Znak towarowy to symbol, który wyróżnia Twoją firmę spośród konkurencji. Jego rejestracja pozwoli Ci na jego ochronę i rozwój. Czy wiesz, że w Unii Europejskiej istnieją aż 4 poziomy rejestracji znaków towarowych? Przeczytaj, jakie to poziomy, czym się różnią, jakiego rodzaju unijne znaki towarowe i gdzie możesz zarejestrować.
Unijne znaki towarowe – definicja
Znaki towarowe Unii Europejskiej nazywane także unijnymi znakami towarowymi (poprzednia nazwa: wspólnotowe znaki towarowe obowiązywała do dnia 23 marca 2016) to nic innego, jak handlowe oznaczenia, które pomagają w identyfikacji konkretnych produktów. Unijny znak towarowy kwalifikujący się do rejestracji powinien się wyróżniać, lecz nie powinien być opisowy. Zarejestrowanie tego oznaczenia daje możliwość przedsiębiorcy ochrony i rozwijania zgłoszonego znaku.
Unijne znaki towarowe stanowią własność intelektualną. Zarejestrować możesz takie znaki jak:
- znak słowny – składający się z liter, cyfr i znaków typograficznych,
- znak graficzny,
- znak graficzny zawierający elementy słowne – połączenie znaków typograficznych i graficznych,
- znak przestrzenny – trójwymiarowy kształt lub znak przechodzący w trójwymiarowy kształt, może to być np. pojemnik, opakowanie, produkt, wygląd produktu,
- znak przestrzenny zawierający elementy słowne,
- znak pozycyjny – znak, który jest w charakterystyczny sposób przymocowany lub umieszczony na produkcie,
- znak stanowiący wzór – składa się regularnie powtarzających się elementów,
- znak pojedynczy kolorowy – składający się z jednego koloru bez konturów,
- znak kombinacja kolorów – znak wielokolorowy bez konturów,
- znak dźwiękowy – jeden dźwięk lub kombinacja dźwięków,
- znak ruchomy – określony ruch jako cała kreacja identyfikacyjna,
- znak multimedialny – kombinacja dźwięków i obrazów,
- znak holograficzny – elementy o charakterze holograficznym.
Unijne znaki towarowe dzielą się na: znaki indywidualne (identyfikujące konkretne przedsiębiorstwo), znaki wspólne (identyfikacja towarów i usług grupy przedsiębiorstw), znaki certyfikujące (poświadczające, że towar spełnia wymogi konkretnej certyfikacji, są to jakościowe znaki podlegające nadzorowi).
Gdzie zarejestrujesz unijny znak towarowy?
Unijne znaki towarowe rejestruje się w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Zgłosisz tam znak zgodnie z czteropoziomowym systemem rejestracji znaków towarowych:
- Poziom krajowy – ochrona zgłoszonego znaku w jednym państwie członkowskim. Rejestracja odbywa się za pośrednictwem krajowych urzędów ds. własności intelektualnej w UE.
- Poziom regionalny – ochrona zgłoszonego znaku w Belgii, Niderlandach, Luksemburgu. Rejestracja za pośrednictwem BOIP (Benelux Office of Intellectual Property).
- Poziom Unii Europejskiej – ochrona zgłoszonego znaku we wszystkich państwa członkowskich (28 państw). Rejestracja za pośrednictwem EUIPO.
- Poziom międzynarodowy – ochrona znaku na całym świecie. Rejestracja przez WIPO (World Intellectual Property Organization).
Rodzaj rejestracji znaku dobierz do potrzeby firmy – jeśli planujesz działać w całej Unii Europejskiej, to udaj się do EUIPO. To wygodne rozwiązanie – jedno zgłoszeniem oraz jednorazowa opłata, a ochrona aż w 28 krajach Europy.
Ile kosztuje zarejestrowanie unijnego znaku towarowego?
Na stronie: https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/fees-payable-direct-to-euipo znajduje się pełen wykaz opłat obowiązujących przy rejestracji unijnych znaków towarowych.
Oto najpopularniejsze z nich:
- zgłoszenie indywidualnego znaku towarowego – 1 000 EUR,
- zgłoszenie indywidualnego znaku drogą elektroniczną – 850 EUR,
- zgłoszenie znaku wspólnego – 1 800 EUR,
- zgłoszenie drugiej klasy towarów i usług – 50 EUR,
- zgłoszenie każdej następnej klasy unijnego znaku towarowego – 150 EUR.
Opłata za przedłużenie indywidualnego znaku towarowego na kolejne 10 lat ochrony wynosi 1 000 EUR drogą tradycyjną, 850 EUR drogą elektroniczną.