trójwymiarowy kształt, może to być np. pojemnik, opakowanie, produkt, wygląd produktu,
  • znak przestrzenny zawierający elementy słowne,
  • znak pozycyjny – znak, który jest w charakterystyczny sposób przymocowany lub umieszczony na produkcie,
  • znak stanowiący wzór – składa się regularnie powtarzających się elementów,
  • znak pojedynczy kolorowy – składający się z jednego koloru bez konturów,
  • znak kombinacja kolorów – znak wielokolorowy bez konturów,
  • znak dźwiękowy – jeden dźwięk lub kombinacja dźwięków,
  • znak ruchomy – określony ruch jako cała kreacja identyfikacyjna,
  • znak multimedialny – kombinacja dźwięków i obrazów,
  • znak holograficzny – elementy o charakterze holograficznym.

Unijne znaki towarowe dzielą się na: znaki indywidualne (identyfikujące konkretne przedsiębiorstwo), znaki wspólne (identyfikacja towarów i usług grupy przedsiębiorstw), znaki certyfikujące (poświadczające, że towar spełnia wymogi konkretnej certyfikacji, są to jakościowe znaki podlegające nadzorowi).

Gdzie zarejestrujesz unijny znak towarowy?

Unijne znaki towarowe rejestruje się w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Zgłosisz tam znak zgodnie z czteropoziomowym systemem rejestracji znaków towarowych:

  1. Poziom krajowy – ochrona zgłoszonego znaku w jednym państwie członkowskim. Rejestracja odbywa się za pośrednictwem krajowych urzędów ds. własności intelektualnej w UE.
  2. Poziom regionalny – ochrona zgłoszonego znaku w Belgii, Niderlandach, Luksemburgu. Rejestracja za pośrednictwem BOIP (Benelux Office of Intellectual Property).
  3. Poziom Unii Europejskiej – ochrona zgłoszonego znaku we wszystkich państwa członkowskich (28 państw). Rejestracja za pośrednictwem EUIPO.
  4. Poziom międzynarodowy – ochrona znaku na całym świecie. Rejestracja przez WIPO (World Intellectual Property Organization).

Rodzaj rejestracji znaku dobierz do potrzeby firmy – jeśli planujesz działać w całej Unii Europejskiej, to udaj się do EUIPO. To wygodne rozwiązanie – jedno zgłoszeniem oraz jednorazowa opłata, a ochrona aż w 28 krajach Europy.
Ile kosztuje zarejestrowanie unijnego znaku towarowego?
Na stronie: https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/fees-payable-direct-to-euipo znajduje się pełen wykaz opłat obowiązujących przy rejestracji unijnych znaków towarowych.
Oto najpopularniejsze z nich:

  • zgłoszenie indywidualnego znaku towarowego – 1 000 EUR,
  • zgłoszenie indywidualnego znaku drogą elektroniczną – 850 EUR,
  • zgłoszenie znaku wspólnego – 1 800 EUR,
  • zgłoszenie drugiej klasy towarów i usług – 50 EUR,
  • zgłoszenie każdej następnej klasy unijnego znaku towarowego – 150 EUR.

Opłata za przedłużenie indywidualnego znaku towarowego na kolejne 10 lat ochrony wynosi 1 000 EUR drogą tradycyjną, 850 EUR drogą elektroniczną.